Gå til innhold

bytte endeledd på Passat 3B

Ranger emnet


Roar75

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med skifte av endeledd på 3B.

Problemet er at jeg ikke greier å banke ut bolten som låser endeleddet i styrearmen.

Baksiden på på bolten har ikke sekskanthode så det er umulig å rotere samtidig som en banker på bolten.

Har prøvd å banke med slegge så hardt jeg tør uten å ødelegge bolten..

 

Tips og råd mottas med takk...

 

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var upresis her. Det er ikke bolten på selve endeleddet.

Endeleddet har et frest spor som det går en bolt forbi. Denne bolten låser så endeleddet i armen som navet og bremseskiva osv sitter i. Samme prinsipp som øvre lenkearmer, bare at det sitter som F.

Det går mao ikke å presse ut endeleddtappen før den jævla bolten er ute.

 

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Den bolten må pleies med rustløser og varme og rå makt. Funker ikke dette, så må du til å bore den ut. Disse boltene sitter som støpt etter år med salt og møkk.

Her er litt info:

http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=150201

 

P.S.

På disse passatene sitter ikke endeleddet på kon som på de fleste andre biler og prosedyren blir da litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå makt er det eneste som hjelper! har byttet komplett forstilling inkl endeledd på min nå. Det var et helvete.

 

La mutteren sitte på ytterst på bolten, da kan du slå litt hardere uten å ødelegge bolten. Så bruker du en dor når du kommer lengre inn!

_____________________________________________

99' Passat 1,8T

98' Golf 3 cab (solgt)

86' Jetta (r.i.p.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Rå makt er det eneste som hjelper! har byttet komplett forstilling inkl endeledd på min nå. Det var et helvete.

 

La mutteren sitte på ytterst på bolten, da kan du slå litt hardere uten å ødelegge bolten. Så bruker du en dor når du kommer lengre inn!

 

Ja, det KAN man gjøre... Jeg skiftet nettopp endeleddet på min 98 Passat Syncro 1.8. Null problemo... Brukte godt med gode gamle 5-56 før jeg begynte. Brukte trykkluft til å blåse alt rent, før en ny runde med spray. Alt løsnet forholdsvis lett, presset ut leddet med en tung hammer, samme med skruen som holder leddet på plass. Alt i alt brukte jeg ca en time i garasjen, moderat tempo. Piece of cake... ;)

 

Harpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår