Gå til innhold

b230k volvo motor

Ranger emnet


Vagga

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nettopp holdt på å bytte ut min 230k motor. i denne forbindelsen va jeg å hentet meg en brukt motor i sverige. Komplett motor. bare at innsug å litt småtterier var fjernet. d værste av alt var at når jeg får motoren hjem og ser på denne ser jeg at jeg plutselig mangler fordeleren. altså heler fordelerhuset.. merkelig tenker jeg. d sto liksom bare et lokk i det hullet der fordelern skal være. lurte på om det er noen som kan fortelle meg om fordeleren står en annen plass på 740 b230k motorene enn på 240`en.. og evt om det er mye jobb å sette på den fordelern jeg har? skulle tro d ikke var noen forskjell mellom 740 å 240 motorene.. i og med at disse er tilsynelatende like motorer...

Tommy aka Vagga

 

Volvo 240GLE(1987) b230k

Mercedes 190D(1988) 2.5D

Mitsubishi Grandis(2005) 2.0DiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

740 har fordeleren montert bak på kam'en.

Var ikke sikker på om det gjaldt forgassermotorer, men gjør tydeligvis det.

Da er det flere ting du må gjøre:

-Sette over mellomakslingen fra gamle motoren (den som driver fordeleren)

-Sette over fordeleren

-Tette hullet etter gamle fordeleren, liten plastikkdings du får hos Volvo

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vagga

vet du om det evt går å rett og slett flytte fordeleren til kamakselen dær den orginalt står på 740?

 

Da må du banke ut et stort hull i torpedoplata!!

Men sjekk uansett om det er et tannhjul nede i hullet der fordeleren skal stå.

Hvis ikke, så er det litt jobb.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått ut kårka.. var ikke så vanskelig... problemet er at jeg må bytte mellom akselen som vi snakket om.. det er ikke tanhjul for fordeleren hær. så d må jeg bytte.. noen aning om hvordan det er lettest å bytte, uten å rive motoren helt i stykker? :P

Tommy aka Vagga

 

Volvo 240GLE(1987) b230k

Mercedes 190D(1988) 2.5D

Mitsubishi Grandis(2005) 2.0DiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. okei.. for jeg har tatt ut bensinpumpen, og fordeleren. og skrudd av bunnpanna.. og da ser d ut som om jeg bare kan demontere oljepumpa å dra akslingen rett ut.. får bare håpe d er så enkelt.. hadde ikke lyst å plukke den nye motoren min i smådeler.. :P men takk for hjelpen så langt.. har vært til stor hjelp.. :D

Tommy aka Vagga

 

Volvo 240GLE(1987) b230k

Mercedes 190D(1988) 2.5D

Mitsubishi Grandis(2005) 2.0DiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et år siden sist jeg gjorde dette, men husker godt at jeg ikke trengte å demontere bunnpanne osv.

Tok vel av fordeler, bensinpumpe og veivhusventilasjon. +reg.reim da.

Mener at det bare var å dra/lirke den ut da.

 

Men dere er vel allerede ferdige nå??

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. nei.. er ikke ferdige.. tok tidlig kveld igår. tenkte vi skulle vente litt å høre om det var noen som viste om en enkel måte å gjøre det på. :P skal se når jeg kommer hjem idag om det er så enkelt som du sier. håper bare det.. :D

Tommy aka Vagga

 

Volvo 240GLE(1987) b230k

Mercedes 190D(1988) 2.5D

Mitsubishi Grandis(2005) 2.0DiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår