Gå til innhold

HJELP! Vil ha et bilrelatert yrke!!

Ranger emnet


Lethal

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem angående utdanningen min..

Når jeg gikk ut av ungdomskolen og søkte vidregående, så var det data og bare data som gjaldt..

Så jeg søkte såkfulart Elektro...

Jeg fullførte GK Elektro, Vk1 Elektronikk og VK2 Servicelektronikk, men har ikke fagbrev ennå..

 

Jeg fant ut som årene gikk at du forandrer deg veldig på disse årene, og interessen for data sånnsett er nesten borte, og jeg skjønner mer og mer at det er bil jeg vil jobbe med..

Jeg begynnte så på Gjøvik Tekniske fagskole (datakomunikasjon)

Egentlig litt mot min egen vilje men tenkte det kunne være kjekt å ha med seg vidre...

 

Som året nå har gått så skjønner jeg at jeg ikke er laget for slikt, greier ikke å motivere meg rett og slett ved å bare sitte å regne formler og sånnt hele uka..

Ikke er jeg veldig flink i matte, og det er rett og slett drit kjedelig, og jeg ser ingen mening i å gå der nå....

 

Jeg har som sagt lyst til å jobbe med et eller annet som har med bil å gjøre, siden det er det som virkelig intresserer meg..

 

Jeg har som sagt servicelektronikk skole, og har læretiden igjen for å få et fagbrev....

 

Er det noen her som har noen tips, råd, erfaringer å komme med?

Kunne veldig gjerne tenke meg en lærlingeplass på et verksted.

 

Hva slags utdanning må jeg ha for å drive med motorstyringer f.eks?

 

Er jeg nødt til å gå mekken for å ha noen sjangse??

 

Håper det er noen som har noen svar å komme med, for jeg er litt desperat etter noe annet å gjøre nå!! :(

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden jeg har gått VK2 Serveiceelektronikk Bil så har jeg jo fått litt erfaringer med dette, på godt og vondt, men aller mest vondt :rolleyes: hehe

 

En lærlingplass på noe verksted skal du være heldig for å få deg, jeg har ikke fått noen tross at så mange sier de synes det høres interesant ut og at det jo er så mye elektronikk i bilene om dagen. Men når det kommer til sak så er de ikke villige til å satse på noe nytt, og elektronikken tar de bare å kaster å bytter til nytt alikevel.

 

Det er nå et nytt opplegg for Serviceelektronikk Bil og er vel 1 kar ellerno som har fått fagbrev, men han står å mekker dynamoer og slikt etter hva jeg forstod.

Også det som er så veldig topp er hvordan dette opplegget er lagt ut.

Kort og godt; Så kan du være bil-mekaniker uten å vite en dritt om elektronikk. Men du får ikke lov til å være Bil-elektroniker uten å kunne ALT det en bil-mekaniker skal kunne.

Altså må man nesten utdanne seg som mekaniker først.

Det er sånn de har fått det for seg å gjøre det, og det skal vel fint gjøres å klare å endre noe på dette.

 

I tyskland blir det mer og mer sånn at merkeverksteder har karer som har spesialisert seg på bestemte områder. En kar er feks. ekspert på bremser, en på motormekanikk, en på elektronikk, etc. Men her må du altså kunne alt sammen.

 

Man kan jo da prøve å komme seg i arbeid utenom systemet, altså uten fagbrev og sånt. Men er ikke nødvendigvis lett det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med nå siden du ikke har fått noen lærlingplass?

Jeg har tenkt tanken på å begynne på mekken til neste år, blir jo også bare de yrkesrettede fagene fordi jeg har jo almenn fagene allerede :D

 

Men har også hørt det at du kan jobbe som lærling en viss tid i verkstedet også ta fagbrev der, uten å være innom skolen?

 

Det er den faens opplærings sjefen i Oppland som har ødelagt alt for meg, han sa nemmlig at bil verkstedene var på jakt etter folk med elektronikk bakgrunn, og at de ville holde lærlingplasser oppe for oss på servicelektronikk linja..

Dette var grunnen til at jeg fortsatte på service elektronikk i grunn, men neida..

Vi hørte ikke noe mer vi, enda vi maste masse... Siden det var et par i klassen min som var intressert..

Der er faen meg bare pene ord hele skolesystemet!! :(

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sagt her så er man mer spesialisert i Tyskland f.eks! Og hvorfor? Jo fordi Tyskland har "et par" biler mer enn Norge! Befolkningstettheten er større, det blir større forhandlere, flere kunder, mere biler det blir feil med, flere jobber innen hvert felt, o.s.v! Hadde vi hatt en person hos oss som kun drev med elektro ville han hatt gode dager! Det er greit at det finnes noen som kan mye om elektronikk, men det blir for kostbart å ha en mann gående og vente på at det skal komme en bil med el feil! Dermed er det nok nødvendig at han kan ta andre jobber også! Mange bilimportører har forsøkt å kopiere ting slik det blir gjort i Tyskland eller andre store land, med egen mann for klargjøring av biler, egen for dekk, egen for elektro o.s.v.. hos alle sine forhandlere Resultatet har som regel blitt en konkurs!

 

Men får du bilutdannelse i tillegg bør det ikke by på problemer med en lærlingplass

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Som det blir sagt her så er man mer spesialisert i Tyskland f.eks! Og hvorfor? Jo fordi Tyskland har "et par" biler mer enn Norge! Befolkningstettheten er større, det blir større forhandlere, flere kunder, mere biler det blir feil med, flere jobber innen hvert felt, o.s.v! Hadde vi hatt en person hos oss som kun drev med elektro ville han hatt gode dager! Det er greit at det finnes noen som kan mye om elektronikk, men det blir for kostbart å ha en mann gående og vente på at det skal komme en bil med el feil! Dermed er det nok nødvendig at han kan ta andre jobber også! Mange bilimportører har forsøkt å kopiere ting slik det blir gjort i Tyskland eller andre store land, med egen mann for klargjøring av biler, egen for dekk, egen for elektro o.s.v.. hos alle sine forhandlere Resultatet har som regel blitt en konkurs!

 

Men får du bilutdannelse i tillegg bør det ikke by på problemer med en lærlingplass

Så jeg må rett og slett gå mekken for å ha en sjangs?

Hva med Motorstyringer, datasprut og sånne ting da?

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok sant det du skriver Mondeo.

Man må kunne ta på seg vanlige jobber også.

I de 250timene jeg jobbet på Bertel O'Steen i sammenheng med skolen var det kanskje 8timer med elektro-feilsøking, og ikke noe elektronikk i det hele tatt, for da var det bare styreenheter som ble byttet.

Det er ikke mye elektronikkarbeid på vanlige verksteder, og det blir ikke noe mer når alt bare kastes istede for å repareres.

Men jeg hadde hvertfall aldri noe problem med å gjøre de vanlige jobbene på verkstedet, så ser ikke noe problem med å jobbe på et verksted ved siden av mekanikere som bil-elektroniker.

Men trur nok man må utdanne seg som mekaniker for å gjøre det sånn som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange bilverksteder nå om dagen oppgraderer seg selv via div normer....å der kan det blandt annet stå at alle som er ansatt som mekanikere må ha fullført utdanning...

 

så da er det bare å følge stien...GK Vk1 2 år læra....å så vidreutvikle seg...enten kurs innad i firma eller skole...(teknisk fagskole)

 

er du glad i elektro...styreenheter....hvordan alt detta funker...så er det knallbra..

 

men alle verksteder vil ha folk som kan mye....du må kunne ta masse jobber.

 

så derfor må du kunne alt om alt annet på bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

Hva med Motorstyringer, datasprut og sånne ting da?

 

mvh

Lethal

 

Det har ingen del i vanlige bransjer i norge. De få folkene som jobber med sånt i norge dekker vel det lille markedet som er.

Skulle gjerne gjort noe sånt selv, men trur det er vanskelig å leve av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Det har ingen del i vanlige bransjer i norge. De få folkene som jobber med sånt i norge dekker vel det lille markedet som er.

Skulle gjerne gjort noe sånt selv, men trur det er vanskelig å leve av.

Er MOTEC her på gjøvik blant annet så kan jo spørre de..

Jeg har absolutt ikke noe i mot å skru på alt det andre på bilen oxo, så da blir det vel nok mekken på meg til neste år da tenker jeg....

Så kanskje teknisk fagskole igjen, men da som mekaniker f.eks..

For jeg orker ikke mer tørt data stoff nå!

Jeg vil bli møkkete på fingrene! ;)

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, du er ganske så lik meg, bare at jeg har kun fullført GK Elektro, jobbet i fjor hos Hellanor AS etter at jeg prøvde meg på VK1 Elektronikk, noe jeg fant ut ikke passa for meg.

Startet i år på VK1 IKT, sluttet pga manglende interesse for yrket, og vil jobbe med noe fysisk, ikke sitte på et kontor hele dagen. har ennå ikke funnet meg noen jobb intill videre, men skal ta utdanningen min i forsvaret, og kommer forhåpentligvis ut med fagbrev som mekaniker :)

02 Konebil - Offroader'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er flere av oss lethal som angrer på valgene våres :p

 

hmm... hva med høyere utdanning da?? eller er det kun bilfaget som gjelder..?? Er det noen alternativer for de som ikke har fagbrevet?

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og å angrer på de valgene jeg gjorde for noen år tilbake, og har prøvd å på ett eller annet vis komme meg inn i bilbransjen, men foreløpig uten noe spes. hell:( Har fullført allmenn og militær-tjenesten (hvor jeg var med i mekaniker tropp) og har jobbet tre uker på et toyota-verksted som hjelpearbeider... Har prøvd å komme inn på mekken, men det er tydeligvis lettere sagt enn gjort... Har og vurdert å søke på høgskole innenfor maskiningeniør-faget, men vet ikke hva det går ut på og vet ikke om jeg er i stand til tre år med tørr teori...

 

Og nå kjører jeg taxi:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

Er MOTEC her på gjøvik blant annet så kan jo spørre de..

Jeg har absolutt ikke noe i mot å skru på alt det andre på bilen oxo, så da blir det vel nok mekken på meg til neste år da tenker jeg....

 

Hva mener du det er MOTEC på gjøvik? MoTeC har da ingen norsk avdeling ellernoe? Fant ikke noe på gulesider.no heller.

Har ikke noe imot å skru bil jeg heller, er faktisk noe av det jeg liker best. Men det inntrykket jeg sitter med er at å jobbe på vanlig bilverksted sjelden er spennende eller interesant.

Drømmen er såklart å jobbe hos en virksomhet som driver med noe litt mer spessielt og med egene interesser innen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår