Gå til innhold

Problem med at sub kutter

Ranger emnet

aarryk

Anbefalte innlegg

Har et problem med at, etter litt hard spilling, så kutter sub'n ut. Har vært sånn siden jeg kjøpte anlegget i sommer. Men det kan ta flere mnd mellom hver gang (helt uregelmessig).

Spilleren er en JVC DVD-spiller, resten av anlegget er pioneer. Kjøpt på Torshov Bil. De anbefalte meg forsterker med sub. Forsterkeren er ikke større enn at den akkurat skulle klare å dra sub'n på 1400W. Hvis dette skjer, og jeg slår det av og venter noen timer, så fungerer alt igjen.

Er det forsterkeren som kutter pga oppheting? Overbelastning?

Takker for alle tips!

aarryk

----

1990 Audi 100 Avant Turbo quattro Sport (S711)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sub er Pioneer TS-W308D2 og forsterker en Pioneer GM-serie..den har maks. 300W. Er bare sub'n som er koblet på...

Det er et justeringshjul på forsterkeren for hvor hardt den skal spille..Jeg har den på litt over NORMAL... Sub'n vrenger seg ikke.

aarryk

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en to-spolet sub, hvor hver spole er på 2 ohm. Fortsatt litt blank på om forsterkeren din er en 1-kanaler (monoblokk) eller en 2-kanals, vil tro det siste. Den tåler da minimum 4 ohm om den brokobles til mono, hvilket jeg også tror du har gjort(?).

Hvis du da har paralellkoblet spolene (Pluss (spole 1) til Pluss (spole 2)på sub og over til Pluss på forsterkerens høyttalerutgang, og ditto på Minus) får forsterkeren en 1 ohms belastning og vil oppføre seg slik du beskriver.

Spolene på sub'en må seriekobles (Pluss (spole 1) til Minus (spole 2) på sub og over til Pluss på forsterkerens høyttalerutgang, og ditto på resterende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enkel monoblokk.. Tror forsterkeren ikke klarer sub'en. Kanskje det er den termosikring som slår ut ved oppheting eller for mye trøkk. Hvis jeg finner kvitteringen, så blir det på reklamasjonen!

Men takk for hjelp uansett :)

aarryk

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enkel monoblokk.. Tror forsterkeren ikke klarer sub'en. Kanskje det er den termosikring som slår ut ved oppheting eller for mye trøkk. Hvis jeg finner kvitteringen, så blir det på reklamasjonen!

Men takk for hjelp uansett :)

Kanskje du har lasta forsterkeren for langt ned.

Men dette er litt vanskeligt å sjekke når du ikkje oppgir kva slags sub og forsterker du har

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har lasta forsterkeren for langt ned.

Men dette er litt vanskeligt å sjekke når du ikkje oppgir kva slags sub og forsterker du har

Hva mener du med lasta for langt ned?

Forsterkeren er en Pioneer GM-3300T med MAX 300 Watt. Sub står lenger oppe...

Et vilkårlig bilde av forsterker:

PIOGM3300T.jpg

Endret av aarryk

aarryk

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er ein 2-kanals forsterker på 2x60w og 1x150w ved 4ohm. (og med ein del forvrengning)

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Products/CarAudioVideo/Amplifiers/GMSeries/GM-3300T

So forsterkeren er ikkje akkurat kraftig.

Forsterkeren er stabil ned til 2ohm (4ohm brukobla)

For lågt lasta vil sei at du har lasta forsterkeren med ein last lågare enn 2ohm (4ohm brukobla)

For å få svar på dette, må du gi info om korleis du har kobla samen sub og forsterker.

Suben har 2 spoler på 2ohm kvar.

So du må seriekoble spolene og brukoble forsterkeren.

Da får du 150w til rådigheit.

Suben tåler 400w, so det vil nok lønne seg å få tak i ein litt kraftigare forsterker

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forsterkeren ikke klarer sub'en. Kanskje det er den termosikring som slår ut ved oppheting eller for mye trøkk. Hvis jeg finner kvitteringen, så blir det på reklamasjonen!

Her har du nok misforstått noe. Forsterkeren klarer nok ganske riktig ikke subwooferen din slik jeg antar du har koblet, om subwooferen er koblet til 1 ohm slik jeg og Todleif forklarer, blir forsterkeren overbelastet og går (heldigvis) over i Protect-mode. At du kan reklamere på dette overfor selger er ikke riktig, dette er brukerfeil av deg og dekkes ikke av noen garanti- eller reklamasjonsordninger.

Koble subwooferen som 4ohm, så vil forsterkeren din klare subwooferen uten problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du koblet det internt i kassa da? Subben din har to spoler, såvidt jeg har forstått. Altså har den 4 tilkoblingsskruer som må kobles sammen på en bestemt måte(i serie).

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spolene er seriekobla og forsterkeren er brukobla.

Dette er korrekt kobla og forsterkeren gir opptil 150w rms på dette.

So da trur eg at du presser forsterkeren for mykje og at du skulle ha trengt ein større forsterker. (eg hadde nok klart meg med den forsterkeren, men det er nok populert med overdreven bass i bilen)

Kanskje det og blir bedre viss forsterkeren ligger.

Den blir nok heitare når den er plassert sånn som du har gjort det

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider