Gå til innhold

B230 blokk eller noe annet til turbo?

Ranger emnet


Roberto

Anbefalte innlegg

ft blokken fra 95' -> har underspyling.

 

de pleier å bruke ft blokk + b234 topp.

Da trenger du en del for å stramme kam-reim. Den får du fra http://www.ovlov.net

 

http://www.lysakerbil.no har inne et 16v turbomanifoil...

 

det går ann å bruke fra b204gt, men det er ikke å anbefale, da det var restriktivt på b204gt. b204gt er en 2.0 liter 16v turbo (200hk/290nm) <- ca tall (tar de ut fra hodet, som man ikek alltid kan stole på).

 

mao.

 

skaff deg en b230ft blokk fra 95'-> evnt en FK blokk.

suggen snakket om at 98' FK blokkeen er den beste du får, men en FT fra 95' duger til 340hk i orginal tillstand, tror jeg.

 

Men du vil selvsagt trenge en større turbo, feks 850r turbo. Jeg vet de kan skaffes for rundt 5.000kr.

 

om du gjør dette, kommer du lett opp i 340-350hk/masse nm.

 

ps. http://www.ovlov.net kan være behjelpelig med spørsmål ang slikt bygge. de bruker det i racing med restriktor og har derfor kombinert det med vann-injection.

 

du vil selvsagt trenge noe datasprut for å styre dette.

Det er noe som heter megasquiirt som du kan lodde selv:

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

 

200$ elns koster det.

 

de har en med tennings-styring også.

de har mye info på siden, jeg anbefaler deg å studere dette, da jeg tror det kan være bra saker. det var ovlov.net som tipset meg om megasquirt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at noen bruker ft blokk istedet for den originale, er at de slipper å bytte stempler og råder.

Blokka fra 234 er i seg selv ikke svakere enn ft/fk, om det er underspyling er jeg ikke sikker på, hørt noen har påstått det men? Uansett, oljeunderspyling er oppskrytt!! Stemmer at 98 ft/fk blokk er mer stabil, men ikke så lett å få tak i.

Manifolden fra 204ft/ft fungerer ok til området rundt 300+hk.

Men et skikkelig grenrør, som det på lysaker, er vel å anbefale uansett.

850R turboen (16t) begrenser seg til max ca 330, og skaffes fra 2000 i sverige.

19t er betydelig bedre, men litt vanskeligere å få tak i.

Megasquirt er vel ok for litt over 300hk, noe særlig mer så stoler jeg ikke helt på det.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte R-blokka er den grommeste, dette er egentlig feilstøpninger fra volvofabrikken, men det som er "feil" er at sylinderveggene er mye tykkere enn på andre blokker. Disse blokkene ble støpt i 97 og 98, og er egentlig ment til turbo, altså med underspyling. Litt vanskeligere å få tak i, men da har du et skuddsikkert utgangspunkt;) Kjøpte selv en 97 fk blokk, smidd veiv fra Sten Parner motor, og vi får se hva økonomien gir etterhvert, skal ikke bytte motor før snøen går allikevel, så jeg har et par mnd på meg til å sette sammen en brukbar motor. Grenrør og turbo får være originalt enn så lenge...er jo bare en konebil jeg driver med, så effekten blir mer enn tilstrekkelig uansett:)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tja,for de som skal bygge på en b230 blokk er den med underspylig selvsagt den beste,Underspyling kom på b230 i 1993 og ikke 95 som folk flest tror.(men alle i 93 hadde det ikke) om de ser der hvor bensinpumpa skal sitte på en gassermotor,er hullet igjenstøpt(altså ikke hull i det heletatt+at det ikke sitter noen plate over hullet) kan jeg med 99,9% sikkerhat garantere at blokka har underspyling..har sjekka dette flere ganger og har alltid stemt. For de som skal bytte stampel er det billigste alternativet en vanelig b230f blokk,et par hundrelapper hos et mek.verksted og du har oljekanaler til turboen(like bra som originalt) HUSK:ALLE B230F IFRA SENERE 1993 HAR UNDERSPYLING,IKKE BARE TURBOMOTORER SOM MANGE TROR)

En ting til,blokka ifra sent 93 er akkurat samme blokka som i en 98 mod..ingen forskjell..

 

En b234 har ikke underspyling men "går sikkert" å fixe på noe vis..

 

Kamdriving for 16v topp kan du nesten få kjøpt på esso`n..om dere leser i en av de andre 16v trådene her står det forklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil ha 2,5 liter i nyere 230 blokk finnes det jo marinveiv,men er blitt vanskelig å få tak i..Sten parner motor i sverige har marinveiv til gamle 230n og b23,men dessverre ikke nyere 230.et alternativ er å bruke en b23 veiv(som også er smidd) og eksenterslipe ned til 230ns lagerdiameter.men maks slag blir da 85mm istedet for 86mm som marinveiva har..man må også slipe ned rammelagertappene 0,5mm+sveise på plater+slipe inn dem til aksiallagret bak på veiva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår