Henrik_H Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Jeg har noen bilhøttalere som det står 4 ohm på, går det an å bruke disse sammen med en 8 ohms forsterker? Siter - '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt- '92 BMW 318is. Solgt- '06 VW Golf GT 1,4 TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 jepp Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik_H Skrevet Februar 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Hva er forskjellen? Siter - '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt- '92 BMW 318is. Solgt- '06 VW Golf GT 1,4 TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 du har forsterkere som levere en strøm mengde ved en viss ohm.. dvs f.eks. ca.. 8ohm 50watt 4ohm 100watt akkurat hva forsjellen er vet jeg ikke.. men, regner med at det har noe med lydkvaliteten og gjøre.. pga. alle inneanlegg er 6ohm-> og oppåver.. er ikke sikker på dette da.. forsterkeren din kan heller bli skada av dette men, ned til 4ohm burde de fleste forsterkere klare og kjøre.. kjøre min inneforsterker ned til 1ohm.. og det er en billig crappy forsterker.. overlevde den :D menmen.. om jeg har veldig feil på dette bør du få meningen fra noen andre.. men, et 4ohm element på en 8ohms forsterker burde i mine øyne gå uten problem Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik_H Skrevet Februar 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 takk :) får prøve på en billig forsterker da i tilfelle det går til helvete! Siter - '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt- '92 BMW 318is. Solgt- '06 VW Golf GT 1,4 TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Kjørte min Nad effektforsterker brokoblet på 5stk paralellkoblede 4ohhm 12". Spilte ikke pent, men HØYT! Forskjellen på forsterkerene er hovedsakelig hvor strømsterke de er, de aller fleste burde uansett klare 4ohm. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 nå må dere passe litt på. er ikke sikkert forsterkeren tåler 4 ohm. dette står som oftest på baksiden. noen hifi tåler bare 8ohm Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Har aldri opplevd at de ikke har tålt dette.. men, det er jo klart.. Har du en klasse forsterker til 30000,- så ville jeg nokk undersøkt om den takler dette før jeg hiver noen simple bilhøytalere på den.. Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Originally posted by Shyggen Har aldri opplevd at de ikke har tålt dette.. men, det er jo klart.. Har du en klasse forsterker til 30000,- så ville jeg nokk undersøkt om den takler dette før jeg hiver noen simple bilhøytalere på den.. Tvert imot, en skikkelig "klump" av en High-End forsterker kan fort være stabil ned til 1 Ohm pga. grovt overdimensjonert strømforsyning og utgangstrinn. Eks: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3271854903&category=23325 Daten: 2 x 350 Watt an 8 Ohm, 2 x 600 Watt an 4 Ohm, 2 x 900 Watt an 2 Ohm, 2 x 1200 Watt an 1 Ohm. Ultrastabil. Men for å forklare hvorfor bilstereo-høyttalerere oprinnelig ble laget med 4 Ohms impedans. Det hadde seg slik at før så brukte man 12V spenningen fra batteriet direkte som strømforsyning til utgangstrinnet, og da var det om å gjøre å trekke mest mulig strøm ut av batteriet, så valget falt da på 4 Ohm. I heimen råder ikke samme begrensingene da det alltid er nødvendig å konvertere 220VAC til xxVDC og man velger således hvor mye effekt man ønsker og man kan samtidig dimensjonere for en mere human last, nemlig 8Ohm. Det som er intr. er at nå innholder mange bilspillere switch-mode strømforsyninger (som i størrre effektrinn) som tillater at også små spillere kan få mere enn 12VDC å leke seg med, dermed er ikke 2x40W så urealistisk av en liten spiller, som det var før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shyggen Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Meget bra forklart :) Goody Siter Shit happens, ALL the time :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg