Gå til innhold

Duger biltema sprøyte til lakkering av skjermer på gammel bil? Erfaring?

Ranger emnet


Emerica

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte å lakkere noem skjermer på en gammel bil, så dyrt og best utstyr er ikke så alt for nøye.

Lurer dermed på om biltema sprøytene duger til slikt?

Ser at de selger flere proffsprøyter, over og underliggende kopp.

Hva er fordelen?

 

Og er det sant at man ikke kan lakkere med kompressor som er "oljebassert"?? For det kan komme olje i lakken? :P

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tenkte å lakkere noem skjermer på en gammel bil, så dyrt og best utstyr er ikke så alt for nøye.

Lurer dermed på om biltema sprøytene duger til slikt?

Ser at de selger flere proffsprøyter, over og underliggende kopp.

Hva er fordelen?

 

Og er det sant at man ikke kan lakkere med kompressor som er "oljebassert"?? For det kan komme olje i lakken? :P

 

Er ikke dønn stabil i lakkering, men sprøyta på biltema med overkopp funker utmerket til mye, men jeg syntes den er best på vannbassert lakk. (Bruker oljebasert på RC-utstyr, men da har jeg gått helt over til hel-lakk med airbrush)

 

Kompressoren kan gi litt vann i lakken som jeg vet om, men ikke hørt at det kan komme olje. Det eneste som skjer er at komprimert luft kan bli litt kondens inne i tanken. Uansett er det bare å kjøpe et filter på biltema som skiller luften fra olje/vann for å slippe bobler. Men det holder somregel bare med å tømme tanken før og etter hvert bruk om man skal ha småjobber. Større jobber bør man kjøpe bedre vannavskillesystem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha det absolutt billigst...

 

Kjøp billigsprøyte med overkopp på Clas Ohlson, den er konstruksjonsmessig mer lik en proffsprøyte.

 

Kjøp en vannutskiller og et manometer på Biltema som du monterer (riktig vei!) på pistolen.

 

Så kommer det du kan og bør gjøre uavhengig av pris, men dette er ekstra viktig siden du bruker billigutstyr:

 

Før du skal lakkere, fyll kompressoren helt opp, skru den av og åpne drensventilen for å få ut mest mulig vann/olje (ja, du kan få olje i lufta). Vært nøye med blandingsforholdene på lakk/herder/tynner og sørg for at du får med en raskere herder dersom du ikke klarer å få temperaturen opp til 20-25 grader der du jobber.

 

Bland litt mer enn du tror du trenger og fyll sprøyta fordi: Bruk god tid på å jobbe med innstillingene på sprøyta og test mange ganger på et stykke maskeringspapir. Hovedregler: sørg for at strupeventilen på sprøyta er helt åpen og at manometeret på sprøyta viser 2-2,2 bar når du holder avtrekkeren inne. Sørg for av viftebreddehjulet er stilt på full vifte. Det hjulet du skal jobbe med er den som justerer lakkmengden. Når du tester på maskeringspapiret holder du pistolen litt mer enn bredden på en strak hånd unna og trykker inn avtrekkeren litt mindre enn et halv sekund. Jobb med lakkmengden til du kommer nærmest mulig en helt våt strek i midten med en uttoing rundt med fine jevne mikrodråper. Akkurat det siste kan være vanskelig/umulig å få helt til med en billig sprøyte, det er nemlig her du får hva du betaler for. Poenget med øvelsen er å komme så nærme som mulig.

 

Her kan du sammenligne et godt og et dårlig sprøytebilde

 

Når du føler at det ikke blir bedre med sprøytebildet er det bare å la det stå til. Husk jevn avstand og hastighet, åpne sprøyta før og lukk etter det du sprøyter på. På billige sprøyter er ofte ikke sprøytebildet så bredt som på proffsprøyter, så husk på dette når du konsentrerer deg om å få minimum 50% overlapp ved hver passering. Sørg for å ha mange sterke lyskilder på flere steder slik at du får refleksene i den våte lakken flere steder. På den måten kan du vurdere hvor flink du er med overlappingen og hastigheten.

 

Det er her den hellige gralen er: Perfekt dyse, justering, tynning, temperatur, avstand, hastighet og overlapp gir et strøk som er vått nok til å flyte ut og bli jevnt nesten av seg selv, men som ikke renner. Det høres ikke lett ut, og det er det heller ikke. Det er derfor dette er et fag som krever mange års trening. Men alle må jo begynne et sted :-)

 

PS: Husk å bruke en god maske! Norbond har Sundstrøm-masker med Isocyanatfilter til korttidsbruk. Dette er et must! Og husk nok lys!

 

PS: Seriøst; husk nok lys :-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår