Gå til innhold

Motorhavari Peugeot 307 etter kjøring i vanndam

Ranger emnet


GunnarK

Anbefalte innlegg

Min far har en 2007 (eller 2008) 307 diesel, tror det er en 2.0 140hk.

 

Pga barfrost med påfølgende mildværperiode, var det mye vann på veien enkelte steder. Like før avkjøringa til hovedveien var det en dyp søledam, anslagsvis 5cm med vann (vannet gikk ikke over vanlige sko). Dette var like før et kryss, og farten var lav, kanskje 15km/t. Motoren stanset da bilen var ute i vanndammen, og ville ikke starte igjen. Etter en stund startet motoren igjen, men den hørtes ikke normal ut. Det var likevel mulig å kjøre de ca 5 kilometrene hjem igjen.

 

Bergingsbil ble tilkalt, og bilen fraktet til verksted. Det viste seg da at motoren var totalskadd m/bøyde råder etc.

 

Bilen er fortsatt under garanti, men det virker ikke som Peugeot vil vedkjenne seg at dette er en garantisak. Det er heller ikke sikkert at bilforsikringen dekker dette.

 

Merkevekstedet ønsker å sette inn en brukt motor, men dette er nå ca 1 måned siden, og det er fortsatt usikkert om motor kan skaffes. Bilen er kjørt 20000-30000km.

 

Jeg vet ikke hvor mye Peugeot sentralt har vært involvert i dette, men hva merkeverkstedet angår er dette hva jeg vil kalle elendig service.

 

Det må da være mulig å få avklart dette i løpet av èn måned? jeg ville trodd at Peugeot sentralt ville lagt seg flat, erkjent garantiansvaret, og byttet motoren uten annet enn en beklagelse.

 

Kommentarer mottas med takk! Om noen har tilsvarende erfaring med Peugeot hører jeg gjerne fra dere.

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord har du fått hydrostatisk låsning og bøyde stempler pga vann inn i luftinntaket, enten så er rådene laget av smør, eller så har de luftinntak rett bak ett hjul, om det du sier stemmer, så tror jeg nok du har en sterk sak, spørsmålet er vel om det fortsatt er garanti på bilen.'

En bil må tåle å kjøre i vanndammer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull å tøys! Er du så dum at du kjører igjennom dype vanndammer kan du altså risikere dette! Du er ikke den første som har opplevd dette og heller ikke den siste.

 

Det som skjer er at du drar inn vann i sylinder og vann kan ikke komprimeres så noe må gi seg og det er rådene. Det spiller ingen rolle om det er Peugeot eller MB, dette skjer uansett hvilken merke du kjører, og det er selvfølgelig ingen garantisak dette.

 

Mange verksted kaller dette for "vannslag"

 

Du har lært på den dyre måten at du ikke bør gi gass når halve hjulet er under vann.

 

anslagsvis 5cm med vann (vannet gikk ikke over vanlige sko). Dette var like før et kryss, og farten var lav, kanskje 15km/t.

 

Vet ikke om halve hjulet ditt er under vann ved 5 cm jeg, men de fleste bilhjul jeg har sett er over 10cm i diameter. Alle vet jo at de ikke skal kjøre bilen uti elva, men en dam på 5cm må da for faen en bil tåle! Og tåler den ikke det, så er det ikke noe å ha.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spruter det MYE vann under/over motor kan jo følgende skje at du får havari. Har hørt om det før ved at det har kommet så mye vann i luftinntaket og havari har vært et faktum. Nå skal det sies at under en fart på 15km/t vil det neppe være så mye flom over motor, men jeg vet dette har skjedd. Vet ikke hvor innsuget er montert på denne motoren, men vet på andre franske biler at innsuget står i forkant av motor der det enkelt kan komme dritt.

 

Om dette er et garantispørsmål stiller jeg meg ganske nøytral til. Slik som JChE og Einar sier så burde en motor tåle dette (såfremt man ikke kjører i en svær vanndam i 50km/t og vannet kommer OVER panseret), men på en annen side er dette en "førerfeil". Er forhandler snill å grei tar de dette opp med importør og dere får det på garantien, men vet fra før av at slike saker er vanskelige.

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolk:

Kan du være så vennlig å fortelle meg hvilke biler som dette skjer på, jeg har skrudd Nissan, Suzuki, Renault, Volvo, Subaru på merkeverksted, og skrudd litt Toyota, Ford, MB ellers, er utdanna bilmekaniker, og har ALDRI hørt om at det er ett problem med hydrostatisk låsning under normal kjøring i små vanndammer.

Bare litt nysjerrig på hvilke biler man bør styre unna, det er dessverre ikke sjeldent med vanndammer i dtte landet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolk: Du får lese første innlegg før du slenger mere dritt og beskylder folk for å være dumme. Jeg vet ikke på hvilken måte du nærmer deg et kryss, men jeg bremser ned. En vanndam som ikke er dypere enn at man kan bevege seg i vanlige sko uten at det går over, må en regne med å treffe på av og til.

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet en del innlegg som var unødvendig krasse og beskyldende. Dolk; det er ikke din oppgave å avgjøre om trådstarter snakker sant eller ikke. Her på bilforumet.no tror vi på det folk sier, med mindre det motsatte kan bevises.

 

Da holder vi oss til topic. Den neste som påstår at trådstarter snakker usant/er idiot/dum eller andre unødvendigheter, blir belønnet med en uke fri fra bilforumet.no!

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten kommentar til dette.

Det er helt normalt å under eller overdrive litt i passende retning, det tror jeg er noe alle mennesker gjør, forskjellen er vel mere hvor mye man gjør det, og hvor ofte.

 

Skal være såpass ærlig at jeg har vondt for å tro at en bil kan bøye rådene av å kjøre i en liten søylepytt, men om det faktisk stemmer, så er det ikke rett at bileier skal stå for kostnaden for dette(på en såpass ny bil), da det må være en gigantisk feilkonstruksjon.

 

Så til trådstarter, om mulig ta ett bilde av denne vanndammen, og illustrer gjerne dybden. Ikke at det beviser noe, du kan jo ta bilde av en helt annen dam, men vitnemålet ditt er jo beviset i så fall.

 

Så ville jeg undersøkt om det er flere tilfeller av dette, ikke bare i Norge.

 

 

Jeg så først nå at dette var en dieselmotor, men fremdeles så bør bilens luftinntak være laget så det ikke skal komme vann inn under "normal" kjøring, ittillegg til dette, så vil luftfilteret bli potte tett av vann, og små mengder vil komme inn, samt at bilen vil stoppe relativt fort, selvfølgelig noe vil komme inn om man har full tilgang på vann, men det meste vil bli sugd inn i filteret som en svamp.

 

Kan det være at det har kommet inn i en lekk turboslange eller noe, sprekk der vil jo være en garantisak, og følgeskader også, men ser på dette som lite sannsynlig da motorens feillampe ville lyst.

 

Men det er absolutt større sjans for dette på en dieselmotor enn en bensin.

Når det som kommer inn i sylinderen, skal komprimeres til å bruke 22 ganger mindre plass enn det hadde.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår