Gå til innhold

Volvo b230 med 2 dynamoer?

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har problemer med dårlig strømtilførsel på min 240 med b230-motor når jeg kjører med alle fjernlysene tent og spiller musikk samtidig..

Det er jo muligheter for å koble på en dynamo ekstra, dersom man har brakett fra 740... Hvordan vil dette bli? :P

Fikk bare en sprø tanke.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, selvfølgelig, men man bør ha en felles regulator til å styre det med. Men når det gjelder oppgraderinger, så er det mye lettere, og bedre å skaffe seg en større dynamo som allerede passer der, biltema har jo noen røssleg store for en grei penge som er plug&play

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg ha en felles regulator?

Ja, vet at jeg får tak i andre dynamoer ja, men dersom jeg får f.eks 2 70A dynamoer er jo det bedre enn en 100A.. :P

Var bare noe jeg lurte på om gikk an.. Har jo alt av deler jeg trenger til en slik ombygging liggende, så koster jo ikke noe å gjøre det slik.. :P

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha to dynamoer, så ville jeg vel kjørt en på kun bilstereobatteri, og en på det vanlige batteriet, og ikke hatt noen fysisk forbindelse mellom dem.

MEN:

Det viktigste må vel være å få mest mulig ut av den dynamoen du har? Det vil si å oppgradere kablene fra dynamo til batteri, samt jordinga av blokka til noe litt grøvre kabler, samt sjekke om regulatoren din leverer noe særlig spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt børster i begge dynamoene og kjør to stk på feite kabler. jeg har det i min 740 og det funker goknaill. bytta i samme slengen til ett bilstereo batteri baki og kjøpte nytt framme. kobla den orginale 75A til startbatteri og biltema 100A dynamoen som jeg hadde liggende på bilstereo batteri i bagasjen. funker fett og jeg har mer enn nok strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider