Gå til innhold

Høy tikkende lyd på motor. AUDI 80 2,0E, bytte hele motor?

Ranger emnet


kingcab

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har gradvis kommet en tikkende lyd i min audi 80 2,0E 89 modell. Nå er den svært høy. Verksteder vet hvor problemet ligger, vil det være mest rimelig å skifte hele motoren? Min har gått 257000

 

 

Er det noen i gjøvik området som kan skifte motor mot betaling, ville satt stor pris på dette!!

 

SIDESPOR: Er det samme motorfester i audi 80 1992 2,0E modell som audi 1989 2,0E??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det har gradvis kommet en tikkende lyd i min audi 80 2,0E 89 modell. Nå er den svært høy. Verksteder vet hvor problemet ligger, vil det være mest rimelig å skifte hele motoren? Min har gått 257000

 

 

Er det noen i gjøvik området som kan skifte motor mot betaling, ville satt stor pris på dette!!

 

SIDESPOR: Er det samme motorfester i audi 80 1992 2,0E modell som audi 1989 2,0E??

 

Du skriver tikking og ikke bankelyd! Tikker det mer når motoren er kald enn varm? Hvilken olje kjører du på?

Om tikkingen kommer fra utslitte/utette ventilløftere, noe den sannsynligvis gjør, så koster det ikke mye å reparere dette. 8 nye originale ventilløftere koster fra ca 1300,-. Ved skifte av disse kan du skifte ventiltetningene i samme slengen og et evt oljeforbruk grunnet gamle morkne tetninger er fjernet.

Jeg tar fra 3k for skifte av løftere og tetninger inkl. deler, men bor på motsatt side av landet.

 

Om løfterene tikker grunnet utslitt oljepumpe så koster heller ikke dette så mye å reparere, er dog litt mer skruing. Kan også være tett sil på oljepumpa! Oljetrykket kan måles for å utelukke de to sistnevnte!

 

Motorfestene på Audi 80 B4 er ikke like som på B3, hverken gummifestene eller brakettene er like. Er også forskjell på festene om det er automat/manuell eller klimaanl.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startert med lav tikking, kun på visse turtall, nå er lyden på alle turtall og blir høyere desto høyere turtall

 

Har åpnet topplokket og fant ingen skade på kamakselen.

Rimelig sikker på at det er W-40 olje.

 

Legger her ved en video slik at du kan bedømme lyden selv

 

Er det noe nettsted jeg evt kan få tak i deler?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygg lyd! Men det høres ut til at det kun er på en sylinder/en ventil. Du bør ikke kjøre med dette da kammen tar skade om det er en løfter som ikke "er med".

 

Kjør motoren varm og skru så av toppdekselet. Mål klaring mellom samtlige ventilløftere og kammen med følerblad. Roter motoren etter hvert slik at loben på kammen står rett opp på den du måler på. Mens du måler så kan du legge et lett trykk (~10 kg) nedover på løfteren med en trekloss eller lignende (ikke noe av metall!).

 

Du skal omtrent ikke kunne måle noen klaring noe sted. Måler du derimot f.eks 0,7mm mellom en løfter og kammen så vet du at denne løfteren er defekt ;) Skift da alle og problemet er gjerne løst såfremt du har OK oljetrykk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår