Roar75 Skrevet April 21, 2010 Rapporter Share Skrevet April 21, 2010 Noen her som har erfaring med skifte av endeledd på 3B. Problemet er at jeg ikke greier å banke ut bolten som låser endeleddet i styrearmen. Baksiden på på bolten har ikke sekskanthode så det er umulig å rotere samtidig som en banker på bolten. Har prøvd å banke med slegge så hardt jeg tør uten å ødelegge bolten.. Tips og råd mottas med takk... R Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zefiro Skrevet April 21, 2010 Rapporter Share Skrevet April 21, 2010 en endeleddsavdrager er tingen her. bolten du snakker om er som regel konisk ... så den trenger vold for å løsne:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 21, 2010 Rapporter Share Skrevet April 21, 2010 Det som er lurt er å holde mothold (f.eks ved en hammer) og slå på siden av konen. Da løsner den. Hvis ikke er varme en løsning. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roar75 Skrevet April 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2010 Mulig jeg var upresis her. Det er ikke bolten på selve endeleddet. Endeleddet har et frest spor som det går en bolt forbi. Denne bolten låser så endeleddet i armen som navet og bremseskiva osv sitter i. Samme prinsipp som øvre lenkearmer, bare at det sitter som F. Det går mao ikke å presse ut endeleddtappen før den jævla bolten er ute. R Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heljo Skrevet April 21, 2010 Rapporter Share Skrevet April 21, 2010 varme er vel det beste, men har du ikkje det, så er det rustløysar, og banke på godset bolten står i. Den kjem til slutt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet April 21, 2010 Rapporter Share Skrevet April 21, 2010 Hei, Den bolten må pleies med rustløser og varme og rå makt. Funker ikke dette, så må du til å bore den ut. Disse boltene sitter som støpt etter år med salt og møkk. Her er litt info: http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=150201 P.S. På disse passatene sitter ikke endeleddet på kon som på de fleste andre biler og prosedyren blir da litt annerledes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
{bct}=TOY= Skrevet April 22, 2010 Rapporter Share Skrevet April 22, 2010 Rå makt er det eneste som hjelper! har byttet komplett forstilling inkl endeledd på min nå. Det var et helvete. La mutteren sitte på ytterst på bolten, da kan du slå litt hardere uten å ødelegge bolten. Så bruker du en dor når du kommer lengre inn! Siter _____________________________________________ 99' Passat 1,8T 98' Golf 3 cab (solgt) 86' Jetta (r.i.p.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harpet Skrevet November 29, 2010 Rapporter Share Skrevet November 29, 2010 Rå makt er det eneste som hjelper! har byttet komplett forstilling inkl endeledd på min nå. Det var et helvete. La mutteren sitte på ytterst på bolten, da kan du slå litt hardere uten å ødelegge bolten. Så bruker du en dor når du kommer lengre inn! Ja, det KAN man gjøre... Jeg skiftet nettopp endeleddet på min 98 Passat Syncro 1.8. Null problemo... Brukte godt med gode gamle 5-56 før jeg begynte. Brukte trykkluft til å blåse alt rent, før en ny runde med spray. Alt løsnet forholdsvis lett, presset ut leddet med en tung hammer, samme med skruen som holder leddet på plass. Alt i alt brukte jeg ca en time i garasjen, moderat tempo. Piece of cake... ;) Harpet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heljo Skrevet November 29, 2010 Rapporter Share Skrevet November 29, 2010 Då har du nok hatt ein god dose flaks og, for dette kan sitte så fast at du omtrent må skyte det frå kvarandre. Og det kan det ikkje ha gjort hjå deg viss det hjalp med 5-56, er ikkje verdens beste rustløysar akkurat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.