Gå til innhold

Ujevn tomgang Audi 100 2,3 quattro.

Ranger emnet

Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en audi 100 AQ med noe tomgangsproblemer.

motorkode NF

når den er varm så er tomgangen veldig lav, på grensen til at motoren kveles (nåla viser 3-400 omdreininger. den har også tendenser til å pendle.

en annen ting er at en ventil som sitter på noen slanger rett under luftslangen mellom filterboks og manifold står og klikker hele tiden når tenningen er på, jeg vet ikke om denne kan ha noe med saken å gjøre.

jeg har tatt ut tomgangsventilen og rengjort/smørt, men dette hjalp ikke.

Det å justere opp tomgangen på skruen fungerer jo ikke på disse bilene, desverre.

noen som har noen hint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket falskluft? Minhar gått for laft og inn iblant jaget opp og ned, men grunnjusterte spjeldet litt, og da gikk det over. Men jeg har MC-motor.

Den ventilklikkingen..er det tikking? Hvilken modell er det? Har du lambdasonde? Kan være OFV (Oxygen Frequency Valve). Hos meg så tikker den noe sinnsykt..vet ikke hvorfor enda.

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ventilen som tikker er ikke relatert til turtall i hvertfall. den begynner med den opførselen hvis man skrur på tenningen og lar den stå stille noen sekunder uten å starte motoren også.

å prøve å justere grunngassen på disse har jeg forsøkt på begge de jeg har (har to like), og resultatene er... ustabile. Det lar seg enkelt og greit ikke gjøre, tomgangsreguleringen i motorstyringen får bare større teilutslag av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en MC motor som jeg har justert spjeldet litt på. Men nå går tomgangen opp og ned 400 rpm. Er det da noe galt med justeringen som jeg har gjort med spjeldet?

Mulig du har stilt spjeldet for lavt. Hvor høyt går den på tomgang (ekskl. 400 rpm)? Hender det at den går så langt ned at den kveles?

Ellers, så kan det være dårlig TPS. Åpne den og rens den godt, men ver forsiktig!

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...