Gå til innhold

Lakk Fanger

Ranger emnet


EllefsenOOOO

Anbefalte innlegg

Tørketider og korning på slipepapiret står oppgitt i teknisk datablad til den lakken du bruker, tørketider og avluftning kan variere litt, avhengig av hvilken sprøyte temp du har, når det gjelder korning på slipepapir, så bør du ikke hoppe mere enn 100 korninger i gangen, dvs f.eks P240, så f.eks P320, P400 osv.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om man skal tørke noe i det hele tatt så er det jo litt avhengig av hva som er under da, og dette står ikke i teknisk databld, er det mye gammal morro er det ikke så lurt å tørke det lissom. uwnsett blir det alltid best resultat om ting får lufttørke. men i en jobbsituasjon er det jo ikke tid til det. og det går helt fint å hoppe fra 320 papirtil 500 pspir, gjør det hver dag jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om man skal tørke noe i det hele tatt så er det jo litt avhengig av hva som er under da, og dette står ikke i teknisk databld, er det mye gammal morro er det ikke så lurt å tørke det lissom. uwnsett blir det alltid best resultat om ting får lufttørke. men i en jobbsituasjon er det jo ikke tid til det. og det går helt fint å hoppe fra 320 papirtil 500 pspir, gjør det hver dag jeg...

 

 

Nei det står ikke i teknisk datablad vha som er på ofjektet fra før nei, men der står oppgitte tørketider på det aktuelle produktet som skal brukes, også hvor lang tørketid det er på 20 grader, hvor lang tid det tar for at produktet blir støvtørt, slipetørt osv.

Ved å skippe gradene i slipepapir, dvs å hoppe fra P320 og rett til P500 kan du risikere ettersynk etter en stund, ikke nødvendighvis dagen etter, men kansje en måned, eller 5-6 måneder etterpå, og alle lakkprodusenter sier det samme, for best resultat, bør en ikke øke med mere enn 100 korninger i stegene på slipepapir

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør ting forskjellig det er det ingen tvil om. så lenge du får vekk 320 ripene helt med 500 papiret kommer de jo ikke tilbake, har vært m på mange hellakkeringer nå, og enda ikke sett noe til de ettersekningene i ripene flere år etter. men ingen har vel tid til å slipe over med så mange papir før lakk? hørtes lite effektivt ut ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør ting forskjellig det er det ingen tvil om. så lenge du får vekk 320 ripene helt med 500 papiret kommer de jo ikke tilbake, har vært m på mange hellakkeringer nå, og enda ikke sett noe til de ettersekningene i ripene flere år etter. men ingen har vel tid til å slipe over med så mange papir før lakk? hørtes lite effektivt ut ihvertfall.

 

Spørs veldig på hvilket lakkmerke man bruker. Vannbase'n til Du Pont går det ikke med, der skinner det igjennom med engang. Spies hecker går det med å slipe med p500, men da skal det ikke være p400 eller p320 papir.

 

Det er bedre å være lite effektiv istede for at det blir reklamasjon. Jobber ikke på et proft verksted du, eller så er kvaliteten VELDIG lav.'

 

det som er VIKTIGST med glassfiberdeler er å ikke kjøre for høy TØRK da bobler glassfibern og deformeres. tåler IKKE høy varme, ikke over 60 grader

Endret av random4k

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En taper ikke noe tid med å gå på med P400 mellom P320 og P500 slipingen, om du taper tid på det, så er du ikke effektiv nok.

Og jeg vil nok tro at grunnarbeidet ikke er helt på topp, evt grovt sprøytet fyller om en må gå på med så grovt slipepapir som P320 for å rettslipe fylleren

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedårsaken til ettersekninger er jo faktisk ikke det som blir gjort etter at fylleren er lagt..men det som blir gjort FØR fyller. den største årsaken til ettersekninger er jo overganger under fylleren, overganger fra sparkel til gammel lakk, klosseriper, for grove riper under sparkelen, overganger fra fyller til orginallakk..altså hvis det da er f.eks p320 riper akkurat i overgangen...hvis dere skjønner...har man en hel flate som det er lagt fyller på og klosser fylleren med p240, deretter sliper med p320 med en oscillerende maskin og så p500 vil jo ikke ripene fra 320'n komme tilbake..de er jo faktisk ikke der, man sliper jo ikke de ned i fyller'n igjen....

 

å det blir sikkert kjempe LEKKERT å gå rett på med 500 på fyllern, uten å klosse no da eller? og ja jeg jobber på ett proft verksted og det er ikke snakk om at dette er lite effektivt eller dårlig kvalitet...selvfølgelig er det nok vel så bra å gjøre som dere sier og ikke hoppe for mye mellom korningene men det er faktisk ikke tid eller mulighet for å gjøre så mange opprasjoner på en jobb..man har en viss tidsbegrensning her for faktisk å tjene penger...man må jo gjøre det så effektivt som mulig og det å bruke ørten forskjellige slipe korninger er da for pokker ikke effektivt spør du meg..men alle har sine rutiner og det er jo igrunn det samme åssen veien til målet er bare resultatet blir bra og det holder seg....

Endret av uggsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår