Macgyver Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 Om eg har en forsterker som gir 700 rms i 2 ohm, og 4 subber med doble 4 ohm spoler. koblet til 2 ohm tot blir dette rett da: 700 / 4 = 175 rms til hvert element. 175/2 = 87,5 rms per spole da? Så dvs mine ellementer som skryter av 400 rms hver, får da 87,5 watt rms på hver spole `? der det beste skulle vert 200 rms på hver spole ? well Tenker eg rett der ? Siter Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod Skoda Octavia RS tfsi 2006mod :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Når et element er merket med 400watt RMS, er det totalt. Dvs at hver av spolene på det elementet tåler 200watt RMS. Merk at jeg skriver "tåler"... For et element "yter" ikke noe. Den blir tilført effekt fra forsterkeren. Og begrensingene er her 400watt RMS. Den tåler altså å bli tilført 400watt kontinuerlig, uten å ta skade av det. I motsetning til MAX merkingen, som forteller hva elementet tåler over små perioder. Så forsterkeren din gir 175watt RMS til hvert element. Eller 87,5watt pr spole. Dette er for lite, om du tenker at du skal drive dem helt ut... Da burde du hatt 400watt pr element. Totalt 1600watt RMS i 2ohm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Macgyver Skrevet Februar 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 aha, takk, da var eg på rett spor :) Forsterken skal byttes ut med en eller to rf1001db var planen. da burde det vel holde på den biten. Men har forsterken mere kontroll på elementer i 4 ohm en 2 ? hvorfor ?mindre effekt ja greit det men, noe der eg ikke ser helt Siter Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod Skoda Octavia RS tfsi 2006mod :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Jo lavere du laster en forsterker, jo mer krever det av strømforsyninga... En forsterker gjør egentlig ikke annet enn å øke spenningen på utsignalet. Om man da har koblet i f.eks 4ohm, vil den trekke mindre strøm enn om den er koblet i 2ohm. Og mindre strøm gir mindre effekt. Det vil igjen si at strømforsyninga har mindre problemer med å gi riktig utsignal. Kobler man f.eks veldig lavt, vil ikke strømforsyninga klare å gi nok strøm. Og da vil spenningen synke. Det gir forvrenging. Dette vil også skje om dynamoen ikke gir nok strøm.... Men det er en annen sak igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SlinkeY Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Hør med boomcar (http://www.boomcar.no) så får du nok en BD1501 som yter ca 1500W i 2 ohm til prisen av BD1001. Supre forsterkere forresten. :) Siter C20LET, let the power heal your soul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg