Gå til innhold

Dynamo/kontaktfeil - Chevrolet Beauville (Van)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har problemer med en Chevrolet Beauville 89-mod (Van) (skal bli russebil i år), med at den viser 12V - 12.6V når motoren er i gang. Dvs. den viste 12.6V etter start av bilen, og 12V etter en liten tur.

 

Det ser altså ut som den sliter litt, og lurer derfor på om jeg skal feilsøke litt. Bilen fikk 2 nye syrebatterier i 2008, det ene er synlig oppe til høyre i bilen, men det andre vet jeg faktisk ikke helt hvor er, men antar at det er gjemt godt under det øverste batteriet. Panseret er veldig trangt på disse amerikanerne, så jeg klarer ikke få multimeteret ned til dynamoen for å måle om den er rundt 14V, uten å skru ut noen greier vil jeg tro.

 

Feil som er trolige:

- Et av to batteri er defekt (men ville ikke det andre batteriet hatt 14V ladevolt uansett?)

- Gåen dynamo (evt. spenningsregulator, børster osv.)

- Kablingsfeil (dårlig jording, kabling osv.)

 

Kjører vi en liten tur, får vi som regel ikke start, og må lade batteriet med lader.

 

Det jeg lurer på er om det er noen manual-er til (motorrommet) denne bilen ute på nettet, og om det er noen nært Bergen (Nesttun) som har god peiling på denne bilen?

 

Takk for svar. :)

 

edit:

 

Det går 2 tjukke kabler inn på plusspolen og 2 tjukke kabler inn på minuspolen. Går ut i fra at 1 av hver går til neste batteri. Kan det skje noe gale, dersom jeg tester å fjerne 1 pluss og 1 minus kabel, for å teste meg frem til hva som er det neste batteriet? Jeg må så klart finne ut at dersom jeg fjerner 1 av hver, så må de gå til samme sted. Sånn at jeg ikke har en pluss fra det andre batteriet og en minus fra andre elektronikk i bilen osv.

Endret av maNia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den skal ha det. Ladelampa ligger i serie med magnetiseringskretsen i dynamoen, slik at dynamo ikke lader hvis pæra f.eks er gåen.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Low Coolant pleier av og til å lyse på van etter oppstart.

 

Det andre batteriet du leter etter, ligger under bilen, ca 30 cm bak førerstolen, på UNDERsiden av bilen, mao du må legge deg under bilen og se der.

 

Tipper feilen ligger i gåen dynamo, ikke ukjent fenomen på gammel Van det.

 

Men sjekk alle kontakter som går til og fra batteri og dynamo samt starter.

 

Hvis batteriene har vært dårlige, og du har startet opp bilen, så har trolig dynamo'en fått for hard belastning med det samme, og da ryker den fort! (Har erfart dette på Van sjøl). Kjøpte ny dynamo og 2 nye kraftige batteri, problem løst!

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det andre batteriet ca 30cm bak førersetet ja :)

 

Startet bilen og ruset motoren litt, og tok måling på batteriet (batteri nr1 i panseret) på ca 13.5V mens motoren var på. Dynamoen ser altså ut til å fungere (i dag.. i hvert fall.. hmm).

 

Tok av motoren og målte 12.6V på bat.nr1 og 12.9V på bat.nr2 (under bilen).

 

Det ser altså ut som at det er liv i begge batteriene, og at dynamoen serverte ladevolt.

 

Kan dette tyde på kontaktfeil, dårlige børster til dynamo eller er det dårlige batterier(eller et av de). Batteriene er som sagt bare 2 år gamle.

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste hvor god dynamoen er i dag.. men hva skal det bety at det varierer hvor vidt dynamoen gir ladevolt?

 

Kan rett å slett være at dynamoen begynner å bli dårlig, og gir ustabil lading. Husker ikke om det er mulig å bytte kun børstene på denne type dynamo, tror hele må byttest. Koster ca 1400,- for en ny en.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var den daff etter en kjøretur, og kubbet til og med i en bratt oppoverbakke. Fikk start på den (heldigvis) etter noen forsøk, og fikk kjørt hjem. Den hadde bare ladevolt på ca. 12.5V i dag, så det var ikke mye futt fra dynamoen i dag :(

 

Noen som vet om børstene kan byttes på denne type dynamo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår