Gå til innhold

Skifte dekk for første gang

Ranger emnet


mysterio90

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal for første gang i mitt liv skifte dekk. Har jo lest litt om det og sett på noen videoer. Jeg er sikker på at jeg skal klare det selv. Men er litt bekymret for å gjøre feil siden det er sikkerhet vi snakker om her. Så noen tips?

Hvor får man tak i sånn mønsterdybde-måler? Har forhjulstrekk på bilen og har 2 slitte og 2 gode sommerdekk. Bør jeg ha de 2 slitte foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta de med mest spor framme, det er sikrest.

Husk å etterstramme etter du har kjørt en tur.

 

Er forresten et triks for å måle mønster, tror det var å trykke en tier nedi sporet slik at teksten med navnet til kongen osv peiker ned mot dekket og hodet til kongen peiker oppiver om du forstår.

Klarer du da å lese teksten så er det for lite spor igjen.

Tror det var slik, er ikke sikker.

1994 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en LAAAAAAAAAAANG diskusjon i fjor med noen folk når NAF gikk ut offentlig og sa at de beste dekkene skal bak på en bil..

 

ergo.. 70% av bremsekrafta på bilen er forran... Mesteparten av vekta på bilen er på framakselen.. med mindre du har audi som da har 90% av vekta si forran!

 

du svinger og styrer med framhjula.. og enda vil dem ha bedre grep BAK....?

 

WHAT THE FUCK ER GALT MED NAF!?

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er logisk at man skal ha de beste dekk foran, men selv manualen til bilen min anbefaler de beste dekk bak. Grunnen til dette var at hvis man får vannplanning så vil man ha bedre kontroll hvis de beste dekk er bak.

 

Så hva bør jeg gjøre? Det regner vel ikke så mye om sommeren dermed bør man ha beste dekk foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannplaning?vet du hvordan man planer??.. Dårlig mønster! Brede hjul., mye vann i veibanen + fart.. you name it! har du først plana så er du på tur. og da er det vel best å opprette grepet forran fortest mulig.. "doh"

 

Men ja ! du skal ha de beste dekka forran. hvor slitte er de du mener er mest slitt da?

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Robert her. Å sitte de beste bak, spesielt på en FWD er jo helt idiotisk. Hvilken nytte gjør framdrifta til bilen hvis du har slitte dekk foran og gode bak? Det er på forhjula både vekta sitter, der du styrer og ikke minst der du SKAL ha best mulig grep.

 

For å skifte dekk på bilen din gjør du som følger:

 

1. Ser over dekka og finner ut hvilke som er best. Husk å sjekk om det er retningsbestemte dekk du har.

2. Sett bilen på flat mark.

3. Hvis du er usikker sjekker du instruksjonsboka til bilen, men finn jekkepunktene under bilen, og sett jekken som er i bilen under, og start med å jekke opp bilen. For å være sikker kan du sette både på handbrekket og i gir.

4. Skru løs mutterne/boltene, ta av hjulet og legg det til side. Smør gjengene på mutteren/bolten med litt smøremiddel før du setter på hjulet og skrur inn bolten/mutteren med fingrene. Sørg for at felgen sitter ordentlig mot navet.

5. SLipp bilen ned på hjulet igjen, og gjenta på de resterende 3 hjul.

6. Som siste punkt så ALLTID gå over hjulmutterne/boltene ETTER du har senket bilen ned på alle 4 hjul. Dette er for å forsikre seg om at man ikke glemmer av en eller to bolter.

7. Fyll så luft i dekkene dine til riktig trykk. Det står som regel i instruksjonsboka eller i dørkarmen.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Foretrekker og kjøre med de bredeste dekka bak på vintern på fwd, rett og slett for og få bedre grep bak, og for og unngå en del sporing forann, om jeg har 2 forskjellige bredder på dekka.. En anna ting er også at de bredere dekka er mykere enn de smalere, sånn at man opphever litt av funksjonen av en litt grov swaybar..

 

-Det at man skal ha best dekk forann har vel helst noe med folk reaskjoner når ting ikke går helt etter planen, og hva slags reaksjon bilen kommer med.. lettere og rette opp nesa enn og rette opp rompa å¨bilen. Men jeg ville uansett satt de beste forann..

 

-Om dekka er nye, balanserte, og det egentlig er ett fett hvor jeg setter de ulike dekkene, så setter jeg de med mest balanserings vekter på bak.. hvorfor? det bare er sånn:P

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du skrur til, pass på å skru dekkene jevnt til. Ta f. eks først høyre, så venstre, så øverste og til slutt nederste mutter. Dette for å sørge for at du ikke strammer til altfor mye på en side, og at da hjulene står skakt på. Bruk like mye moment på alle

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår