dangle Skrevet April 10, 2010 Rapporter Share Skrevet April 10, 2010 heisann. vurderer å kjøpe en gammel kassebil. Det er en mercedes L408 fra 1973. Men for å få skiltene på plass, trenger man å bytte dekk. Problemet oppsto når jeg så på dimensjonen, som er: 6.00-16 Det eneste jeg fant om dette på nettet, var slike dekk til "your old vintage sportscar" Hadde tenkt å bruke den til transport om vinteren, så slike dekk er nok ikke noe for meg. Kostet en god del også. Så jeg lurer på om det er noen kloke mennesker der ute som vet om man kan konvertere dimmensjonen til en mere "moderne" standard... og om dette er lovlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 10, 2010 Rapporter Share Skrevet April 10, 2010 Skal du beholde veteranstilen og ha det originalt så selger http://www.eiker.com greie dekk.Men hvis du skal ha noe som er kjørbart med hele året så setter du på noen som har tilsvarende rulleomkrets, */-5% endring er tillatt. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 10, 2010 Rapporter Share Skrevet April 10, 2010 Jeg vet at på dagens dekkdimensjoner så tilsier ingen profil en profil på 82, om man går utifra dette(som jeg ikke vet om stemmer her), så blir det vel seende slik ut. 6*25,4=152,4 Altså er bredda på dekket ca 155. Om vi går på Dekkalkulator.no og legger inn 155/80R16, så får vi en rulleomkrets på 205,59 og en diameter på 65,44 mm. Det nærmeste jeg fant var 205/60R16 og 195/65R16 i normale dimensjoner. Hva slags lasteindex og hastighet står i vognkortet? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dangle Skrevet April 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 takker så meget for svar. Vet ikke lasteindex eller fart, da jeg ikke har vognkortet for handa. Med ditt svar, så klarte jeg iallefall å finne et priseksempel ;) Var ganske dyre dekk, så dette må jo taes inn i betraktningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 11, 2010 Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 takker så meget for svar. Vet ikke lasteindex eller fart, da jeg ikke har vognkortet for handa. Med ditt svar, så klarte jeg iallefall å finne et priseksempel ;) Var ganske dyre dekk, så dette må jo taes inn i betraktningen. Som sagt, jeg er ikke sikker på profilen. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 11, 2010 Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 I min Hilux fra 1981 står det 6x16 som original dimensjon.På de felgene stod det 215/70-16 når jeg kjøpte den og nå står det 265/70-16. Denne 215-dimensjonen ligger rundt 1000,- pr.stk. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dangle Skrevet April 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 her er iallefall infoen jeg fant. Merke MERCEDES-BENZ Modell L408 Reg.år 1973 Total vekt 04600 Std dekk foran 6.00X16 C Std dekk bak 6,00X16 C T Li foran 124 Li bak 124 Hast.kode foran S Hast.kode bak Std. felg foran Std. felg bak Min innpress foran 0000 Min innpress bak 0000 Vet ikke om det hjelper noe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 11, 2010 Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 Vet du hvilken felgbredde det er? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dangle Skrevet April 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 vet desverre ikke noe om felgbredden. Men anntar jeg må bytte dem også når man bytter dekkene. Om jeg er heldig, kan man kanskje finne noe brukt et sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 11, 2010 Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 Det trenger du sikkert ikke.Behold de felgene.Er det doble hjul bak? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dangle Skrevet April 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 Det trenger du sikkert ikke.Behold de felgene.Er det doble hjul bak? Det er jeg faktisk ikke sikker på. skal spørre selger om dette. Fra bildene jeg har fått, så kan det nesten se ut som det er 2 hjul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 11, 2010 Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 http://www.nordendekk.no har noen Maxxis UE168 i 185/75R16 til 577,- pr.stk.Dette er 8-lags som pleier å være på varebiler etc. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dangle Skrevet April 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 http://www.nordendekk.no har noen Maxxis UE168 i 185/75R16 til 577,- pr.stk.Dette er 8-lags som pleier å være på varebiler etc. Se der ja ;) fant meg vinterdekk også. stor takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 12, 2010 Rapporter Share Skrevet April 12, 2010 Er det tvillinghjul bak kan du ikke øke bredda stort på orginale felger. Du må ha C-dekk(Varebildekk, 8-lags), med lasteindeks 124 og hastighetskode S. Men en telefon til BOS burde avsløre dimensjoner brukt på hakket nyere modeller av tilsvarende type ville jeg tro. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dangle Skrevet April 12, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2010 Er det tvillinghjul bak kan du ikke øke bredda stort på orginale felger.Du må ha C-dekk(Varebildekk, 8-lags), med lasteindeks 124 og hastighetskode S. Men en telefon til BOS burde avsløre dimensjoner brukt på hakket nyere modeller av tilsvarende type ville jeg tro. Da har jeg fått sjekket, og det er tvillinghjul bak. Betyr dette at jeg ikke kan bruke 185/75r16 da? Hadde funnet disse, til en ok pris. http://www.nordendekk.no/Lett_lastebil_Piggfrie_vinterdekk/products/162640/AGI_SC4_M_S_185-75R16_C.html Selv om det blir litt dyrt for 6 dekk. Fant også http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21254647 Men det er jo dyrere enn bilen er ;) Skal prøve å ringe BOS i morgen. Regner med det er Bertel O. Steen-konsernet du mener. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg