Gå til innhold

Noe dreper Forsterkeren/Suben min Hjelp!

Ranger emnet

b-laze

Anbefalte innlegg

Hei, noe dreper anlegget mitt og jeg trenger hjelp fort.

Jeg skal prøve og kartlegge så godt så muligt.

Jeg har:

1 Forsterker som driver 4 høytalere og 2 diskanter.

1 Forsterker som driver en 12'' Sub.

Begge forsterkerne har hver sin Kondensator på 0.5F

Og forsterkerne er av type Lanzar som var kjent for sine krefter på 90 tallet.

Disse 2 er 4 kanalers som kan brokobles for 400rms.

De har bestandig spillt bra.

da jeg kjøpte bilen var suben av type pioneer men den var bare på 150rms.

Den spillte alikevel bra, og har spillt det hele tiden.

I slutten før ''noe'' skjedde, så begynnte bassen og svikte litt, den ville ikke spille LAVE frekvenser, ca 50hz og nedover,

den leverte også svakt om jeg spillte noe dunk dunk musikk som hadde samme Kicken om og om igjen, kanskje hver 3 dunk ''hoppa subben over'' den ville ikke spille den max, hørtes ut some den svikta, eller at noen slo den av og på igjen fort.

I slutten kobla subben helt ut noen sekunder, også på igjen, og noen dager senere var det snipp snapp snute og eventyret var ute.

Det pussige var at forsterkeren fortsatt hadde grønnt lys i lampa.

Prøvde og feil søke litt men til ingen nytte.

så jeg tok ut forsterkeren og subben, så satte jeg i min gammle blaupunkt på 275rms og brukte lanzar forsterkeren som var på høytalerne (og kjøpte ny forsterker til høytalerne)

Funka kjempe bra, men noen måneder senere (i dag) var ting på samme måte igjen, og for noen timer siden, tok nokk en gang, bassen i bilen min kvelden.

Lampa i denne forsterkeren lyser også grønnt.

Jeg ble litt irritert og gikk baki bilen for og sjekke,

prøve og stille opp volumet, men ingen bass.

Mens volumet var på max prøvde jeg og kjenne på membranen etter vibrasjoner, men de var veldig veeeldig svake, eller så og si umulig og kjenne.

Det eneste jeg kjente som var litt rart var at det var motstand i membranen, altså om jeg skyva den litt inn, så var det som at magneten holde den litt tilbake før den kom ut igjen.

Jeg lurer på om det er forsterkerene eller subbene som tok kvelden? eller er det ikke kveld kansje? kan det vere kondensatorne?

Subbene sprengt? er det mulig? det luktet aldrig svidd eller noe, og en sprengt sub slik som jeg har hørt tidligre, spiller jo fordi, men bare jævlig.

Jeg spiller altid høy musikk, og jeg la merke til med begge forsterkerne og subbene at jeg kunne spille høyt opp til et visst nivå, så ble bassen på samme nivå selv om jeg stillte opp anlegget, men lyden i høytalerene ble høyere fordi.

Hva kan dette vere? en forsterker som er større en subben skal vel kunne spille så høyt at jeg skal klare og sprenge subben eller? for hvis JA, så lurer jeg på om det kan vere kondensatoren som fusker kanskje?

hvis noen ser noe kjent i denne teksten eller føler at dem vet hva som plager, så plis hjelp meg.

Jeg tør ikke kjøpe ny forsterker og sub tror jeg :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var subben som hadde tatt kveld.

membranen var løsnet fra magneten.

Jeg skaffet ny sub; en Rockford Punch på 400peak 200rms på 4ohm

min forsterker leverer 400rms slik som det er koblet nå.

da vil nåkk denne subben ryke for eller?

er vel slik at disse subbene er veldig brae, så kanskje den varer en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte nå å ta livet av to P1 elementer med 400wrms forsterker i russetia jeg da :P Men de spiller utrolig bra ja :)

Har du jorda SKIKKELIG? Samt prøvd å koble opp anlegget uten kondensatorer? Jeg kjører for tia 1200wrms Cadence forsterker på 2x12" Ground Zero 500wrms elementer uten kondensator, og ser ikke helt vitsen med kondensatorer når du har såpass lav effekt, såsant dynamoen din ikke er uhyre dårlig og du kjører på veldig tynne kabler da :P

Penger som ikke durer er død kapital
Bor du i Østfold eller i nærheten, og har lyst på bilder av bilen din? Ta kontakt!
1993 Toyota 4Runner 3.0TD - 1977 Audi 82 LS - 1986 Yamaha XT350
x: 1997 Volvo V70 2,5TDi - 1991 Audi 80 1.8 Russebil Edition - 2000 Audi A3 1.8T Quattro - 1976 Volvo 244 1,9DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt hvordan jeg skal svare, hvor godt jorda det er vet jeg ikke, men at jeg har dynamo støy skal vere sikkert og visst.

dette elementet er ett P2 element.

jeg testa det litt i går og ble litt skuffet over at jeg ikke fikk spille så høyt som jeg ville:p

Bassboost på 100% og gain er på 50%, slik jeg må ha det for og få den mengde bass i forhold til lyd inne i bilen. hmmm.

Jeg får bare kjøre det slik da en stund fremover.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg rockford forsterker + sub når jeg blir megarik.

fant en på 1000wrms både forsterker og sub, heter Power, får tru jeg blir fornøyd når den tid kommer.

Kanskje vinne i lotto eller now :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sålenge Gainen på forsterkeren(e) er skikkelig innstilt så skal man ikke klare å "sprenge" et element.

kondensatorer har man ikke behov for i det heletatt sålenge forsterkerene er skikkelig oppbygd.

forsterkerne har mye mindre å si mtp kondensator enn tykkelse på kabelene og dynamoen..

Har du dratt/kryssa phono og strømkablene?

Ville mye heller vurdert Cadence, Focal, Ground Zero, Helix osv. Rockford er sykelig overprisa...

Penger som ikke durer er død kapital
Bor du i Østfold eller i nærheten, og har lyst på bilder av bilen din? Ta kontakt!
1993 Toyota 4Runner 3.0TD - 1977 Audi 82 LS - 1986 Yamaha XT350
x: 1997 Volvo V70 2,5TDi - 1991 Audi 80 1.8 Russebil Edition - 2000 Audi A3 1.8T Quattro - 1976 Volvo 244 1,9DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkerne har mye mindre å si mtp kondensator enn tykkelse på kabelene og dynamoen..

Har du dratt/kryssa phono og strømkablene?

Ville mye heller vurdert Cadence, Focal, Ground Zero, Helix osv. Rockford er sykelig overprisa...

Vet ikke hva jeg skal si, for det var ikke jeg som la anlegget.

Men jeg vet at kablene er ganske så tykk, og at anlegget som ble installert ble gjort en god job tilbake i tiden. kassen er lagt selv og er nesten like stort som hele bagasjerommet, den hadde en kraftig 15'' det jeg ble fortalt da jeg kjøpte bilen da.

tror den rommer godt over 100 liter, etter øyemål da. kanskje 80-100 melkpakker eller noe xD hehe.

Men av de nevnte merkene over, noe du vil anbefale?

Jeg trenger en sub som ikke nøler med og spille 150hz like kraftig som 60-80hz, en som er holdbar, gjærne billig og som flytter mye luft.

jeg regna på overprisa rockford stuffet, og fant ut at jeg trengte nesten 13'000kr for en Power stage 2 sub og en forsterker som kunne dra den.

hvis du vet om en glimmrende pakkepris på nettet med utstyr på 800rms + så blir jeg glad for link.

By the way, så er alle høytalerne i bilen koblet til hver sin firkantet boks. alle boksene er gjemt i bagasjerommet i siden.

Noen anelse hva disse boksene er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, så er alle høytalerne i bilen koblet til hver sin firkantet boks. alle boksene er gjemt i bagasjerommet i siden.

Noen anelse hva disse boksene er?

Høres ut som analoge delefiltere :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider