Gå til innhold

Audi 80 B4, diverse problemer.

Ranger emnet


knuuti

Anbefalte innlegg

Heisann Eg er ein gutt på 17år som nettop fikk lyst på førstebil, så da handla eg en 1994 Audi 80 B4 for den nette summen av 8000kr, bilen ble eu-godkjent nå i januar, så skulle vært fryd og gammen... den gang ei.

 

Det som nå har skjedd er at varmen har slutta å virke, har sjekka vaieren, kranen som vaieren går til og rensa radiatorsystemet, men null resultat. Hva kan være galt der?

 

Bensinmåleren har også slutta å fungere.

Nappa ut ledningen og satt den i igjen, og da fønka den 1 dag. Hva kan det være ?

 

Av og til når eg vrir nøkkelen så går ikke bilen av, må dra nøkkelen ut av tenningen for at den skal slå seg av, selv da går det av og til 1-2sekunder. Lysene i dashbordet går heller ikke av før eg låser døra. Er dette normalt?

 

Sentrallåsen har vært under litt vann i vinter så den boksen ble tatt ut av forrige eier, han klippa også ledningene, så er ikke så altfor lett å koble opp igjen. Slik det er nå så kan eg låse 1 dør, så går låsen på ei anna dør opp. Eg må også holde låsen oppe mens eg åpner døra som oftest. Noen måter å bare koble vekk denne sentrallåsen ?

 

Er veldig takknemlig for alt hjelp eg kan få

1994 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. varmen så må du sjekke for lekkasjer eller tett i vannslangene som går inn i kupeen og finne ut hva som er feil. Vær oppmerksom på at du kan få lekkasjer bak dasjbordet.

 

Besinmåleren er en "dupp" (akkurat som man har til fluefiske) som flyter oppå bensinen for å måle. For meg høres det ut som om armen denne sitter på har satt seg litt fast, så ta måleren ut av tanken og sjekk denne.

 

Ang. tenningsnøkkelen så høres det ut som om noen har kobla feil, kanskje i forbindelse med lydanlegg/radio ?? At den ene låsen går opp mens den andre går igjen betyr at ledningene til den ene døra er snudd, dvs pluss og kobla til minus og omvendt.

 

Uansett, alle disse feila er myyye lettere å fikse om du kjøper Haynes-manualen til bilen. Der er det også noen EL-skjemaer som er fine å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dhh_AQ :D

Har sett etter haynes manual, men finner kun til audi 80 B3.

Fønker den fint til 80 B4?

 

Skal ta å gå over slangene i dashbordet imorgen engang.

Tar også å sjekker den måleren i tanken imårra ;)

 

Forrige eier har kobla noe selv på spilleren, så kan stemme det med tenninga ;)

1994 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som nå har skjedd er at varmen har slutta å virke, har sjekka vaieren, kranen som vaieren går til og rensa radiatorsystemet, men null resultat. Hva kan være galt der?

 

Bare varmen som har slutta å virke på anlegget eller luften?

Om det kun er varmen, men at luften kommer kan det være gåent termostat.

 

Bensinmåleren har også slutta å fungere.

Nappa ut ledningen og satt den i igjen, og da fønka den 1 dag. Hva kan det være ?

 

"Duppeditten" som har hengt seg eller satt seg fast som nevnt over kan det være, men da pleier dette fikse seg selv etter kjøring og et par fylling av tanker.. Bare restart triptelleren og følg med på den. Beregn ca 1 liter pr mil, og fyll på bensin 8-9 liter før tanken er tom. Om du har en 50 liters tank eks, fyll på bensin når du har kjørt rundt 40 mil. Ellers kan pumpefestene til tanken din blitt løse, så den ikke får med seg info om hvor mye det er igjen. Ingen kontakt.

 

Av og til når eg vrir nøkkelen så går ikke bilen av, må dra nøkkelen ut av tenningen for at den skal slå seg av, selv da går det av og til 1-2sekunder. Lysene i dashbordet går heller ikke av før eg låser døra. Er dette normalt?

 

Motoren er nok slitt og gammel, samme skjedde med en moped jeg har hatt som jeg kjørte grusomt hardt, motoren går fortsatt på damp i veihuset og sylinder.

Kan også ha en sammenheng med bensinpumpen om den er løs, magnetventilen som også har satt seg.

Om lysene ikke går av heller før du har låst døra(?), så skift smeltesikringen. Sikker på at den ikke bare går av etter en stund etter du har tatt ut nøkkelen? Om du bare fortsetter å sitte og vente og se..

 

Høres ut som forrige eier kan ha drevet med mye jallamekk på den bilen.

Endret av BlueChamp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til når eg vrir nøkkelen så går ikke bilen av, må dra nøkkelen ut av tenningen for at den skal slå seg av, selv da går det av og til 1-2sekunder. Lysene i dashbordet går heller ikke av før eg låser døra. Er dette normalt?

 

Har mere trua på dårlig kontakt i tenningslås/tenningsbakstykke, enn han over meg sin teori.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående varmen så er det fiksa :)

Angående bensinmåler så skal eg prøve å kjøre etter L/Mil litt fremmover og så ser eg om det kommer seg.

Angående det at den ikke slår seg av, motoren er ikke så gammel og slitt? :P Er en 1994 modell og er kjørt 236K. Audi 80 som er stelt bra med har et rykte på seg at de kan runde 600.

 

Er ikke det at lysene bruker lang tid på slukking da de går rett av viss eg holder låsen nede i førerdøra mens eg drar ut nøkkelen.

1994 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår