Gå til innhold

Trenger nød hjelp fra BMW ekspert! angående fartsbot! ''HJELP''

Ranger emnet

ruben91

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg virkelig hjelp fra dere BMW fans!:pray

Vi kjørte ''1400 BMW modell 520i type 560L årsmodell 2004''

Vi lå bak en bil som gikk i 61 kmt, på en vei der fartsgrensen lå på 70kmt. I det vi passerte bilen som lå forran oss i 61kmt som politiet også bekreftet,''ble målt'' ble det tadd måling med en ny type ir fartsmåler ''Ny type'' som politiet bekreftet'' Vi var alle klar over at vi lå i mellom 80-90 kmt i det vi passerte bilen. Men da politiet stoppet oss lengre borti veien, mente hun (politibetjenten) At vi lå i 111kmt i det vi passerte bilen. Så politiet mente at vi gikk fra 60kmt til 111kmt i en forbipassering av en liten bil. Målimngen ble tatt i det vi var på siden av bilen (som politiet bekreftet) Dette er noe av det sykeste og mest ulogiske målingen jeg har vært med på, da vi også var 3 som satt i bilen, og fulgte med på farten. Jeg er ikke noen ekspert på BMW biler. men jeg vet godt at de ikke er veldig kjapp i akselering, Så vi var alle forbauset over målingen, og diskuterte videre med politiet uten noen som helst framgang eller hjelp.

Siden vi da ville gå til retten for å få avklart dette. Lurer jeg på følgende:

1) ''akselering''Er det mulig å dra bilen fra 61kmt til 111kmt i en forbipassering av en vanlig liten bil? Jeg er helt sikker på at bilen ikke passerte fartsgrensen på 90kmt, ellers ville vi alle fått en rimelig ''F16 fly'' sug i magen?

2) ''IR MÅLER''

Kan måleren ha målt helt feil? Altså kan ir strålen ha streifet begge bilene og dobblet farten? kan det være en feil? Vi ble oppmerksom på at speedometeret på bilen var litt feil, der vi kjørte i ettertid i 80kmt som det sto på speedometeret, men fartsmåleren i tunellen vi kjørte igjennom senere målte oss i 75kmt, litt unødvendig informasjon kanskje? men greit å få med.

3) annen informasjon om bilen.

Bilen er i orginal tilstand, den har verken blitt trimmet eller oppdatert i motoren. Vi kjørte på en langstrekning av en sementvei. Boten ble på 8000 kroner. Og vi passerte pga steinsprut.

Til slutt. Er det noen BMW eksperter som kan ta seg litt tid med informasjon om denne målingen, og om den er blitt tadd feil? Om det i heletatt er mulig å oppnå en topp fart fra 60kmt til 111kmt på noen få sekunder?

Skulle gjerne hatt det i saklig dokumentasjon, så at jeg kan stille opp med det i retten.

Håper virkelig at noen kan hjelpe meg med dette! Ville betydd mye! Hjelp!:pray

Mvh Ruben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å aksellerere fra 61 til 111 skal ikke være noe stort problem nei. Husk at den bilen du kjørte er meget godt lydisolert og veldig komfortabel, noe som demper følelsen av fart. Derfor kan man fint ligge i hastigheter over 100 uten at det føles dramatisk.

Til og med min 19 år gamle merce med 2,3liter klarer å aksellerere fra 60-110 iløpet av få sekunder.

Uansett heter det seg at man ikke skal overskride fartsgrensene, selv ikke ved forbikjøring, så dette kommer du nok ikke langt med i retten desverre... målingsutstyret til politiet er også svært nøyaktig, derfor forekommer feilmåling svært sjeldent. De har også lagt inn en feilmargin som går i din favør(trekker fra en viss % fra målt hastighet)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BMW 520i, og kan slutte meg til siste innlegg. Komfort og lydisolering gjør at man lett blir fartsblind. Og dette med BMWers akselerasjonsevne er i beste fall en misforståelse. Selv om 5-serien er relativt tunge biler, er ikke hastighetsøkning noe problem når man først får fart på dem. 60-110 er noe helt annet enn 0-50. Utgaven dere kjørte har 170 hk. Uten at jeg kan uttale meg konkret om denne målingen, synes jeg ikke den høres så usannsynlig ut.

Endret av MarcusN

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er vel sant med at vi ikke kommer langt med dette i retten. Måtte bare få avklart dette, siden vi alle var veldig sikre på at vi ikke overgikk farten av 90kmt. Men hvis den akselerer så fort, så må vel målingen være rett, selv om jeg selv og de andre i bilen er overbevist om noe helt annet.

Men uansett takk for svaret :) Noen flere innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke annet enn å støtte oppunder tidlige innlegg. Lett å plutselig ligge noe høyere enn tenkt under en forbikjøring.

Spesielt i en slik flott bil :) Det er noe annet med en gammal driter av en Opel Corsa(tilfeldig eksempel) der alle hastigheter over 60 km/t føles som gambling med liv og død som innsats. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Som mange andre her sier så er det en relativt ny bil hvor det er lett å bli fatsblind på grunn av god isolering og kjørekomfort.

Bota på 8000,- er jo veldig sur, men langt i fra like surt som å miste lappen. (Snakker ikke av erfaring, men kan tenke meg til det) :p Om dere deler bota på alle 4 så blir det jo ikke så ille, evt at dere 3 andre som satt på deler på halvparten (4000,-) så betaler han som kjørte den andre halvparten, men det skal jeg ikke legge meg mer oppi!

Tror han som dere kjørte forbi dro litt på smilebåndet når dere passerte han og så at dere ble stoppet.

Litt offtopic, men angående feilmåling så har politiet temmelig brae måleinstrument. Om det var en fjellvegg der farta ble målt så vil det reflektere laseren og farten vil bli rimelig feil, men dette er jo noe politiet også er klar over og derfor stiller seg på åpne plasser hvor dette ikke kan skje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...