Gå til innhold

Hvem lager org. høytalere til vw?

Ranger emnet

Radial

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvem lager orginalhøytalerene til vw? Har en firmabil (-07 Touran) som jeg syns låter oppsiktsvekkende bra og har helt Orginal stereo.

Har nemlig lyst til å finne høytalere(13cm Komponent sett) med tilsvarende lyd (Ref, samme produsent) å stappe inni Jeep'en min... da de 15 år gamle Alpine-høytalerene i jeepen begynner å låter som papp i eske...

Lyden må være Fyldig, og gjerne litt punch i bassen, men jeg har ikke plass til Subwoofer siden jeg trenger all bagasjeplassen jeg kan få =P (Bilen fylles ofte opp med dekk som skal spinnes bort).

Har noen noen tips & triks, så spøtt ut! Men lurer i utgangspunktet på produsenten av høytalerene til Vw ;)

PS, Spiller'n i jeep'n er en Pioneer DEH-P8100BT

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia har jo levert noe... og noen andre fabrikker VAG nok kjøper elementer direkte fra, uten at det er noe "merke" på dem... de handler jo noen millioner høyttalere i året, og da trenger man ikke gå via en annen produsent for å få høyttalere levert for en femmer pr. stk.... De jeg har sett har vært laget i Ungarn og Tunis, såvidt jeg husker.

Og originalhøyttalerne i VW er ikke spesielt bra, så om du synes de er åpenbaringen selv, må du få hørt på litt mer av ordentlige høyttalere. :)

Punch i bassen med 13cm (5,25") høyttalere er ikke lett, og du må ihvertfall ha en ekstern forsterker på dem for å komme i nærheten. I Touran'en sitter det 18cm (7") komponentsett, og med litt equalizing i spilleren er det ikke vanskelig å få til noe som høres ut som bra bass.

Hva slags Jeep har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia har jo levert noe... og noen andre fabrikker VAG nok kjøper elementer direkte fra, uten at det er noe "merke" på dem... de handler jo noen millioner høyttalere i året, og da trenger man ikke gå via en annen produsent for å få høyttalere levert for en femmer pr. stk.... De jeg har sett har vært laget i Ungarn og Tunis, såvidt jeg husker.

Og originalhøyttalerne i VW er ikke spesielt bra, så om du synes de er åpenbaringen selv, må du få hørt på litt mer av ordentlige høyttalere. :)

Punch i bassen med 13cm (5,25") høyttalere er ikke lett, og du må ihvertfall ha en ekstern forsterker på dem for å komme i nærheten. I Touran'en sitter det 18cm (7") komponentsett, og med litt equalizing i spilleren er det ikke vanskelig å få til noe som høres ut som bra bass.

Hva slags Jeep har du?

Hmm... for du får jo disse bilene levert med "bose"-systemer, så tenkte kanskje det kunne vært Bose som leverte til "Alle"...ville ihvertfal vært en svært lukrativ og god deal! =)

Nei, jeg må si jeg er litt imponert over høytalerene i Touranen... jeg har hatt mye komponent-sett fra Pioneer i mine tidligere biler, og de har ikke i nærheten av den samme punchen i bassen. Klart med litt Eq-innsillinger kan man få den lyden man vil egentlig, men det hele gir seg så alt for fort oppi registeret.

Hvis det er 18cm i dørene på touranen, så forklarer jo det litt... hehe.

Jeg hadde pioneer TS-E130Ci komponent-sett i Volvo'n min... det var veldig bra på mellomtone og diskant...faktisk klarte du ikke vrenge de på det området og var nærmest bunnsolide, selv om du kjørte de på en 4x70w forsterker :)

men bassen var totalt fraværende, og diskanten var "litt" for skarp følte jeg...resultatet ble at jeg måtte justere ned diskanten en del.

Fordelen med volvo'n var at jeg hadde subb i bagasjen som i det totale bildet gjorde lyden ganske så grei egentlig.

Mye av det samme lydbildet får jeg fra Touranen på STOCK stereo...da ble jeg imponert! :) Klart, det orker jo ikke å bli dratt høyt etz, og som firmabil er det jo MER enn godt nok ;)

Målet er å få litt tilsvarende lyd i Jeepen...som ja, er en Grand Cherokee fra 1996 ;)

Sitter orginalt "Infinity" anlegg der... med 13cm Mellomtone/bass i dørene, og en eller annen tweeter/diskant i dash'n.... og 13cm 2-veis i dørene bak.

Klart jeg kunne klint til å fått inn noen Pioneer 13cm kompnent-sett med forsterker der også, Men hvis noen har noen bedre tips som gir BEST lyd for penga, så skrik ut....

Hører rykter om Focal skal være bra, men har Aldri hørt dem spille... =)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider