jallis Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 har kjøpt ny variator til scootern min, ble ikke helt som forventa. variatorn er fra en 540 motor, jeg har en 440. jeg ble fortalt at dette ville bare skape bedre akselerasjon og dårligere toppfart. da jeg satte på variatorn, hadde jeg nærmest null aks, og scootern hadde en toppfart på 50 km/t. ikke serlig bra med andre ord.... noen som vet om det nytter å bytte fjær og vekter, eller ligger feilen en annen plass?:( Siter live fat, die young, and leave a big, fat, corpse... ->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:) x: honda civic lsi x:mazda 1,6 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HP-Invent Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Hm, rart... På min scooter fikk jeg forbedret alt. Både toppfart og aks... Nå er den også ganske kraftig orginalt med 5,8 hk. Det første jeg gjorde når jeg fikk scooteren min. Jeg skiftet effektanlegg. Da gikk den i 50 uansett. Pga lav dreving og turtallsperre gikk den ikke fortere. Neste steg. Dreve om med 15% økning og bytte variator. Da økte toppfarten til rundt 80. Den trakk også bedre oppover bakker og aksen var minst like bra pga den trakk jevnere. Det kan nesten høres ut som din variator er for "tung" for motoren. Det kan hende du har fått en som er beregnet på trimmsylinder. Er litt vanskelig å si uten alle opplysninger. Hvilken Scooter, modell, annen trimm osv. Siter I am a fucking streetracer, you know! :p Mine biler... :P *Toyota Supra *Nissan 300 ZX *Porsche 911 GT2 Eller, nei... :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jallis Skrevet Februar 3, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 det er en a/c jag special 92 mod. Det er ikke trim på den i det hele tatt...kjøpte ny variator fordi den gamle var bedritn og ødelagt......fatter bare ikke at den går så dårlig nå. før jeg bytta den, gikk den ganske bra, men den gamle var utslitt, så reima tok borti når den gikk på tomgang, så scootern gikk framover. men da gikk den i det minste bra.....d gjør den ikke nå lengre....tror d blir bedre når jeg får bytta fjær å satt på vektene fra den andre variatorn..... Siter live fat, die young, and leave a big, fat, corpse... ->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:) x: honda civic lsi x:mazda 1,6 gti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HP-Invent Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Kanskje det. Eneste du må tenke på er at vektene på variatoren skal byttes etter en stund også. Det blir nemlig slitasje på de etter hvert. Har ikke du vekter i variatoren nå da? I såfall kan jeg egentlig skjønne hvorfor den går så dårlig. Vektene styrer nemlig tidspunktet for når den girer opp og ned. Vekter bør i hvertfall byttes sammen med ny variator. Fikk ikke du med nye vekter med den nye variatoren? Jeg fikk med ny racing fjær og nye vekter sammen med min variator. Siter I am a fucking streetracer, you know! :p Mine biler... :P *Toyota Supra *Nissan 300 ZX *Porsche 911 GT2 Eller, nei... :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HP-Invent Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 glemte noe! ;) Har du en automatmoped med variatorsystem (reimdrift) som trekker dårlig i oppoverbakker, går det an å sette på lettere variatorvekter. Enten ved å kjøpe nye som koster ca 100 kr eller ved å borre større senterhull i de gamle vektene. Giringsturtallet vil da øke, og mopeden vil få lavere utveksling. Prøv deg fram slik at ikke vektene blir for lette! Obs! Variatorvekter blir slitt, og må byttes av og til. Er de slitt blir de mindre, og mopeden går saktere! Siter I am a fucking streetracer, you know! :p Mine biler... :P *Toyota Supra *Nissan 300 ZX *Porsche 911 GT2 Eller, nei... :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboDad Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Jeg vil ikke anbefale å gjøre noen endringer på variatorvektene, hverken på mopeder eller snøscotere. For disse er balanserte til hverandre, og når variatoren snurrer rundt med 6-7000 rpm, skal det ikke stor fantasi til for å skjønne at små endringer kan bli fatale. Skal du fikse på variatoren, så for all del ikke driv med borring og lignende uten å ha skikkelig utstyr. Og få sjekket balansen på variatoren etterpå. Siter www.samepower.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Anbefaler deg å veie variatorene opp mot hverandre for å se tyngdeforskjell.Mer masse = mer hk trengs for å dra det rundt.Mer masse er også lik mer dreiemoment, vel og merke hvis du har nok hk fra før. Jeg ville satt tilbake den originale variatoren etter å ha overhalt den og satt i nye (og tyngre?) vekter.Alt avhenger hva du er på jakt etter.Vurder også en brattere helix i sekundærvariatoren da noe av problemet kan ligge der.Overhalingsett koster ca 200-500,- Skal du bruke gamle vekter må disse veies slik at de ikke er forskjellige, på en 440 ville jeg brukt max 40gr.Å begynne å forske på egenhånd i vekter kan gi tildels morsomme resultater men anbefales ikke.Hør med et skuterverksted og les litt rundt på nettet. http://www.tikka.se har kanskje noe interessant. Lykke til Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.