Gå til innhold

Valg av basselementer

Ranger emnet

Brekki

Anbefalte innlegg

Hei, er ganske ny på dette, så lurte på noen tips og råd.

Fikk en billig forsterker av typen Power Acoustik Gothic Series OV-1600, som jeg tenkte å kjøre bassere på. Hadde tenkt meg 2x12" hvis det lar seg gjøre. Hadde vært fint med noen forslag til elementer? Hadde sett for meg en pris mellom 1- og 2000 kroner per element.

Har også liggende en Alpine V-Power mrp-f200 og en Planet audio pa1502 300w. Kom gjerne med forslag på fult oppsett på andre høytalere, koblinger osv, bilen er en Opel Omega b sedan.

Har null erfaring på området, så alt vil være til hjelp!

http://www.dooyoo.co.uk/car-audio-amplifiers/alpine-v-power-mrp-f200/

http://dvdplayerstogo.com/pro570135.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lett match det spørsmålet ditt, gå for 2 x 12" 3000w pioneer, selges hos thorsov, veldig bra elementer til en meget hyggelig pris, så må du ha en monoblokk/1-kanaler til å dra disse basserne med, du bør ha en monoblokk på 1500w-2000w rms

jbl limited 6x9 i hattehylla og et bra frontsett bør du også ha, feks focal sine frontsett er bra greier

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sett for meg noe av det todleif nevner. Er ikke veldig interisert i noe "6x9 i hattehylla", men et bra komponentsett foran og noe litt rimeligere til å bytte ut med det orginale i dørene bak.

Jeg regner med det er disse du snakker om?:) http://www.mamut.net/dynabel/SW300_1-L0020-04_V2.PDF ?

*Vil Power Acoustik forsterkeren kunne drive to av disse elementene bra nok?

*Noen som har noe erfaring med noen av forsterkerene nevnt ovenfor?

*Vil dere anbefale åpen eller lukket kasse? (begrunn gjerne hvorfor så jeg får litt læring i dette også:))

Hører igrunn på det meste, men helst hard rock o.l fra det gode 70 og 80 tall (AC/DC, Def Leppard osv). Noe dunkdunk må det selvfølgelig bli siden det tross alt er min førstebil;)

Mange spørsmål på en gang her, men håper jeg gjør meg godt nok forstått! BTW jeg er opptatt av kvalitet fremfor Kvantitet, så har dere det i bakhodet:m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei du kommer ikke til og drive di to subbene noe bra med den der...trenger mere power til di der!! kjøp deg et par kicker comp vr subber til den forsterkeren du har! lettdrevne subber som spiller ufattelig bra!!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnt noen Ground Zero elementer, har to av de billigste til Ground Zero og de utklasserer Rockford P2 i mine ører :) Mye lyd for pengene

Med tanke på at du hører mest på rock osv ville jeg gått for lukket kasse.

Lukket kasse gir hardere og mer konkret bass, mens porta kasse gir mer fyldig og dyp bass. I lukka kasse kan man også drive elementene hardere enn man kan i lukka kasse.

Penger som ikke durer er død kapital
Bor du i Østfold eller i nærheten, og har lyst på bilder av bilen din? Ta kontakt!
1993 Toyota 4Runner 3.0TD - 1977 Audi 82 LS - 1986 Yamaha XT350
x: 1997 Volvo V70 2,5TDi - 1991 Audi 80 1.8 Russebil Edition - 2000 Audi A3 1.8T Quattro - 1976 Volvo 244 1,9DL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe erfaring med Kicker elementene som blir nevnt ovenfor her?:) Vil ampen min kunne drive to 12" av disse?

Vil dere si jeg har kjøpt katta i sekken? xD

For meg høres det ut som du er ute etter lydkvalitet og da er ikke kicker veien og gå..

De spiller ikke pent.

Hvordan bil har du? Sedan/coupe? Det er vanskligere og få bass inn i kupeen med lukka kasse i sedan. Da må du gjøre noen tilltak for og få trykket frem i bilen.

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Opel Omega B sedan

Disse kjenner jeg ikke til, men om du har lite mulighet for at luft skal slippe igjennom bør du bruke en bassreflex/bandpass/porta kasse. Da vil mer trykk komme frem inn til lytteposisjon.

Ved sist nevnte konstruksjoner behøver man mye større kassevolum, så du må finne ut hvor mye plass du har til rådighet og velge antall elementer utifra dette.

Er du ute etter pent spillende bass elementer ville jeg tittet på Seas (som allerede er nevnt) Focal, Hertz, Morel. For og nevne noen.

HX serien til Hertz f.eks spiller veldig bra. Selv har jeg HX250 og er meget fornøyd.

VW Corrado G60 - Langtids prosjekt

Mitsubishi Lancer glxi -Bruksbil som får kjærlighet

I´m BANKRUPT - A G60 owner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske god plass i bagasjerommet, og det er kun seteryggene bak som er imellom kupè og bagasjerom.

Det er riktig det at jeg er ute etter kvalitet fremfor kvantitet, samtidig som det jo må gjøre litt ut av seg også! Men husk at jeg helst vil bruke Power Akoustik forsterkeren jeg allerede har skaffet, så vil den kunne drive to seas elementer?

Det står over her at det vil den ikke, men en liten forklaring? Det er jo en amp på 1600w, beregnet på bass vil jeg tro i og med at den har bassbost osv?

(Vil dere forresten anbefale meg 1 eller 2 elementer?)

Endret av Brekki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok hattehylle.

Trådstarter meiner nok at det er ikkje metall imellom sete og bagasjerom.

Power Akoustik forsterkeren er ikkje på 1600w, men på 620w

Den skal yte 2x310w ved 4ohm

Seas suben tåler 500w

So stemmer effekten til Power Akoustik forsterkeren, skal den klare å drive 2 subber gret. (men eg veit ikkje om Power Akoustik oppgir skrytewatt)

Forsterkeren skal klare å yte 740w ved 4ohm brukobla.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider