Gå til innhold

740 tic lekker olje og bensin fra ånding fra topp

Ranger emnet

navlelo

Anbefalte innlegg

Hei!..

Jeg har en volvo 740 tic 1987 modell som lekker olje fra åndingen fra toppen...Gøvja som kommer ut er en blanding av olje og bensin..

Det lukter også godt med bensin av oljen i bilen :S Bilen er også tungstartet og det virker ut som den trukner i bensin..

Mye smelling og mye blå røyk :S

Ryker også litt når bilen står på tomgang.... Noen som kan gi meg noen råd om ka som kan vær gale ?

Her er det jeg har prøvd:

Byttet BTR

Sjekket bensinslager

Sjekket følere og tempmåler

(ps: toppen som stod på var i et motorhavari i fjor, men jeg syntes toppen så fin ut ..) kan den være skadet? (oljetørr havari)

Håper på litt hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett veivhusventilasjon? Blås ned i peilerøret og hør/føl om det kommer noe ut av slangen fra oljefella. Har du flammefelle kan den og være igjengrodd. Forøvrig har du sikkert småslitte stempelringer og ventiltetninger. Blårøk kan også være utett turbo.

Har du chip og åpen dump? Da ryker det gjerne litt ekstra svart. Kaldstartdysa kan ha hengt seg opp. Hvorfor det smeller aner jeg ikke. Da må det være noe feiltenning eller høl i eksosen. Siden du har automagisk tenning går jeg for høl i potta. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjapp hjelp!

Bunnen på motoren er nyoverhalt, og det sitter nye stempelringer og ventiltettninger i den..

Jeg fant ut noe merkelig i dag... Bilen ryker og er uren kun når den blir varm.. Med det samme jeg starter den så går den helt fint uten at det lekker olje/bensin fra åndingen, eller at den ryker når jeg slakker av feks inn i et lyskryss hvor jeg går fra 50 km/t til 0 (stopp)... Men med det samme oljen og motoren når arbeidstemp, så ryker den fælt og det lekker olje / bensin fra åndingen..

Jeg har ikke hat tid til å sjekke noe mer grunnet jobb i påsken, men sier dette noen noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider