Gå til innhold

Hvilken bil med mye hengervekt?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Dei amerikanske SUVane og pickupane med bensinmotor kan gå på gass, då skal ikkje forbruket være så høgt. Viss ikkje er det bare å bygge om til gassdrift.

Nokre eksempel.

Dodge Ram.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21563971

Ford Excursion.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21568508

Chevrolet Suburban.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21530003

Chevrolet Avalanche.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21430783

 

Greie eksempler det der, men alt for mye i forbruk på de, og gass er nok ikke aktuelt.. Dessuten må man ha C1 for å kjøre de bilene der som oftest, og det er heller ikke aktuelt..

 

Du er jo vant med Volvo, så da burde du jo være kjent med knirkelyder? hehe

 

Er ikke så mange knirkelyder i volvoen da.. Dessuten hadde jeg jo forventa at en bil fra 2003 klarte å være lydløs i interiøret når man kjørte.. Litt må dem nå ha forbedra seg siden 1980.. :P

 

 

ford excursion, ford f250/350,

 

Blir c1 lapp på slike biler også.. Uaktuelt.. :(

 

VW Caravelle...? Toyota Land Cruiser..?

 

Caravelle er for firkantig. Må være litt stil å se på bilen også.. :)

Land Cruiser er det mye feil på, etter som toyota sier..

 

 

lette laste bile over 2002 model vis jeg ikke husker feil blir det sperre på mange har kommet alerede,kjipt med 300 hester og blir kjørt fra med en hiace :P amrikansk bensin fungerer men dyrt og kjøre med,men en duramax men grønne skilt? en chipp så snakker vi 510 hk og 1097 nm og ganske bilig og kjøre med men noe svakheter som dyser er dyrt på disse,var det 40 eller 50 tusen for skifte a?,dodge ram bensin er dyr og kjøre med,broren min kjøpte en for en mnd siden og den drekker fint over 2 liter pr mil i byen.ellers har du transit da,min lille typen som jeg har,100 hesters turbo diesel kan trekke 2 tonn,pappa har litt støre og den kan trekke 2800kg,men ikke kjøp transit fwd da girkassen ryker og clutch pumpe,svinghjull og clutch, og giroverføringer,dette koster 28454 kr og reparere med da blir det bytte til forsterka cluch,kjøp heller rwd av transit vis du tenker på det,transiten er vel dne biligste kasse bil og kjøre med?

 

Vi er nok kun ute etter biler som kan kjøres på klasse B lappen..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt Terracan, og har ikke merket knirkelyder i de jeg har kjørt, så kan jo være ymse fra bil til bil. Men nok om det :p

 

Sjekk Pajero du. Kjørte selv en 04-05 (mener jeg) og det var en fin bil. Eneste ulempen var at den var dårlig støydempet når det gjaldt motor. Ellers var det en knall bil.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C1E er vel ett must om du skal kjøre med henger på 2500 kg uansett, med BE har du kun lov å kjøre med aktuell totalvekt på 3500 kg, og 2 tonn bil + 2,5 tonn henger blir 4500 kg.

B, C1 og C har du kun lov å kjøre med henger på opptil 750 kg, med BE har du lov å kjøre så tung henger du vil om det ikke overstiger maksimal hengervekt på bil eller totalt 3500 kg, i aktuell totalvekt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt Terracan, og har ikke merket knirkelyder i de jeg har kjørt, så kan jo være ymse fra bil til bil. Men nok om det :p

 

Sjekk Pajero du. Kjørte selv en 04-05 (mener jeg) og det var en fin bil. Eneste ulempen var at den var dårlig støydempet når det gjaldt motor. Ellers var det en knall bil.

 

Skal sjekke ut pajero ja.. :D

 

 

C1E er vel ett must om du skal kjøre med henger på 2500 kg uansett, med BE har du kun lov å kjøre med aktuell totalvekt på 3500 kg, og 2 tonn bil + 2,5 tonn henger blir 4500 kg.

B, C1 og C har du kun lov å kjøre med henger på opptil 750 kg, med BE har du lov å kjøre så tung henger du vil om det ikke overstiger maksimal hengervekt på bil eller totalt 3500 kg, i aktuell totalvekt.

 

Sertifikat er ikke noe problem, da jeg har alt som er å få, men kjerringa skal også kjøre bilen, å hu har bare B...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C1E er vel ett must om du skal kjøre med henger på 2500 kg uansett, med BE har du kun lov å kjøre med aktuell totalvekt på 3500 kg, og 2 tonn bil + 2,5 tonn henger blir 4500 kg.

B, C1 og C har du kun lov å kjøre med henger på opptil 750 kg, med BE har du lov å kjøre så tung henger du vil om det ikke overstiger maksimal hengervekt på bil eller totalt 3500 kg, i aktuell totalvekt.

 

Dette er ukorrekt. Er med campingvognregelen dette gjelder. Du kan ha bil på 3500 pluss henger så mye bilen har lov til kanksje 3500 dvs 7t og likevel kjøre på BE.

 

Fra vegvesen.no

 

Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatte hengervekt).

Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt.

 

 

Hva de mener med vogntogvekt lurer jeg på, skjeldent det er oppført i vognkort.

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men den må ikke være under 3500, er vel bare hvis bilen har en begrensning?.

 

 

 

ang vekt:

 

3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

 

Tillatt tilhengervekt for tilhenger uten brems kan ikke settes høyere enn halvparten av motorvognens egenvekt og får ikke overstige 750 kg.

 

De tillatte tilhengervekter skal være fastsatt slik at motorvognen med tilhenger skal kunne igangsettes 5 ganger i løpet av 5 minutter i en stigning på 12% med vogntog lastet til dets tillatte totalvekt.

 

Uansett bestemmelsene i første og tredje ledd kan godkjenningsmyndigheten fastsette tilhengervekt lik motorvognens egenvekt, dog ikke høyere enn fabrikantens garanterte tilhengervekt etter nr. 1.

Endret av Ducklink

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kjørt terracan, og der var det knirking. MEN, det skyldtes at skinnsetet gnissa mot skilleveggen siden jeg måtte kline det helt baki veggen for å få plass til beina(er 195 høy). Dette kan sikkert løses på en eller annen måte skulle jeg tro.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår