Gå til innhold

Sjelløse japsevogner

Ranger emnet


MarcusN

Anbefalte innlegg

Mange er hellig overbevist om at ingenting overgår japansk kvalitet og driftssikkerhet. Dette får meg til å lure: Er det virkelig noe japsene vet som ingen andre vet? Sannsynligvis ikke! Sammenlignet med de europeiske bilene de kopierer, er denne driftssikkerheten noe som oppnås på bekostning av bilenes karaktér og særpreg. Faren min rådet meg alltid til å ligge unna japanske biler, rett og slett fordi det ikke er merkevare.

 

De fleste bileiere har ingen lidenskapelig interesse for bil; i deres verden blir bilen aldri noe mer enn et alternativ til å ta buss eller tog. Da vil jeg ikke klandre dem for å velge japansk. Hvorfor kjøpe Certina når man kan få tak i et brukbart armbåndsur på Nille? Det finnes åpenbart en stor målgruppe for pregløse plastvogner, og dette er selvfølgelig grunnen til at f.eks. Toyota lykkes med sin masseproduksjon. Man kan ikke beskylde disse produsentene for å være dumme i alle fall.

 

Men selv går jeg ikke på bløffen om japsebilenes overlegenhet, og velger i stedet europeisk.

 

Noen andre her som også har skjønt dette?

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selv føler jeg ikke bilen har noe sjel før den har en eller annen seregenhet, et lite triks for å åpne panseret. Eller du har skrudd litt, osv.

 

Derfor er vel japsebiler litt sjeleløse, alt funker bortsett fra rustbeskyttelsen.

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik merkesnisjene har blitt i dag er det likegyldig hvem som produserer bilene kvalitetsmessig - det er ryktet de lever på, bilene + delene blir satt sammen overalt og med deler fra alle land, ofte også med motorer fra et annet bilmerke, f eks Mitsubishi Outlander har vw turbodiesel, slik var det også før, men i en mye mindre grad

 

Både Toyota, Mercedes, VW har brent seg på feil de siste årene, Mercedes ruster, Toyota/Honda har oljeforbruk, VW sliter med topp/forstilling osv osv

 

Det fins omtrent ikke nye biler som har sjel, det får de gamle stå for;) om en del år kan det hende at nye biler(i dag) blir stilfulle og har sjel, per dags dato er det noe datamaskiner på fire hjul med altfor runde og stygge former(dog det gjelder IKKE alle!) mtp de fleste bilene vi ser etter veiene(type avensis)

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del må folk få kjøpe den bilen de har lyst på, uavhengig av merke. Noen er storfornøyd med en Kia eller Toyota, siden den passer til deres bruk, mens andre må ha tyske panservogner. Alle merker har sine fordeler og ulemper, og alt til sitt bruk.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er hellig overbevist om at ingenting overgår japansk kvalitet og driftssikkerhet. Dette får meg til å lure: Er det virkelig noe japsene vet som ingen andre vet? Sannsynligvis ikke! Sammenlignet med de europeiske bilene de kopierer, er denne driftssikkerheten noe som oppnås på bekostning av bilenes karaktér og særpreg. Faren min rådet meg alltid til å ligge unna japanske biler, rett og slett fordi det ikke er merkevare.

 

Vet ikke hvor mye dette egentlig gjelder nå. Tror denne oppfatningen kommer fra 70-80 tallet. Grunnene er todelte. Japanske biler fra perioden er bygget med simple mer pålitelige løsninger. Dessuten tror jeg at forskjellen i bedriftskultur rett og slett førte til bedre kvalitetskontroll fra japanerne.

 

 

Dette er vel og merket da... Med så mye delte plattformer, felleskomponenter og hele bilmodeller som lanseres parallelt under forskjellige merkenavn så er det litt vanskeligere å generalisere på kvalitet bare ut i fra logoen som henger på bilen.

 

Og husk, at Toyota lager mer biler enn bare corolla, og Europa er mer enn bare BMW og Mercedes.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆææÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHHÆH!!!!

 

 

denne tråden kommer til å rocke glatte baller.. la meg få våkne først her'a så skal jeg slenge på par sider med kommentarer etterpå!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins omtrent ikke nye biler som har sjel, det får de gamle stå for;) om en del år kan det hende at nye biler(i dag) blir stilfulle og har sjel, per dags dato er det noe datamaskiner på fire hjul med altfor runde og stygge former(dog det gjelder IKKE alle!) mtp de fleste bilene vi ser etter veiene(type avensis)

 

Faktisk enig med deg for første gang ;)

 

Modern cars - they all look like electric shavers.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er som regel typer som har damer;) hadde jeg vært dame hadde jeg hatt type.. men jeg har ingendeler.. ergo jeg er en sjeleløs japse jeg å da ....... :( sux da!

 

er du LEI deg fordi du er singel? kjerring funker i 1 eller 2 måneder, så blir går a bare i veien og maser, masse forpliktelser og krangel/utgifter, nei, takke seg til frihet i størst mulig grad, bruke tida på motoriserte farkoster eller noe annet i stedet, så finner du deg ei leamus på dine eldre dager, 30-40+:m'm: Skan med kjerring når det fins bil og alkohol a?!;) Koster nok i seg selv bare det

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota er tidenes mest oppskrytte bil, landcruiser som ALLE sier er skuddsikker, det er et mirakel om den holder 400 000km, NISSAN derimot er undervurdert, laurel c31 går 700k om den blir vedlikeholdt utenm problemer, Patrol går 500k! Går en gamal patrol her som har gått 700k faktisk, er ingen som helst tvil at Nissan er beste japsen

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår