Gå til innhold

4 ohm/8 ohm

Ranger emnet

Henrik_H

Anbefalte innlegg

du har forsterkere som levere en strøm mengde ved en viss ohm..

dvs f.eks. ca..

8ohm 50watt

4ohm 100watt

akkurat hva forsjellen er vet jeg ikke.. men, regner med at det har noe med lydkvaliteten og gjøre.. pga. alle inneanlegg er 6ohm-> og oppåver..

er ikke sikker på dette da..

forsterkeren din kan heller bli skada av dette men, ned til 4ohm burde de fleste forsterkere klare og kjøre..

kjøre min inneforsterker ned til 1ohm.. og det er en billig crappy forsterker.. overlevde den :D menmen..

om jeg har veldig feil på dette bør du få meningen fra noen andre.. men, et 4ohm element på en 8ohms forsterker burde i mine øyne gå uten problem

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Shyggen

Har aldri opplevd at de ikke har tålt dette.. men, det er jo klart..

Har du en klasse forsterker til 30000,- så ville jeg nokk undersøkt om den takler dette før jeg hiver noen simple bilhøytalere på den..

Tvert imot, en skikkelig "klump" av en High-End forsterker kan fort være stabil ned til 1 Ohm pga. grovt overdimensjonert strømforsyning og utgangstrinn.

Eks:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3271854903&category=23325

Daten: 2 x 350 Watt an 8 Ohm, 2 x 600 Watt an 4 Ohm, 2 x 900 Watt an 2 Ohm, 2 x 1200 Watt an 1 Ohm. Ultrastabil.

Men for å forklare hvorfor bilstereo-høyttalerere oprinnelig ble laget med 4 Ohms impedans. Det hadde seg slik at før så brukte man 12V spenningen fra batteriet direkte som strømforsyning til utgangstrinnet, og da var det om å gjøre å trekke mest mulig strøm ut av batteriet, så valget falt da på 4 Ohm. I heimen råder ikke samme begrensingene da det alltid er nødvendig å konvertere 220VAC til xxVDC og man velger således hvor mye effekt man ønsker og man kan samtidig dimensjonere for en mere human last, nemlig 8Ohm.

Det som er intr. er at nå innholder mange bilspillere switch-mode strømforsyninger (som i størrre effektrinn) som tillater at også små spillere kan få mere enn 12VDC å leke seg med, dermed er ikke 2x40W så urealistisk av en liten spiller, som det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider