Gå til innhold

Nytt bilradio/stereoanlegg i veteranbil

Ranger emnet

olds75

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 75-modell oldsmobile som jeg planlegger å skifte ut radioen til en retro-radio (fra retrosoundusa.com). Jeg vil benytte cd, og trenger derfor en cdskifter i tillegg. Er dette mulig å koble til eller er det andre løsninger? Kunne jo ha skjært større hull i dashbordet for å få plass til moderne bilradio med cd, men dette ønsker jeg ikke å gjøre da jeg vil ha bilen orginal.

Denne retroradioen er på 4x50watt, hvordan blir det å dra 200 watts høytalere med denne ? Eller bør høytalerne være bare på rundt 50 watt når radioen er det ?

Takker på forhånd for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! birthday

Spiller ingen rolle hvor mange watt høyttalerne er på, spilleren din er på 4 x 20 watt jevnt, så det blir ikke all verden med trøkk uansett. Finn heller høyttalere med høy følsomhet om du ikke skal/vil bruke en ekstern forsterker, så blir ihvertfall volumet mest mulig.

CD-skifter er mulig via AUX-inngangen for overføring av lyden ihvertfall, ulempen er at man trenger et eget display for å se hva man hører på, for å si det slik, og egen fjernkontroll for styring av CD-skifteren. Intet kan jo betjenes via retroradioen. Det er også nødvendig da med en egen type CD-skifter med separat interface/display for montering i nettopp eldre biler og/eller originalradioer. Jeg vil dog tro at den SD/USB-inngangen på retroradioen vil kunne brukes til en CD-skifter isteden, men fant ingen info om dette der.

Har sett andre typer retroradioer med spesifikk inngang og styring for CD-skifter med Sanyo-protokoll, slike CD-skiftere er enkle å finne, men de radioene har ikke Euro-tuning eller RDS såvidt jeg husker, så jeg ville nok holdt meg til den du har funnet, og heller vurdert å lagre CD'ene dine på USB eller SD-kort isteden, og da gjerne uten komprimering av lyden for best mulig lydkvalitet.

Har noen 4x10" høyttalere liggende, om du trenger dén spesielle størrelsen forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider