Shadern Skrevet April 10, 2010 Rapporter Share Skrevet April 10, 2010 Hei hei. Jeg skal stramme nåndbrekket mitt på opel omega b 95 mod. kikka rundt i dag da jeg bytta skiver og klosser bak. Men hvordan i all verden skal det gå ann og komme til stramme skruen på wiren som henger over mellomakselen ? Er jo UMULIG og komme til uansett hvordan jeg prøver. Siter Opel Omega B 95 2.0 16v GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan H Skrevet April 10, 2010 Rapporter Share Skrevet April 10, 2010 Hei hei. Jeg skal stramme nåndbrekket mitt på opel omega b 95 mod. kikka rundt i dag da jeg bytta skiver og klosser bak. Men hvordan i all verden skal det gå ann og komme til stramme skruen på wiren som henger over mellomakselen ? Er jo UMULIG og komme til uansett hvordan jeg prøver. Hei jeg har faktisk nettopp strammet håndbrekks-wiren på min omega b, og det er langt fra umulig å komme til. Jeg tok løs disse varmeskjoldene til eksosen/ v6. og kom til med en liten 13 skralle nøkkel :) Siter Opel Omega B 3.0 V6 24V X30XE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shadern Skrevet April 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2010 aha. så det er større plass på den sida som skjoldet er altså. hadde ikke tid til å skru av og se i dag. Takker for kjapt svar :) Siter Opel Omega B 95 2.0 16v GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roye Skrevet April 11, 2010 Rapporter Share Skrevet April 11, 2010 Jeg ville heller ha strammet ved hjulene slik at mekanismen i hjulene ikke står i spenn hele tiden. Da får man fjernet noe støv fra tromleme i tillegg. :) Siter - Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996 - Toyota CelicaSupra MA61 1986 - Toyota Celica GT RA40 1978 - Toyota Cressida RX60 1982 - Toyota Carina TA60 1982 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skrik Skrevet April 13, 2010 Rapporter Share Skrevet April 13, 2010 Jeg ville heller ha strammet ved hjulene slik at mekanismen i hjulene ikke står i spenn hele tiden. Da får man fjernet noe støv fra tromleme i tillegg. :) Kunne du gitt en mini forklaring på hvordan stramme ved hjula? Trenger nemlig å få strammet mitt også :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roye Skrevet April 13, 2010 Rapporter Share Skrevet April 13, 2010 Kunne du gitt en mini forklaring på hvordan stramme ved hjula? Trenger nemlig å få strammet mitt også :) Mange måter å gjøre dette på, men kan prøve med en "oppskrift" :): (Bilen må være slik at du kommer deg under den og at bakhjulene er fri) 1: Slakk vaier bak eksosdeksel og mellomaksling slik at den er slakke på begge hjul. 2: Ta av hjul, bremsekaliper og skive. 3: På bremseskoenes øvre feste sitter det en justeringsmekanisme med et hjul det normalt går an å skru på (hvis ikke rustet fast). Drei på dette hjulet den veien som fører at skoene går utover dvs fra hverandre. 4: Prøv å montere skiva, den skal være noe trang å få på over bremseskoene. Juster hjulet mellom skoene til skiva er slik å få på. 5: Monter skive, skiva skal gå greit rundt, deretter kaliper og hjul. 6:Stram vaier til slakken er borte (det holder med at vaier til den ene hjulet er borte). Prøv håndbrekket, evt finjuster på vaier til du er førnøyd med vandringen på brekket. (NB: Trommelen i skiva kan ha fått en slitekant slik at bremsebånd henger etter og skiva blir vanskelig å få av, lirking og/eller rå makt kan påføre noe skade på pin-hullene i skjoldet men funker for å få av skiva. Hvis trommelen i skiva har en merkbar slitekant ville jeg ha byttet skivene. Koster 500-700kr for et par. Går å rette opp evt skade på pin-hullet ved å banke over hullet.) Det var det jeg greide å komme på etter en lang arbeidsdag :). Siter - Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996 - Toyota CelicaSupra MA61 1986 - Toyota Celica GT RA40 1978 - Toyota Cressida RX60 1982 - Toyota Carina TA60 1982 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.