Gå til innhold

batterilys kommer på :) dynamo?

Ranger emnet

sjuri

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ikke så mye peiling på bil, bare for å ha det sagt :)

Har en toyota corolla fra 91, 1,3 (tror jeg) Nå er jeg plutselig blitt plaget med at batterilyset kommer på når jeg kjører.

Hvordan finner jeg ut hva som er feil?

Første gangen dette skjedde hadde jeg kjørt i 20minutter før lyset kom på. (hadde varmapparatet, radioen, vindusviskerene og trådene på bakvinduet på) jeg stoppet på første rasteplass jeg kom til, åpnet panseret å kikket inn uten å helt vite hva jeg så etter :confused: Startet så bilen og lyset gikk bort etter 10 min kjøring. (hadde da slått av alt som brukte strøm) Dagen etter stakk jeg på nytt hodet inn i motorrommet på bilen for å se om jeg kunne finne noe som så feil ut. Fant en sikring som så dårlig ut, å byttet denne. (Denne hadde vist nok noe med tenningen å gjøre.) I dagene etter på så jeg ikke mer til batterilyset, men selvfølgelig i går kom lyset på igjen. Var da på tur hjem, ca 20 min unna der jeg bor da lyset koblet inn.(batterilyset slo på da jeg slo over til langlysene) Billysene ble bare svakere og svakere jo lengre jeg kjørte.

Så nå vil jeg helst ikke bruke bilen før jeg finner ut hva som er galt. Noen som har noen idèer? Tenkte det kanskje kunne være dynamoen eller batteriet, men hvordan finner man ut hva det er av disse? (Batteriet er ca 6år gammelt.) Hvor lenge kan man kjøre med batterilyset på før man stopper? :)

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål spenningen på batteriet når bilen er i gang. Om dynamoen virker skal du måle rett over 14 volt. Hvor lenge du kan kjøre avhenger bl.a. av om du har forgasser eller innsprøytning. Om du har forgasser kan du kjøre betydelig lengre enn om du har innsprøytning.

Om du ikke måler 14 volt kan det være børstene på dynamoen som er dårlige.

'98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok børstene ja. Denne bilen har innsprøytning forresten...

Problemet med toyota er at børstene som regel er inni dynamoen, slik at det letteste er å bytte hele dynamoen når dette skjer. Skal børstene byttes, må dynamo splittes.Ny dynamo får du på bilxtra eller mekonomen, og den er enkel å bytte. Burde vel koste 1000-1500 vil jeg tro.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått målt spenningen på bilen, den var på 10.2. Så da er det vel bare å få tak i ny dynamo da :) Er slett ikke så avansert at jeg tar fatt på å skifte børstene. Tror viftreima er så stram som den skal være. Nå har vi ikke bilextra eller mekonomen her, men har en butikk som selger uorginale bildeler til en overkommelig pris. Skal prøve å høre der. :) Tar det lang tid å skifte en dynamo? Er det noe man får til selv?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen er festet i 1-2 skruer, og har 2 ledninger. Sett alt sammen slik det var, så er det ikke noe problem. Ganske enkelt :) Når ny dynamo er på plass, strammer du reima så du klarer å trykke den ned/opp 1-2cm med middels kraft(på det lengste spennet).

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått tatt av dynamoen å fått noen som har litt mer peiling enn meg til å skifte børster. (var jo en vanvittig pris for dynamo 2500 kr mot 100 for børstene) Har fått montert dynamoen på bilen, å har du sett damndamn batterilyset er der fortsatt. Er det noe jeg kan ha gjort feil eller er det noe annet som er problemet? Hvordan finner jeg ut hva? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du har ekstern laderegulator(tror ikke du har det), og sjekk da evt om denne er i orden.

Sjekk at du har koblet ledningene inn på riktig sted. At du har koblet den grove plussen inn på riktig klemme, D+ (den tynneste)inn på riktig klemme osv...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider