VolvoTore Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Er det noen her som vet hvordan man ser forskjell på en B23A og B230A, bortsett fra forskjellige forgassere? Noen som har bilder av de to som kan sammenlignes? Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Er vel helst indre forskjeller.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Februar 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Originally posted by Robert Er vel helst indre forskjeller.... Joda, men det må vel være en eller annen måte å se forskjell på dem fra utsiden, uten å se på stempelet på motoren... Hva med toppdekslene? Er de like? Har kun B23A uttak for veivhusventilasjon i toppdekselet(slik som B21A) eller har B230A det også? Eller begge, eller ingen av dem....? Et annet spørsmål som kanskje kan blåse liv i diskusjonen er; hvem av disse motorene er best? Både som originalmotor og med tanke på trimming (kam, gasser osv...ikke turbo). Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Enkleste er å se på toppdekselet ja, på 230 er de alltid svartlakkert, uten ventilasjon og påfyllingslokket står vannrett i motorrommet. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Toppdeksler kan byttes, verre med stemplingen nede bak på blokken på venstre siden (sett bakfra)..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Februar 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Originally posted by nissan s13 Enkleste er å se på toppdekselet ja, på 230 er de alltid svartlakkert, uten ventilasjon og påfyllingslokket står vannrett i motorrommet. På den jeg har er det blankt toppdeksel, uten ventilasjon... hvilken type er det da? B23? La også merke til at på B21'n så står motortypen stemplet inn på innsugssiden av blokka, men det står ikke noe annet enn Volvo der på den motoren som står i nå... Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Februar 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Originally posted by Robert Toppdeksler kan byttes, verre med stemplingen nede bak på blokken på venstre siden (sett bakfra)..... Nope, toppdeksel fra 230 passer ikke på B21/23A osv. Dette pga av at toppen er bygd for fordeler i bakkant. Om det er ventilasjon på de eldre, kommer vel litt an på årsmodeller. Tror de ikke har det fra og med 81?? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Februar 4, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2004 Originally posted by nissan s13 Nope, toppdeksel fra 230 passer ikke på B21/23A osv. Dette pga av at toppen er bygd for fordeler i bakkant. Om det er ventilasjon på de eldre, kommer vel litt an på årsmodeller. Tror de ikke har det fra og med 81?? Har ALLE 230'er kammontert fordeler? Har bare erfaring fra B230K selv... Så de endret altså toppdekselet i løpet av tiden med de gamle motorene? Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Februar 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2004 Originally posted by VolvoTore Har ALLE 230'er kammontert fordeler? Har bare erfaring fra B230K selv... Så de endret altså toppdekselet i løpet av tiden med de gamle motorene? Nei, men de ble bygd for at det skulle være mulig. Sitter jo på alle 740/940 med 230, men i en 240 er det ikke plass til det. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2004 b230 er lavfriksjons motor, b23 er ikke. en b230a er i de svakere årene, mens b230k ble vel laget i de "sterkere" årene til lavfriksjons-motorene. 1985-1987 (tom). var svakere enn øvrige. selve blokken tror jeg faktisk tålte mer, men det var relokasjon av rådelager som gjorde at ene råden ryker lettere og da drar de andre med seg. som standard motor, bruker en b230a 10% (?) mindre bensin enn en b23a og har mer effekt. dette er pga mindre bevegelsesmasse i motoren. jeg hadde en 86' 240gl med b230a og den motoren var kjørt over 300.000km og kjørte som fan! om du skal trimme, hadde jeg brukt noe annet enn begge de motorene. da hadde jeg satset på en ft motor fra 90 tallet, helst da 95' og nyere om du har råd/drøm om det. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.