RamstadTech Skrevet Mars 29, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2010 Har ver på Biltema og sett etter fugemasse til karosseriskjøter. Der har de så mange sorter at det er vanskelig å velge. Kunne tenkt meg å slippe å kjøte alle for å teste hvilke som ikke reagerer mot billakk. Er det noen her som vet hva slags fugemasse som kan brukes? Noen som har en kvalitetstube og kan se hva den er laget av? De jeg har mest tro på av de de har på Biltema er: Butyltetning - Det står at denne er for karosseriskjøter. Akryltetning - Billakken tynnes vel med akrylfortynning, så da burde vel akryltetning være bra? Overmalbar silikon - Får angst av å nærme et karosseri med silikon før lakkering, men overmalbar? MS polymer - Egentlig til å legge skipsgulv, men det står at det fester til stål og til lakk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
random4k Skrevet Mars 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2010 europris har billig fuge din gnier;) Siter Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Mars 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2010 Jeg kjøpte en gang en tube med det de kalles karosserikitt på kjøkkentema. Den har da holdt i mange år nå. Jeg dynka først med Owatrol som trakk seg igjennom skjøtene. Etter at et par runder med det hadde tørka inn kittet jeg. Gadd aldri male over. Men det holder seg elastisk i det minste. Har dog ikke pella på det i det siste. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet April 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 4, 2010 Nå var ikke poenget å finne en mengde billig fugemasse, men å finne i det minste en billig fugemasse som kan lakkeres over med akrylbasert lakk damndamn Er greit å kjøpe "merkevare" fugemasse, men da ska det være fordi det er bedre enn en billig, ikke fordi man ikke vet hvilken av de billige man skal benytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Det er butyltettningen du skal ha ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Nå antyder ikke akkurat "fugemasse for gniere" at du er ute etter fugemasse som er kompatibel med akryllakk. :) Akryltynning? Nå gjør jeg meg litt dum og lurer på om alle (bil)lakker er akryl. Jeg har forresten lurt lenge på hva slags lakk og ev merker billakk som er basert på hva. Da med tanke på denne: OBS! Må ikke overmales med maling som inneholder aceton, cellulose eller polyuretan. Kilde: http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Rustbeskyttelsesprimer/ (Ja, jeg kan jo kjøpe en skikkelig dugandes primer-rustgrunning av et anerkjent fabrikat hos en renómert fargeforhandler. ;) ) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Nå antyder ikke akkurat "fugemasse for gniere" at du er ute etter fugemasse som er kompatibel med akryllakk. :) Det er jo nettopp defor man leser tråden før man svarer... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Hehe, du skal ha for den Einar. :kiss Men det står faktisk ikke nevnt med et eneste ord i første innlegg at det skal være en billig fugemasse som kan lakkeres over med akrylbasert lakk. alacocaina (Ja, det står nevnt akrylfortynning, men hva er nå vel det?):notin: Nei det begynner å bli varmt både i bua mi, og i knollen. Ut i påskesola med seg! :biker Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Ut å sette sammen bilen tenker jeg, bare guttungen kam sovne... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet April 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 (endret) Jeg skreiv ikke i første innlegget at det skulle kunne overlakkes med akrylbasert lakk, for jeg vet ikke om det er det det heter. Eneste jeg vet er at jeg tynner DuPont lakken jeg bruker med akryltynner. Derfor begrenset jeg meg til å skrive billakk og håpte at den som svarer vet bedre hva billakk er enn meg. Så om all 2 komponent billakk er akryllakk hadde vert interessant å visst. Når jeg var på biltema før påsken tok jeg sjansen på å kjøpte butyltetning, så jeg skulle ha 25% sjanse for å kunne jobbe videre med bilen i påska. Derfor var det kjekt å se at det er det cossiemk1 anbefaler å bruke. Det er i vert fall trykt/smurt på døren nå, så om noen uker når bilen grunnes får jeg testet det i praksis. Takk for svar folkens :) NB: Skody - Det du linker til er en grunning, ikke en fugemasse. Endret April 5, 2010 av Motronic Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet April 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Når jeg først har laget en tråd om fugemasse og tar opp bilema sitt utvalg må jeg fraråde biltemas karosserikitt på plasser som skal overlakkeres. Den kan overlakkeres, og lakken hefter fint. Men den tetningen har så lang tørketid at det rekker å bli en ny istid før den er klar til lakkering. Jeg brukte denne en gang og hadde kun tid til å vente til dagen etter før jeg lakkerte. Det var et år siden og fortsatt er kittet mykt under lakken fordi det ikke fikk dunste skikkelig ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BARE B Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Bruk POLYURETHANE fugemasse. Er til båt men er helt super til bil. Aldri fått noen reaksjon med noen typer lakk eller grunning. Biltema nr: 36-4802 Sitter noe helt for jæv...... ! så ikke bruk det ved montering av skjermer. Får de aldri av igjen :-) Siter Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet April 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Til å fuge framskjermene der tror jeg karosserikittet kan gjøre nytte for seg, så det skal testes der. Sist jeg festet skjermene brukte jeg 3M rutelim på rull. Heller ikke noe sjakktrekk, det satt som bare pokker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RamstadTech Skrevet Mai 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2010 Har prøvd butyltetningen nå. Den tørker ikke :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg