Gå til innhold

MYE rust..

Ranger emnet

vectra-a92

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har veldig mye rust på bilen min. Aller værst er det i kanalen på venstre side der det er 3-4 hull, hjulbuene bak er nesten borte, og det er noe under som jeg ikke har fått sett hvor mye enda.. Jeg har fått høre at kanalene går ikke an å fikse eller kjøpe nye og at jeg må kaste bilen fordi jeg blir avskilta hvis jeg blir stoppa i kontroll. Stemmer det??

Hjulbuene bak, spesielt på høyre side, er det så mye rust på at jeg kan plukke biter av de.. Hvordan er det å få det fikset?

Jeg er glad i bilen min og vil ikke kaste den..:( Vil bruke sommeren på å få den i skikkelig stand så jeg kanskje kan få den EU-godkjent en gang til neste år... Noen som har tips og råd til meg hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt lar seg fikse, det kommer bare an på hvor mye tid og penger du er villig til å legge i det! Og det er vel ikke å overdrive hvis jeg sier at halvgammel Vectra (jeg regner med den er det, ettersom den er rusta SÅ jævlig) ikke er verdt rare kronene lenger.

Så du avgjør vel selv hvor mye du er villig til å koste på den, istedenfor å kjøpe en annen bil.

Fordelen er at det er mye platedeler å få kjøpt til Vectra, ettersom de er notorisk kjent for å ruste. Kanaler og hjulbuer får du nok kjøpt. Men hvis du ikke er i stand til å sveise og lakkere selv, så vil jeg nok tro du snakker iallfall 20 - 25 tusen for å få fiksa rusta du snakker om. Det er vel og merke hvis du finner noen som ikke skal skrive kvittering på jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Schnellfahrer :)

Dette er en -92.. Tid har jeg nok av, penger er det ikke fult så mye av.. Men jeg har en som kan sveise billig, og lakkere hele bilen skal jeg gjøre uansett hvis det er håp om å få fiksa rusta..

Litt vanskelig å svare på uten å se bilder kanskje, men tror du/dere jeg kan bli avskilta slik som det er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli avskilta direkte skal nok en del til. Rust pleier å være 2-er feil på EU, og for avskiltning så skal du opp på 3-er feil, altså feil som gjør bilen farlig å kjøre med. Hvis du har en som vil sveise for deg, så ville jeg sjekka med han hvor mye han tror han må ha for jobben, samt sjekke hos nærmeste bilrekvisitakjede for å finne pris på ferdige platedeler. Så får du avgjøre selv om du synes det verdt pengene, eller om du høgger bilen ved neste EU, og heller investerer pengene i en annen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en til å se på bilen, og han mener det ikke er så mye rust som det ser ut til (bortsett fra i hjulbuene bak), men at bilen ikke er verdt å betale noe særlig på, og hvertfall ikke ei årsavgift til neste år... Han anbefalte meg å heller bruke fugeskum(?) i kanalene, spakle det, pusse ned og lakke over så den varer ett år til, for så levere inn skiltene og bruke bilen til å lære meg å skru selv og ha som delebil til neste vectra. Dette var da hvis jeg ikke vil bruke flere tusen på arbeid og deler selvsagt, for det som er går an å ordne hvis jeg er villig til å betale for det.

Nye hjulbuer bak koster 9000 fra Opel-forhandler, og huggeriet hadde bare en vectra inne nå, og der så det like jævlig ut.. Så vet ikke jeg om hjulbuer er noe å bruke spakkel på?? Jeg har ikke mye peiling på slikt..

men tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider