Gå til innhold

Audi 100 2,3e C4 1993 modell, oljeskift. Hvordan går jeg frem?

Ranger emnet

audi1

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har en Audi 100 2,3e C4 1993 mod som jeg skal ta motoroljebytte på nå! Lurer på hvordan jeg går frem for å gjøre det?

Motoren har gått 308000 km, og jeg kjøpte Super turbo D5 10w-40 olje fra felleskjøpet.

Skal også bytte starter, er det noe jeg gjør lett når jeg har jekka opp bilen foran? Hvordan går jeg evt fram med det?

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør motoren varm før du tapper av oljen, dette for å få med mest mulig skitt ut. Ta av oljefilteret, sitter rett under innsuget.

Sett på ny tetningsring (i messing) på tappepluggen før den skrues på igjen. Smør olje på pakningsflaten på det nye filteret og skru dette på. Dette skal ikke skrues til med makt!

Fyll på ny olje til du kommer til toppnivået på peilepinnen. Start så motoren og la den gå i ett minutt. Etter 15 minutter kan du peile oljen igjen og etterfylle om nødvendig. Oljenivået kan gjerne ligge ett sted på øvre halvdel av skalaen på peilepinnen.

Når det gjelder oljen du har kjøpt så er jeg ikke sikker på at dette er den rette for din motor. Om du skal ha olje fra FK ville jeg heller ha valgt 5W-40 Super syn. http://felleskjopet.info/trade/productview/397046/768/ Om du har kjøpt denne oljen fordi motoren bruker olje så fiks heller lekkasjen (ventiltetningene) i stedet for å fylle på tykkere olje ;)

Når det gjelder starteren så er ikke denne så lett å komme til uten å stå på grav eller løftebukk. Først av alt MÅ DU TA AV plusspolen på batteriet. Løsne så de to ledningene på starteren, en tynn og en tykk. Skru ut boltene som holder starteren og trekk den så ut. Sett inn ny og kople tilbake igjen.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ikke skaffet noe til oljefilteret eller noe jeg, må jeg det? og hvor kan jeg skaffe?

Hvor mange liter er det som går på motoren?

Går på ca 4,5 liter inkl filter.

Skaffe noe til oljefilteret? Hva mener du med det? Nytt oljefilter må du ha, kjøp da originalt da det ikke koster mer enn andre merker. Kjøpes på Møller. Om de ikke er i nærheten av deg kan du kjøpe filter flere steder som på Bilxtra, mekonomen osv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider