Gå til innhold

Bytte splinpinnene i dørhengslene

Ranger emnet

desses

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilken vei splintpinnene i dørhengslene er slått på plass; ovenfra eller unnenifra? Skal montere nye på førerdøra da hengslene slarker så mye at vann renner inn i toppen av døra ;) Hvis noen har en anelse om hvilken vei det er smart å slå denne pinnen ut så si ifra. Pinnen har nemlig en ende som er glatt og en som er rilla opp. Mener denne rilla enden skal ned, men er ikke sikker.

Splintpinne.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by desses

Lurer på hvilken vei splintpinnene i dørhengslene er slått på plass; ovenfra eller unnenifra? Skal montere nye på førerdøra da hengslene slarker så mye at vann renner inn i toppen av døra ;) Hvis noen har en anelse om hvilken vei det er smart å slå denne pinnen ut så si ifra. Pinnen har nemlig en ende som er glatt og en som er rilla opp. Mener denne rilla enden skal ned, men er ikke sikker.

Splintpinne.jpg

på min bil er rilla oppe. dei splintana som eg har til min bil er meir koniske enn dei du har.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de som sitter originalt hos meg er også mer kona i endene, men det har jo ikke noe å si siden disse endene ikke blir sittende inne i hengslen. Pinnen er originalvare fra Ljosland Bil på Kongsberg så jeg tror det er riktig vare.. Men det ville jo vært logisk om pinnen er slått den ovenifra, ikke sant? Da er sjansen for at den forsvinner mindre, samtidig som det er letter å få den på plass.

Er den letteste måte å bruke dor og hammer eller finnes det en eller annen smart løsning? Satt jævla godt merka jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste er å ta av døra. det er veldig lett bare to skruer.

prøv å varm opp hengselen med varmluftpistol litt slik at metallet utvider deg litt og spray godt på med 5-56. slå den ut med dor og hammer viss du kjem til. vist den sitter veldig godt fast så må du passe på at du ikkje slår løs sveiseskjøtana på hengselen (slik som eg gjorde, men blei kvitt slakken).

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Jeg ga opp å få splinten ut med døra fastmontert til bilen, satt altfor godt.. Kunne kanskje lønnt seg å sveise-forsterka det feste på døra da før jeg begynner å dunke for alvor? Lagt ei litta remse rundt kanten bare. Damn, i dag som det var så godt å varmt å stå ute å skru! Hadde håpa og få den av i dag. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider