Myrvoll Skrevet April 16, 2010 Rapporter Share Skrevet April 16, 2010 Har turbotrykksmåler på bilen, men skjønner ikke helt hvordan man vet hvor mye turboen lader på...? Står jo en rekke tall opp på måleren. Så hvordan ser jeg hvor mye bar den lader på? Og når vet jeg at turboen er ladet? Føler at bilen er mer dau når jeg kjører den, enn når den egentlige eieren kjører den, mest pga. at jeg ikke vet hvordan man skal "bruke" turboen..Får heller ikke den lyden av dumpventilen når jeg kjører, som eieren får.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 17, 2010 Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Du får be eieren gi deg et kjørekurs på den bilen. Du ser hvor mye den lader når nålen på måleren dekker det tallet den lader, som oftest i bar eller psi.Er den digital så er det jo enklere! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myrvoll Skrevet April 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Du får be eieren gi deg et kjørekurs på den bilen. Du ser hvor mye den lader når nålen på måleren dekker det tallet den lader, som oftest i bar eller psi.Er den digital så er det jo enklere! Eh, måleren er ikke digital. Ser noe sånt her ut: http://www.autodials.co.uk/images/SM68/Turbo_sm68.jpg Turbotrykket måles i bar. Altså, om jeg starter i første gir, gasser på, skal pilen gå opp til et tall og stoppe der? Og da vet jeg at den er ladet? og kan deretter skifte gir og få den effekten jeg vil ha? Eller skal pilen gå opp til det tallet den lader på, dette ned og DA vet jeg at den er ladet og kan skifte gir? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 17, 2010 Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Måleren måler når det lades, når du da skifter gir detter nålen ned siden du slipper gassen og mister trykket.Når du gir gass igjen så lader den på nytt.Turboen virker ikke slik at du kan lade den opp og beholde trykket. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fordal Skrevet April 17, 2010 Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Hahahahaah, dette er det råeste jeg har hørt. Kanskje du skal søke litt på internett om hvordan en turbo funker først, så slipper du å stille verdens dummeste spørsmål. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myrvoll Skrevet April 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Måleren måler når det lades, når du da skifter gir detter nålen ned siden du slipper gassen og mister trykket.Når du gir gass igjen så lader den på nytt.Turboen virker ikke slik at du kan lade den opp og beholde trykket. Dette visste jeg. Men det jeg lurer på er hvordan man vet hvor mye turboen lader på. Noen spør: hvor mye lader turboen på? Skal jeg da svare, den lader oppigjenna måleren helt til jeg skifter gir? 0_o Det skal jo finnes et bestemt trykk/tall når turboen lades. Skal jeg kjøre bilen helt til turtallet er på det røde merket liksom?.... 0o Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 17, 2010 Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Den lader det måleren viser når du gir gass.Helst i en svak oppoverbakke i f,eks 4 gir.Da får du litt motstand og så kan du lese hva måleren står på. Hvilken bil er dette? Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myrvoll Skrevet April 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Den lader det måleren viser når du gir gass.Helst i en svak oppoverbakke i f,eks 4 gir.Da får du litt motstand og så kan du lese hva måleren står på.Hvilken bil er dette? Volvo 240 turbo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ares1234 Skrevet April 17, 2010 Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 turboen lader ganske enkelt det måleren viser Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet April 17, 2010 Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Få med deg noen, og få vedkommende til å følge med på måleren, så kjører du pent opp til fjerdegir, for så å trykke gassen i bunn helt til du når turtallsperra/rødstreken på fjerdegir... Så spør du kompisen som sitter på hvor lang opp måleren gikk på det meste ;) Eller spør eieren av bilen hvor mye den lader, for jeg tror ikke du skal tømme fjerdegir på en turbobil, selv ikke en gammel epa ;) Når du sier at du ikke har fått "lyden" som eieren får, så er det fordi du IKKE har hatt turbotrykk når du slipper gassen/girer ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Myrvoll Skrevet April 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Få med deg noen, og få vedkommende til å følge med på måleren, så kjører du pent opp til fjerdegir, for så å trykke gassen i bunn helt til du når turtallsperra/rødstreken på fjerdegir... Så spør du kompisen som sitter på hvor lang opp måleren gikk på det meste ;) Eller spør eieren av bilen hvor mye den lader, for jeg tror ikke du skal tømme fjerdegir på en turbobil, selv ikke en gammel epa ;) Når du sier at du ikke har fått "lyden" som eieren får, så er det fordi du IKKE har hatt turbotrykk når du slipper gassen/girer ;) Tror ikke jeg har hatt turbotrykk når jeg har kjørt. Altså, vanligvis vil eieren kunne få et sykt drag på første, og når han girer til 2. vil man kjenne et enda kraftigere drag. Men når jeg gasser opp på 1. giret og girer over til 2. giret, så blir bilen helt dau, akkurat som om bilen var orginal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet April 17, 2010 Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 Når girer du da? Turboen begynner jo ikke å lade før et visst turtall, girer du før dette vil du jo ikke få noe trykk. Dra den mye lenger på turtallet før du girer, så skal du se du får trykk! Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 17, 2010 Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 (endret) Tror ikke jeg har hatt turbotrykk når jeg har kjørt. Altså, vanligvis vil eieren kunne få et sykt drag på første, og når han girer til 2. vil man kjenne et enda kraftigere drag. Men når jeg gasser opp på 1. giret og girer over til 2. giret, så blir bilen helt dau, akkurat som om bilen var orginal. Turboen må ha turtall for å lade for fullt. På min bil er det ca 3500 rpm Du må ha gassen heilt i bånn for at turboen skal lade skikkeligt Er normalr at du har bedre drag i første gir enn i andre gir. (viss ikkje turbotrykket er begrensa på første gir) Når du girer, so mister du turbotrykket. Bilen bruker litt tid på å bygge opp trykket. Endret April 17, 2010 av todleif skriveleif Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerMB Skrevet April 17, 2010 Rapporter Share Skrevet April 17, 2010 (endret) sikker på at ikke eieren har lakt inn ei "ladesperre" ? sån at ikke den som eventuelt låner den ikke skal få seg en overaskelse? hehe turbo biler er somregel ikke så velvillige uten ladetrykk. ;) Endret April 17, 2010 av PerMB Siter '91 W124 230TE '94 W124 E220 Sportline '76 W116 280S ('73 W116 280SE) '87 4x4 D21 KingCab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.