Gå til innhold

TvilsomRacing Volvo 240 Turbo, 8V med RX7 kasse

Ranger emnet


TvilsomRacing

Anbefalte innlegg

Legger ut litt info om min 1990 mod Volvo 240, som i senere tid har blitt en 240 turbo++ :)

 

 

Slik såg bilen ut da jeg kjøpte den:

 

CARQY17Z.jpg

 

 

Monterte inn ny motor, B230FT og en Getrag girkasse.

 

DSC00030.jpg

 

 

Ny turbo og grovere chip opsett(ca 250hk):

 

aDSC00024.jpg

 

 

Men etter kort tid havarerte turboen, så da var det bare å bygge videre ;)

Endret av TvilsomRacing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slik har det utviklet seg videre:

 

Litt av delene som er bestilt/montert

 

B230F blokk med JE stempler og Eagle H-profil råder.

en litt for påkostet 531 topp!! (store ventiler, nye seter, portet osv)

Shimset oljepumpe

Rustfritt grenrør med puls splitt og ekstern WG

Custom alu innsug med oppfreset 960 3L spjeld ( nesten 3" )

Nira sprut

 

BMW 735 radiator med dobble 10" vifter

Turbonetics 60-1 turbo med kulelager og T4 bakhus

Tial kopi 50mm dump

HKS kopi 50mm Wastegate

61Liter fuelcell med aeromotive pumpe og regulator

Earl's slanger og koblinger

Pedersen skrudd halvbur mulig det også blir helbur etterhvert

Bøttestoler og 4-punkt belter

"kortstyring"

 

Rx7 girkasse ombygd for å passe volvo blokka

Tilton 3-plata clutch

og hydraulisk utløserlager

Gule koni med 40/40 lersjøfors

Truetrac diff med kjøling på bakaksel

dobble stabstag bake. Og IPD 25mm stag fremme kommer etterhvert

302mm bremseskiver med landcruiser 4 stempla kalipere

 

 

 

Ny borret blokk med smidd innmat. JE stempler og Eagle H-profil råder fra wetterhus

 

DSC00088.jpg

DSC00045.jpg

 

 

Tilton 3-plater clutch. med nye lameller til rx7 kassen

 

DSC00162.jpg

DSC00163.jpg

DSC00164.jpg

DSC00740.jpg

 

 

Tilton hydraulisk utløserlager. Måtte bytte ut HOWE lageret siden det vart for høyt...

 

DSC00864.jpg

DSC00865.jpg

DSC00866.jpg

 

HOWE clutch pumpe og slanger. Passer rett i orginal hullene!

 

DSC00631.jpg

DSC00633.jpg

DSC00908.jpg

 

 

Detroit True track sperre. Her sammen med Detroit Locker'n til en kompis

Locker'n til venstre og Track'en til høyre

 

Sperre-1.jpg

 

Shimset og montert:

 

DSC00867.jpg

 

 

Større filter fra pedersen

 

DSC00695.jpg

 

 

Spesial lagd oljecatch tank i rustfritt stål

 

DSC00657.jpg

DSC00658.jpg

 

 

Wastegate og dump ventil:

 

DSC00639.jpg

DSC00642.jpg

 

 

Spjeld fra 960 3L

 

DSC00165.jpg

 

 

Justerbart kam drev og siemens 750cc dyser

 

DSC00539.jpg

DSC00542.jpg

 

Aeromotive bensintrykk regulator

 

DSC00641.jpg

 

 

Radiator fra en BMW 750 V12 med 2stk 10" vifter

 

DSC00646.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo V70/850R 302mm skiver og Toyota Landcruiser kalipere:

 

Dsc00757.jpg

 

DSC00849.jpg

 

DSC00850.jpg

 

 

Ferdig overhalt og montert med nye klosser:

 

DSC00979.jpg

 

 

Blir ikke kjørt med større skiver, pga har tenkt å bruke bilen på iskjøring også.. Derfor var det meningen å få på 16" felger med ispigg

(tror det skal gå akkurat nå)

 

17 tommerne gikk ivertfall glatt over. Trengte ikke spacere heller :D

 

DSC00905.jpg

 

 

 

Uniballs til momentstagene på bakakslingen:

 

DSC00960.jpg

 

DSC00969.jpg

DSC00975.jpg

 

 

Grenrør med T4 og puls splitt:

 

Manifoil2-1.jpg

 

Manifoil1.jpg

 

DSC00013.jpg

 

DSC00014.jpg

 

DSC00015.jpg

 

 

Bandasjert :)

 

DSC00312.jpg

 

DSC00574.jpg

 

 

 

 

Målere på plass:

 

DSC00619.jpg

 

DSC00621-1.jpg

 

DSC00624-1.jpg

 

DSC00660.jpg

 

DSC00797.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en liten vri på denne bilen... Går ikke for den tradisjonelle getrag eller tremec kassen, men istede en 3. generasjon RX7 kasse:D

 

RX7Gir001.jpg

RX7Gir003.jpg

DSC00309.jpg

DSC00310.jpg

 

 

Ble engentli ganske mye maskinering for å få det til å passe, Siden RX7 clutch huset var en del kortere enn volvo huset.

 

Girspaken er også flyttet 11cm lengre frem. Og inngående aksel er så kort at HOWE lageret jeg hadde kjøpt vart for stort!

Vart derfor byttet ut med et Tilton lager.

 

DSC00697.jpg

 

 

Startet med å skjære ut bakplaten fra RX7 huset slik at jeg kan sveise volvohuset på den.

 

DSC00550.jpg

DSC00689.jpg

 

 

Så var det bare å begynne å korte inn volvo huset:)

 

DSC00321.jpg

 

DSC00322.jpg

 

DSC00681.jpg

 

DSC00683.jpg

 

DSC00685.jpg

 

DSC00687.jpg

 

 

Og ferdig innkortet og klar til å punkte den sammen..!

 

DSC00698.jpg

 

 

 

Brukte en inngående aksel fra en sprengt M47 kasse for å rette opp huset før jeg punkter det

 

Dsc00699-1.jpg

 

Dsc00700.jpg

 

Dsc00701.jpg

 

 

Ferdig punktet med alu elektroder... (noe dritt å sveise med)

 

Dsc00703.jpg

Dsc00707.jpg

Dsc00706.jpg

 

 

Girspak kortet inn 11 cm.

 

Dsc00729.jpg

 

RX7 mellomaksel klar til modifisering:

 

DSC00645.jpg

 

 

 

Så var det tilpassing av girkasse travers..

 

Brukte den orginale innfestningen på girkassen og kombinerte den med et forsterka Volvo motorfeste.

 

DSC00765.jpg

 

DSC00767.jpg

 

DSC00771.jpg

 

DSC00774.jpg

 

DSC00775.jpg

 

IMG_0631-1.jpg

 

IMG_0630-1.jpg

 

IMG_0629-1.jpg

 

IMG_0632-1.jpg

 

Trenger bare litt sliping og lakk nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problematisk....

 

 

IMG_0624-1.jpg

 

 

Måtte kappe og senke girkasse tunellen litt for å få girspaken til å passe:

 

DSC00830.jpg

 

DSC00832.jpg

 

IMG_0646.jpg

 

 

 

Halvbur på veg inn:

 

Dsc00711.jpg

 

Dsc00713.jpg

 

Dsc00716.jpg

 

Dsc00720.jpg

 

Dsc00732.jpg

 

DSC00760.jpg

 

DSC00788.jpg

 

IMG_0622.jpg

 

 

Buret blir nokk byttet ut siden jeg har nye planer om å ta lisence på bilen (drifting). Da blir det sveisa helbur :D

Har allerede bestil FIA godkjente stoler, og belter blir det neste

 

 

Så dette blir nokk solgt etterhvert...

 

 

bilder av stolene som jeg hadde kjøpt inn tidligere (ikke FIA)

 

Disse er til salgs. både stoler, understell og beltene...

 

DSC00264.jpg

 

DSC00569.jpg

 

DSC00570.jpg

 

DSC00572.jpg

 

 

 

Og noen bilder av turbo plasseringen:

 

DSC00557.jpg

 

DSC00556.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet, hvorfor akkurat en RX7-kasse? Er de holdbare og tåler mye juling eller?

 

Tja, hadde en på hånden og var sugen på å prøve noe nytt/spesielt :)

Ja mener på at de skal tåle en del julig og turtall.

Virker vertfall ganske solid bygd, har ikke hør noe negativt om de heller... Men en wankel har nokk ikke så mye moment som en volvo 4'er så det blir spennende å se om den holder.

 

Har også sett dem bli brukt i drag, med store hjul og en del power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet blir sendt til Anders Ringstad iløpe av neste uke, for å maksinere det om så Tilton clutchen får plass :)

Så nå er drivlinjen snart ferdig!

 

Venter også på toppen min, som har vært inne og byttet ventilseter.

Da er det bare og begynne å sette sammen motor'n og koble sprut.

Begynner å nærme seg oppstart nå :D

 

 

IMG_0634-1.jpg

 

IMG_0640-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår