Gå til innhold

Spørsmål om dekkdimensjon

Ranger emnet

Go-carter

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bil som originalt har 225/50 R16 dekk, men forrige eier har klart å smelle på 215/50R16 foran, og det likte selvfølgelig ikke Vegvesenet. Spørsmålet mitt er som følger: Vil 225/55R16 være lovlig? Den har jo lik bredde, men 5% høyere profil.

Takk for svar :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en bil som originalt har 225/50 R16 dekk, men forrige eier har klart å smelle på 215/50R16 foran, og det likte selvfølgelig ikke Vegvesenet. Spørsmålet mitt er som følger: Vil 225/55R16 være lovlig? Den har jo lik bredde, men 5% høyere profil.

Det går vel mer på at du ikke har lov til å ha forskjellige dimensjoner foran og bak. For å få lov til det må du ha skriv fra importør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel mer på at du ikke har lov til å ha forskjellige dimensjoner foran og bak. For å få lov til det må du ha skriv fra importør.

Jau, har vært igjennom dette flere ganger, så det er jeg klar over. Spørsmålet jeg -egentlig- lurte på, var om det var OK med 225/50 foran og 225/55 bak, men hvis man skal lese loven som den står er det nok ulovlig.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

hvorfor godtar de ikke det? rulleomkretsen er jo innenfor 5%.. så lenge belastingskode og hastighets kode er godkjent skal det være lovlig dimensjon!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor godtar de ikke det? rulleomkretsen er jo innenfor 5%.. så lenge belastingskode og hastighets kode er godkjent skal det være lovlig dimensjon!

Fordi "nye" regler sier at man ikke kan ha forskjellig dekk\felgdim foran-bak. Så sant bilen ikke var levert med det orginalt, noe som de aller fleste ikke er...

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke ny regel da.. fikk ikke med meg det var snakk om forskjellig dimensjon fram og bak jeg.. men da skjønner jeg hvorfor de sier nei :)

Skal ikke påstå at jeg følger med på nye lover osv, men denne loven har det hvertfall ikke vært særlig særlig fokus på tidligere... Den er blitt strammet inn i senere tid. MEN at den har vært lenge DET kan godt være birthday

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at jeg følger med på nye lover osv, men denne loven har det hvertfall ikke vært særlig særlig fokus på tidligere... Den er blitt strammet inn i senere tid. MEN at den har vært lenge DET kan godt være birthday

Men jeg har en lur plan! Skal nok få det til å gå :)

Takk for alle svar!

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider