Gå til innhold

Dårlige Greier! Har jeg gjort feil?

Ranger emnet

b-laze

Anbefalte innlegg

Hei, lånte meg en forsterker + sub som jeg kanskje ville kjøpe hvis jeg ble fornøyd.

Men jeg forventa MYE MYE mer.

Jeg er av den typen som liker volum.

Om subben slår Hardt eller dypt, driter jeg i, jeg vil den skal dure i alle frekvenser 40-120hz og kan spilles veldig høyt.

Høytalerne i bilen er jeg veldig fornøyd med, kan spille kjempehøyt og det blir kjempe klart og fint, men subben følger bare etter opp til et visst nivå, så vil den ikke høyere.

Jeg har hørt svakere subber så spiller hardt nåkk til og gjøre det vanskelig og puste inni bilen. Men hos meg går det bare et stykke opp, så vil den ikke høyere.

Mange vil nokk oppleve det som bra og høyt, men jeg krever mer,

ikke at jeg er kjempe kravstor, men det skal ikke vere mulig og ikke kunne spille høyere? og jeg vet at min sub har mer potensial en dette.

SUB: Pioneer på 3000w 1000wrms 4+4

AMP: Soundmagus 600@4o 1000@2o 1500@1o

KASSE: Byggd in i bilen den er ca 1.2 meter lang 0.5 meter høy og 0.5 meter bred. Rører vet jeg ikke, men etter øyemål ser det ut som muligens en 4'' pluss/minus Får nesten knyttneven inn.

BIL: Nissan Primera GT Sedan (bagasjerummet er ikke ''tett''

Ned med baksetene og man ser subkassen.)

Den kjører stabilt på 1ohm.

Slik jeg prøvde i begynnelsen kjørte jeg den først på 4o, så prøvde jeg 2o. Men ble ikke noe særlig bra.

Prøvde og seriekoble spolene men ble bare mer pirkete.

Så nå står den paralell på 1500wrms. Gain er på ca 25/100%.

øker jeg, så ''clipper'' bassen. For dem som skjønner dette: (Så føles det som det er en compressor eller en slags limiter effekt på hver en sub og forsterker jeg har prøvd. og alle samme har stoppet på samme punkt/spillt like høyt)

Jeg har til og med hatt en 275wrms sub på en 400wrms forsterker på 4ohm. Selv den spillte like godt nesten.

Har jeg kanskje koblet feil?

Suben var koblet slik:

SUB [+ - - +]

(+) på amp - 2 ledninger, en til hver + på sub.

Samme med (-))

AMP [(+) - + (-)]

Da er jeg vel koblet i paralell 2ohm modus på denne 4+4 subben sant?

Jeg har 1 kondensator på 0.5F på forsterkeren fram til batteriet, Kan denne vere den som fungerer som en ''limiter''

eller er det bare et faktum at 1000wrms er skikkelig dålige greier?

noen her som har erfaring med og spille veldig høyt med sub? 1000wrms og nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man vurdere SoundMagus'enes oppgitte RMS-effekter, må man huske på at SM oppgir RMS-watt ved relativt høy forvrengning/THD sammenlignet med andre produsenter...

X1502_PWR-2OHM.gif

Så for sammenligningens skyld, gir forsterkeren din ca. 650 watt RMS ved 2 ohm belastning. Du kan nok heller finne deg en kraftigere forsterker om du vil ha mer volum.

Sikker på at kassevolumet er riktig i forhold til elementet? Var jo sannelig en stor kasse det der... porten må jo også være av riktig dimensjon i relasjon til kasse og element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for info, så vi kan foreløbig annta at kassen er muligens litt stor?

dette var etter øyemål.

Men den er stor ja, tar jo hele bredden i bagasje rommet, jeg er ikke sikker, men antar at kassen er kjøpt, ikke bygget privat. kanskje av de største kjøpes kassene som er. har sett en lignende i butikk og det var den største. men du.. jeg tar eg bilde av hele greia jeg, så får du ta en vurdering etter øyemål.

EDIT:

thumb-5A8D_4BC38229.jpg

thumb-E1E4_4BC38229.jpg

thumb-6707_4BC38229.jpg

thumb-2D27_4BC38229.jpgthumb-6C9D_4BC38229.jpg

Det er noe større en det ser ut. bagasjerommet er bredere en det ser ut som på bildet, ser jo ut som om man skal klare og ha armbuene borti hver sin side av bagasjerommet, men så lite er det ikke. var rundt metern ja, litt over.

Angående og finne ut hvor høyt anlegget spiller, altså og måle desibel, måler man da lyden inne i bilen der føreren er, eller kjører man måleren rett i subben og gnur den der?

kunne kanskje prøvd og måle for og få noen mer konkret vurdering. er jo mulig jeg begynner og bli døv:)

Jeg ble tilbydd en Rockford Fosgate forsterker med 2 kanaler på 500wrms hver, altså 1000wrms på 4ohm Denne er vel muligens noe bedre? skulle få den for 3500kr, skal visst vere i bra stand.

Bra kjøp? vil den gjøre jobben? eller er problemet i kassa mi for øyeblikket?

Er vanskelig og forklare når man ikke får oppgi DB.

Endret av b-laze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den prisen kan du ihvertfall få én ny monoblokk som gir 1050 watt i 2 ohm...

Hva er resten av innstillingene justert til på forsterkeren? LPF, subsonic osv... siste bildet ditt er ute av fokus...

Ellers er det sikkert noen her som har (hatt) akkurat den sub'ben, og kjenner bedre til hvilken kasse som gir best/mest lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga 1200,- ink. frakt for ene forsterkeren min med 2x360w rms... :) Og for tre år siden ga jeg 3000,- for en monoblokk på 1x700w rms, så syns 3500,- for en tokanaler som den var avskrekkende dyrt... :) Da kan du heller f.eks kjøpe denne, eller mye annet for den saks skyld;

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_163&products_id=1829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca verdier

Gain 25%

lpf 120hz

sonic *noe* max

Bassboost 75%

Sjekka litt de forsterkerne som du linka, http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_163&products_id=1830

Pris + kraft kjempe bra.. men vil den spille høyt?

jeg må ha mer desibel :D

Skal se om det existerer noe DB målere jeg kan teste i dag.

Hvordan tester man DB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider