Gå til innhold

Vil 2,5mm avvik i felg bli godkjent gjennom EU?

Ranger emnet

mazdak

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest at du kan ha 7,5mm avvik på innpresset på hver felg uten å måtte registrere dette i vognkort. Bilen min har ET 45 origianlt, og nå står det på 35! Dvs. at det er 2,5mm avvik fra den "lovlige" grensen. Vil kontrollørene merke seg dette på EU? Skal godkjenne bilen på et vanlig verksted, og ikke BT. Surt å bruke penger på å kjøpe nye felger hvis de er kresne på dette.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de ser og ikke er vanskelig å si. Det er jo helt klart en mangel. Noen bryr seg, andre ikke.

Regelen er forresten 15 mm sporviddeforandring, så du er jo fem millimeter utenfor.

15 mm totalt, 7.5 på hver side som trådstarter sier. Ellers er det jo slike små detaljer som eventuelle forsikrings selskap kan klage på ved et eventuelt sammenstøt, uavhengig av at det hadde noe med saken å gjøre, selv ble jeg ganske usikker så jeg leitet lenge etter å finne felger jeg likte med rett innpress, surt er det ja, men er veldig greit å ikke trenge tenke på det, og vite at alt er på stell. Etter det jeg har lest kan det vel også slite på kule-lager osv med feil innpress, ikke at jeg har så godt peiling på slikt.

Edit for de som liker klipp og lim av regler;

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

Endret av pisani
Lenke til kommentar
Del på andre sider