Gå til innhold

Volvo 850 T-5 Trenger hjelp!

Ranger emnet

golf_preben

Anbefalte innlegg

Hei!

Har seg slikt at for en liten stund tilbake leverte eg bilen min inn på verksted for å få skiftet toppakning og planet toppen. Det gjekk jo forsovidt greit.

Men etter eg fekk igjen bilen har eg våre plaget med oljelukt i bilen, og bilen bruker olje.

Så etter en tid tok eg av det "volvo" plastdekselet på toppen av motoren, og der ser eg at det har vert/er lekasje. Der er nemmelig eit hull som oljen/oljedampen kommer opp fra.( Det er ikkje den venntilasjonen som er til venstre for oljepåfylling) Så her bilmekanikerene glemt noe.

Har noen peiling på hva som skal vere her? En slange? en blending? lr hva?

Håper på raskt svar:pray

DSC_0767merka.jpg

DSC_0769merka.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Det der virket ganske kjent,vis de har slurvet med med paknings limet til ventil dekselet.Da vil du få det probelemet med at det spruter opp olje når det blir litt olje trykk.Hadde det samme problemet på min v70 R.Det viste seg at paknings limet ikkje tørket pga det var for gammelt og utgått på dato.Bruker den mye olje eller?.Skru ut en og en plugg og se om en av de er til sotet/ til griset av olje.Pluggene skal være sjokolade brune av farge vis alt er normalt.Skal vedde på at det er hvertfall en av de som skiller seg ut.:men ta og sjekk dette først,har du kontaktet verkstedet og forklart problemet til de eller? Vil gjerne høre kossen pluggene dine ser ut.I teorien så skal det vel ikkje skje at den skal bruke mer olje pga dette uten da at ventil tetningene er dårlige i tillegg.Håper det ordner seg da:)

850 motorene er vel kjent for og få tett veivhus ventilasjon.. når det skjer får man slike problemer..

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Vet egentlig ikkje koffor det hullet er der,men så lenge det er pakknigs stoff rundt det hullet på undersiden av dekselet,så skal det ikkje lekke.Godt muligt pakningslimet har blitt dårligt og gått i oppløsning.Da må du av me dekselet og legge på nytt stoff.Det er nå en kjedlig jobb,men det må gjøres hehe.

Hei, og takk for svar;)

Sjekket pluggene, og dei var like fine alle 5.

Synst det er merkelig det hullet der, det er jo liksom opent helt ned til kamakslingane. Og det vil da komme olje og eller oljedamp opp der.

Det skal ikkje vere tetta ovenfra eller noke da?? Som en plugg eller lignande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Feilen var at dei som hadde gjort jobben, hadde brukt pakningsstoff som ikkje var egnet til å komme i "kontakt" med olje. Så d gjekk i oppløysning, og tettet ikkje lenger.

Kjøpte skikkelig pakningsstoff, tok av toppdekselet å rullet det på med malingsrull utover flaten. Ventet 24 timer. Startet, og siden har det vore tett.

Har nå solgt bilen.

Så man skal ikkje stole 100% på dissa bilmekanikerane:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte bilen mye olje når problemet var der?,såpass at det røyk blått eller?. sliter med samme på min v70.rullet du pakkningstoff utover heila dekselet/alle flatene.Husker du ka det heter det stoffet?

Feilen var at dei som hadde gjort jobben, hadde brukt pakningsstoff som ikkje var egnet til å komme i "kontakt" med olje. Så d gjekk i oppløysning, og tettet ikkje lenger.

Kjøpte skikkelig pakningsstoff, tok av toppdekselet å rullet det på med malingsrull utover flaten. Ventet 24 timer. Startet, og siden har det vore tett.

Har nå solgt bilen.

Så man skal ikkje stole 100% på dissa bilmekanikerane:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...