Gå til innhold

Turbotrykk?

Ranger emnet


Myrvoll

Anbefalte innlegg

Har turbotrykksmåler på bilen, men skjønner ikke helt hvordan man vet hvor mye turboen lader på...?

Står jo en rekke tall opp på måleren.

 

Så hvordan ser jeg hvor mye bar den lader på? Og når vet jeg at turboen er ladet? Føler at bilen er mer dau når jeg kjører den, enn når den egentlige eieren kjører den, mest pga. at jeg ikke vet hvordan man skal "bruke" turboen..Får heller ikke den lyden av dumpventilen når jeg kjører, som eieren får..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får be eieren gi deg et kjørekurs på den bilen.

 

Du ser hvor mye den lader når nålen på måleren dekker det tallet den lader, som oftest i bar eller psi.Er den digital så er det jo enklere!

 

Eh, måleren er ikke digital. Ser noe sånt her ut: http://www.autodials.co.uk/images/SM68/Turbo_sm68.jpg

Turbotrykket måles i bar.

 

Altså, om jeg starter i første gir, gasser på, skal pilen gå opp til et tall og stoppe der? Og da vet jeg at den er ladet? og kan deretter skifte gir og få den effekten jeg vil ha?

 

Eller skal pilen gå opp til det tallet den lader på, dette ned og DA vet jeg at den er ladet og kan skifte gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måleren måler når det lades, når du da skifter gir detter nålen ned siden du slipper gassen og mister trykket.Når du gir gass igjen så lader den på nytt.Turboen virker ikke slik at du kan lade den opp og beholde trykket.

 

 

Dette visste jeg. Men det jeg lurer på er hvordan man vet hvor mye turboen lader på. Noen spør: hvor mye lader turboen på? Skal jeg da svare, den lader oppigjenna måleren helt til jeg skifter gir? 0_o

 

Det skal jo finnes et bestemt trykk/tall når turboen lades. Skal jeg kjøre bilen helt til turtallet er på det røde merket liksom?.... 0o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få med deg noen, og få vedkommende til å følge med på måleren, så kjører du pent opp til fjerdegir, for så å trykke gassen i bunn helt til du når turtallsperra/rødstreken på fjerdegir... Så spør du kompisen som sitter på hvor lang opp måleren gikk på det meste ;)

 

Eller spør eieren av bilen hvor mye den lader, for jeg tror ikke du skal tømme fjerdegir på en turbobil, selv ikke en gammel epa ;)

 

Når du sier at du ikke har fått "lyden" som eieren får, så er det fordi du IKKE har hatt turbotrykk når du slipper gassen/girer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få med deg noen, og få vedkommende til å følge med på måleren, så kjører du pent opp til fjerdegir, for så å trykke gassen i bunn helt til du når turtallsperra/rødstreken på fjerdegir... Så spør du kompisen som sitter på hvor lang opp måleren gikk på det meste ;)

 

Eller spør eieren av bilen hvor mye den lader, for jeg tror ikke du skal tømme fjerdegir på en turbobil, selv ikke en gammel epa ;)

 

Når du sier at du ikke har fått "lyden" som eieren får, så er det fordi du IKKE har hatt turbotrykk når du slipper gassen/girer ;)

 

Tror ikke jeg har hatt turbotrykk når jeg har kjørt. Altså, vanligvis vil eieren kunne få et sykt drag på første, og når han girer til 2. vil man kjenne et enda kraftigere drag. Men når jeg gasser opp på 1. giret og girer over til 2. giret, så blir bilen helt dau, akkurat som om bilen var orginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når girer du da?

Turboen begynner jo ikke å lade før et visst turtall, girer du før dette vil du jo ikke få noe trykk.

Dra den mye lenger på turtallet før du girer, så skal du se du får trykk!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har hatt turbotrykk når jeg har kjørt. Altså, vanligvis vil eieren kunne få et sykt drag på første, og når han girer til 2. vil man kjenne et enda kraftigere drag. Men når jeg gasser opp på 1. giret og girer over til 2. giret, så blir bilen helt dau, akkurat som om bilen var orginal.

 

Turboen må ha turtall for å lade for fullt.

På min bil er det ca 3500 rpm

Du må ha gassen heilt i bånn for at turboen skal lade skikkeligt

Er normalr at du har bedre drag i første gir enn i andre gir. (viss ikkje turbotrykket er begrensa på første gir)

Når du girer, so mister du turbotrykket.

Bilen bruker litt tid på å bygge opp trykket.

Endret av todleif
skriveleif

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at ikke eieren har lakt inn ei "ladesperre" ?

sån at ikke den som eventuelt låner den ikke skal få seg en overaskelse? hehe

 

turbo biler er somregel ikke så velvillige uten ladetrykk. ;)

Endret av PerMB

'91 W124 230TE

'94 W124 E220 Sportline

'76 W116 280S

('73 W116 280SE)

'87 4x4 D21 KingCab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår