Gå til innhold

Kasse til Volvo

Ranger emnet


Magnum

Anbefalte innlegg

Originally posted by nissan s13

 

Den kan festes på siden av kassen, da denne er 40cm smalere enn bredden der.

Men burde utrengnet dette mer nøye, da jeg som sagt har null specs på elementet.

 

Må også måle opp litt selv, hvis du f.eks har 6x9" som kan stikke i veien bak der.

 

paa tysk... menne sier vel det meste: http://www.bassreflex.de/index/Celestion/celestion.htm

(jeg hadde en AD12)

 

funker fint det elementet ^^

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om forsterker skal stå på kassen ville jeg satt noen gummi foringer mellom kasse og forsterker.. da det kan bli kraftige vibber i kassen.. på store flater.. liker bare at ting er gjort ordentlig og ikke har så mye harry faktor.. :D

 

Og en ting til.. for økonomien sin skyld.. med et bass element som ikke er high end og i en bassrefleks kasse er det INGEN vits med MDF plater.. koster mer en det smaker.. 22mm sponplater går helt fint på dette... om ikke kan det bruker gulvplater.. dette er og mulig å få tak i meget billig.. MDF plater koster for mye til å lage en sånn kasse til et middelklasse element..

 

Jeg måtte ha MDF til min trykk kasse til et Rockford Fosgate Power HX2 RFR 10" 1000watt rms ellement pga. at den lagde så mye vibrasjoner i en trykk kasse at man var nødt å bruke MDF så platene ikke skulle løses opp.

 

Men, på en Reflex kasse kunne jeg brukt vanlig Spoon plate.. men, til dette elementet hadde jeg nokk gått for MDF uansett..

 

Men, til en ikke.. hva skal man kalle det.. High End sub er dette bortkastete penger.. :D

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Shyggen

om forsterker skal stå på kassen ville jeg satt noen gummi foringer mellom kasse og forsterker.. da det kan bli kraftige vibber i kassen.. på store flater.. liker bare at ting er gjort ordentlig og ikke har så mye harry faktor.. :D

 

Hvis en kasse ikke er bygd etter "harry" prinsippet, dvs profft.

Så skal det være minimalt med vibrasjoner i den., vil faktisk tro at det blir mer vibrasjoner i karosseriet.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jalla

Det viktigste da er vel å sørge for at stående bølger ikke oppstår. Egenressonnans er no svineri. Unngås lett ved å legge inn bølgebrytere.

 

Spikes i bil er jo også noe å vurdere for å dempe vibrasjoner...

Nå tror jeg kanskje akkurat dette ikke er så relevant til denne diskusjonen - hvor det vurderes å bruke to totalt forskjellige bassere i samme bil :) Driver å bygger kasse til en Focal 13", lager den av 22mm MDF, og dobbelt lag i fronten, lukket kasse. Bruker ekspanderende trelim og 50stk. skruer. Går for bra resultat. Er interresert i å vite mer om disse bølgebryterne! NÅ! ;) (pm??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bølgebrytere mener jeg assymetrisk forsterkning av kassa, samt småklosser som er limt/skrudd fast på store flater og dekt med dempematter o.l. Dette er med på å bryte opp lydbølgene og forhindrer stående bølger og dermed egenressonans.

Cluet er assymetri ;)

 

Indre symmetri er no svineri. det rimer og det er sant.

(for Fvolumet et element jobber mot iallefall...)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er jeg med på.....du kaller deg vel ikke antiressonant på et annet forum du? Er med nå. Ta for eksempel hvis man lar sideveggene være like, vil egenresonansen fra disse treffe samme frekvens (og amplituden vil dobles). Hvis man legger asfaltmatte på den ene veggen så vil den få en annen resonansfrekvens, og egenresonansene skilles - slik at de ikke merkes i samme grad. Litt resonans her, resonans der, er bedre enn mye resonans ett sted..

Dette er noe av grunnen til at det er lurt med dobbel front..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

lett måte å hindre dette på: eggekartong

Det tror jeg ikke har mye for seg i en basskasse. Eggekartongen kan hindre at noen bølger reflekteres så fælt fra veggene kanskje, men jeg tviler sterkt på at det har noen innvirkning på lave frekvenser. Jeg har i hvert fall ikke sett mange som limer eggekartonger på innsiden av subwooferen sin enda ;) For min del satser jeg heller på en tung, stiv, asymmetrisk kasse. F.eks. tenker jeg legge asfaltmatte på samme sidevegg som jeg hadde tenkt til å feste forsterkeren. Da regner jeg med den veggen får en ganske annen resonansfrekvens enn den andre sideveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kasse skal jo alltid bygges slik at elementet ikke står midt på ei plate. elementet skal alltid stå litt opp/ned og litt høyre/venstre i forhold til midten. kassa skal også aldri være kubisk. og viss kassa er tett, skal minst en vegg være skrå.

 

gjør du alt dette så slipper du mye støy og slikt som du må dempe.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

en kasse skal jo alltid bygges slik at elementet ikke står midt på ei plate. elementet skal alltid stå litt opp/ned og litt høyre/venstre i forhold til midten. kassa skal også aldri være kubisk. og viss kassa er tett, skal minst en vegg være skrå.

 

gjør du alt dette så slipper du mye støy og slikt som du må dempe.

 

Hei.. kassen min har elementet sentrert i frontplaten, men denne er riktignok 2*22mm MDF, limt med ekspanderende trelim, og sitter med 8stk. 5mm unbracobolter med islagsmuttere banket inn i MDF'en og limt med Araldit! Det ligger tetningslist rundt kanten til elementet slik at det skal bli 100% tett. Avstiver som står i spenn i bunn/topp/bak i kassen og bak på magneten til elementet (med 5mm bitumen der hvor magneten treffer). Bakplaten sitter i 75' graders vinkel og jeg har brukt ca.50-60stk. 4x40/4x50mm skruer på kassen til nå.

 

Har ikke satt på siste veggen enda.. lurer på hvor jeg bør legge trebiter i kassen for å gjøre det mer asymmetrisk? :) Og ikke minst - hvor jeg skal legge dempematerialet (acusto-q)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår