Gå til innhold

Hjelp Oyvind1 å bygge anlegg!

Ranger emnet

Oyvind1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettop gått til anskaffelse av en Mercedes 98-modell C-klasse w202 classic, her er det nå en kasettspiller samt elendige høyttalere i fremdørene. Dette må selvsagt byttes ut. Trenger derfor "ekspertene" her inne sin hjelp.

Krav til CD-spiller er at det må være Aux og Usb-utgang. Sub er ikke nødvendig, men liker trøkk i bassen. Spiller ikke dunkemusikk. Fremme i dørene er det plass til 6,5" har jeg lest, mens jeg evt må skjære hull i hattehyllene bak.

Så er spørsmålet, hva anbefaler folket? Hvilket oppsett? Kom gjerne med direkte linker til produkter dere anbefaler.

Tenkte f.eks et oppsett med 6,5" tommer i framdørene med egen forsterker, og egen forsterker til 6x9 bak? Hva tror dere om dette?

Prisen bør ikke overstige 6-7 000 til sammen.

mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Har lest litt rundt og ser ut som det kan være lurt med et slikt komponent-opplegg.

Har nå sett litt nærmere på bilen og ser at det er tillaget for høyttalere både i hattehyllen (2+2) og i bakdørene med ledninger. Da tenker jeg kanskje å legge nye høyttalere i både fram og bak-dørene, med et slikt komponent-sett fremme. Noen som vet hvilken størrelse jeg kan ha på høyttalere jeg kan ha i bakdørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5,25" i bakdørene, og du trenger noen overgangsringer til dem, likeledes med 6,5" til fordører og hattehylle. Og komponentsett foran er en selvfølge ja. ;)

Sett ellers f.eks. kun 6,5" basshøyttalere i hattehylla og koble dem opp som én subwoofer på en forsterker... send meg gjerne en mail om du vil ha et par pakkeforslag herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke gi meg slike anbefalinger, blir veeeldig fristet men heldigvis blir det såpass mye over mitt budsjett at det nok ikke blir aktuelt :P

Ser at det er ingen som vil ha høyttalere i hattehylla på denne bilen, hva er egentlig grunnen til dette? Har dette en sammenheng med at det vil ødelegge for bass-opplevelsen for en med sub? Jeg kommmer aldri til å ha sub i denne bilen. Hva blir best, 6,5 i hattehylla eller 5,25 i bakdørene?

Spilleren som står i er original og er en Blaupunkt kasettspiller (!!!). Må jeg kjøpe adapter for at en ny spiller skal passe eller er det plug and play?

Ellers ser det ut til at jeg kommer til å satse på enten Seas eller Focal høyttalere, med mindre noen har andre forslag. Kanskje to basser i hattehylla sammen med to koax, og 5,25 i bakdørene mens jeg lar en 4-kanals forsterker drive bassene og komponentene fremme, er dette mulig? Er rimelig blank på det her, men det er mange tillagede høyttalerhull i denne bilen og det frister veldig å fylle alle... :)

Eks:

Komponent:

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=16005

Coax 5,25":

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=16001

Coax 6,5":

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=16002

Basser:

??? Til opplysning blir det ikke aktuelt å modifisere hattehylla for mye da jeg bor på hybel og har lite tilgang til verktøy.

Spiller:

http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=7692&katid=2&mid=m436&id=&vn=736

Forsterker:

http://www.mamut.net/dynabel/subdet300.htm

Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har eit ganske begrensa budsjett, so eg hadde nok valgt skikkelige høgtalere framme og ingen høgtalere i bakdørene og hattehylle.

Det blir jo ikkje akkurat bedre lyd med masse høgtalere rundt om i kupéen!

Skal du absolutt ha høgtalere bak, so plasserer du dei i hattehylla. (da får du nok litt bass og eliminerer vekk det som kan komme av støy ifra bakdørene når volumet skrus opp)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, då er det tydelig at det er lurast å kun gå for frontsett, litt kjedelig men la gå :)

Da tror jeg at jeg går for Seas Performance sammen med Dynabels 2x150 watt forsterker.

Spiller = Pioneer

Komponentsett = Seas Lotus Performance

Forsterker = Dynabel BF 1502

2 stk overgangsringer.

Noe mer jeg trenger? Overgang til Iso-kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg rekner med at Focal forsterkeren har litt bedre lydkvalitet. (men eg veit ikkje)

Eg skal sjøl bruke ein Dynabel forsterker på nokre høgtalere som koster 4400,- so det skal nok fungere greit det.

Blaupunkt spilleren har nok iso kontakter på baksiden, so det blir nok plug and play der. (kanskje du må ha ei antenne overgang)

Passer forsterkeren under passasjeretet? Da har du bagasjerommet fritt for stereoprodukter

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg tror jeg vil bil fornøyd med den dynabelen jeg da, er ikke så veldig kresen egentlig. Likevel greit å kjøpe skikkelig når jeg først punger ut. Så får vi se om jeg gidder å legge noen basser bak etter hvert.

Om det er plass til forsterker under setet vet jeg ikke, men det hadde vært optimalt. Vil ikke at ting skal se så jalla ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider