Gå til innhold

ZyNTeX 92mod Audi 80 2.3E Quattro Trim, styling og anlegg. Langtidsprosjekt

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Beklager sent svar. Har vært så utrolig mye å gjøre dette året med oppussing av hus, forretningsreiser, jobb og annet, så jeg har nesten ikke hatt tid til å skru på Audien.

 

Skilter ble ikke en realitet den tiden heller. Jeg har i senere tid hatt bilen på eu kontroll og fått svar på hva som må utbedres.

X Bremseslanger bak

X Stabilisatorstag V bak

X Senkesett

X foringer i øvre og nedre bærearm bak

X ABS lampe lyser

X 1 skiltlys mangler

X Tute virker ikke

 

Nye stålomspunnede bremseslanger med fittings fra Fragola er kjøpt inn og skal monteres i dag. Blir da slange fra T-koblingen bak og helt ut til kaliper.

 

Stabilisatorstaget var løst, så dette skal kun strammes litt i håp om at dette løser problemet.

 

Skiltlyset er delvis i orden satte inn nye led pærer, men dem tar borti lykteglasset og bryter samtidig kretsen, så her skal jeg fôre ut lykteglasset ett par mm for å få bedre klaring.

 

Nye coilovers fra FK-Automotive er montert. Det tok dem 4mnd å sende meg coilovere foran, da maskina dems ble ødelagt. Dem sendte mail med lovnader om 14 dagers ventetid gang på gang. Til slutt ble jeg lei dette og sendte en høflig mail om hva jeg syntes om dette og krevde å få ett skikkelig svar fra en annen saksbehandler. Da gikk det noen timer fra jeg fikk en beklagelse til delene ble registrert sendt fra dem.

 

Di fleste foringer er byttet ut med svarte racingforinger fra Powerflex. Bestilte feil, men skal kunne leve med dette.

 

Tuta ligger i garaajen ennå, men skal prøve å få montert den i løpet av dagen om jeg rekker.

 

Jeg mistenker også at ABS føler høyre foran er synderen til at lampa lyser. Dette skal undersøkes nærmere når jeg får i orden bakstillinga og kan slippe den ned igjen på hjulene. Alternativt aå må pæra skrus ut for å få den gjennom etterkontroll i nærmeste tid.

 

Skal prøve å legge inn bilder av bilen med coilovers montert hvis jeg får det til. Bruker mobilen i skrivende stund, så vi får se.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har også blitt gjort diverse endringer i planene mine. Styling blir ikke montert. Fikk tak i en tøffere originalfanger som dere ser på bildene, så da blir det kun små kosmetiske endringer på den. Fikk kjøpt ett sett 18" AZA felger med dekk for 3000,- så da ble disse montert.

 

Har også liggende blanke Audi lister som skal monteres på under døra på kanalene. Må bare få kjøpt en god og tynn dobbeltsidig tape for dette. Evt speiltape, da denne sitter godt.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt i går. Ble heftet av den nye naboen min, samt en liten kjøretur etterpå.

 

Ble nå nye stålomspunnede slanger på venstre side bak, samt ny fôring i nedre bærearm. Fortsetter litt i efta etter jobb, så får vi se hvor langt vi kommer.

 

Gummigjennomføringer

20141002_143643_zpsvaffienm.jpg

 

 

Slange og enkel kobling

20141002_143633_zpsmf7n7mdi.jpg

 

 

Noen av delene som skal på bilen

20141002_143622_zpsjevednpd.jpg

 

 

Bremseslange koblet til T-stykke

20141002_190252_zpswgsbwzli.jpg

 

 

Inn på kaliper

20141002_190238_zpsqczyjbpd.jpg

 

 

Ferdig resultat

20141002_190224_zps14hqxmup.jpg

 

Det ser ut til at samtlige deler her kunne trengt glassblåsing og lakkering. Kommer til å gjøre dette litt etter litt, for å få ett bedre resultat. Blir nok en blanding av svart og rødt tenker jeg. Selve stabstaget som går under bilen skulle gjerne vært skiftet ut med kraftigere saker. Dette får vi se om vi kan få bestilt etter hvert.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Hei folkens.

Jeg har gått til innkjøp av nye deler til bilen den siste tiden. Datasprut er kjøpt inn, samt nye dyser for oppsettet mitt. Valget av sprut havnet på ett brukt Adaptronic e420c til 4500,- inklusive en del følere, ledningsnett til Ford cosworth og diverse nips.

Ellers så har jeg også fått kjøpt ITB's fra en BMW M5 V10. Her skal det da lages trakter med ny flens, sånn at det passer rett inn på toppen. Ny innsugsflens er bestilt fra KL Racing i Sverige.

Gikk for denne i stål: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/audi-10v-stal-insug.html

 

Bilen står nå på verkstedet hos en kompis av meg. Regner med den blir ferdig på Tirsdag, så da er den klar for 4hjulskontroll og etterkontroll om alt går etter planen. Så nå begynner det å nærme seg ferdig bil i første omgang.

 

Jeg har allerede begynt å se etter ny bunndel for å kunne strekke meg til 2.6 liter. Jeg har fått en del tilbud om motorblokker fra en lenger Nord i landet som hadde slike liggende. Det blir da også nye råder som jeg kjøper i Sverige, samt nye stempler med større borring. Valget har havnet på en VW 2.5liter blokk. Denne skal kunne gi ett bedre momentregister enn 2.3liter motoren min har i dag. Toppen jeg har skal fortsatt brukes på ny bunndel, men da med større ventiler for å hente mer effekt. Så planene videre er i orden.

 

Super_truls: Har ikke tråd på vacn desverre. Har aldri kommet meg så langt at jeg fikk laget meg en tråd der inne.

RS2 lykter har vært oppe til vurdering ja. Men nå fremover så er det andre ting som heller blir prioritert. Lykter får komme senere.

 

20150111_212549_zps4a1d048e.jpg

 

20150111_212605_zps3e675565.jpg

 

20150111_212651_zps0b05165e.jpg

 

20150111_212705_zpsb8be3d7f.jpg

 

20150111_212635_zpse049f884.jpg

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal lage noen trakter i mellom spjeldhus og toppen, sånn at jeg får litt avstand fra grenrøret. Litt usikker på lenge på runnere ennå, da jeg ikke har fått lest eler forsket på hva som vil være best for mitt oppsett, samt gi mest effekt. Ser at mange har rør på ca 120-140mm, mens andre anbefaler rør helt opp til 300mm.

Tar gjerne imot innspill og dine tanker om hva du mener er best også.

 

Har også tenkt tanken på åpne trakter i enden av spjeldene også, slik som på denne filmen. Disse er jo laget for akkurat disse spjelhusene, så noen modifikasjon er ikke nødvendig. Det eneste jeg frykter er det vekslende været i Norge og hvordan dette vil gå. Er kjedelig om jeg får inn regnvan, eller i værste fall en stein som spretter opp under bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=Y4lfP6vs2yk

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde og diameter (volum) på innsug er hovedsaklig avhengig av turtall motor skal yte på og slagvolum, noen formel har jeg ikke.

Trakter må du ha, men med filtersokker på. Eller enda bedre, med trakter inni en filterboks, der luften hentes utenfra og ikke fra motorrommet. Slipper da at motor suger varmluft, som gir lavere effekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ikke noe ferdig plenum som passer rett på vil jeg tro. Kanskje til S2, S4 eller S6 2.2 20vt motorene evt, om avstanden på hvert innsug er lik som på 2.3 motoren. Det må jeg evt sjekke opp, sånn at jeg finner ut av det. Hvis jeg ikke kan mikse og trikse med øvre del av innsuget på NG motoren da. Det fine med 20vt innsuget er st dem er billige å kjøpe, selv når dem er snudd andre veien. Det letter jobben med plassering av luftfilter. Tenkte en stund på at jeg kunne ha skåret hull i panseret og satt inn netting fra undersiden. Da vil lyden fra motoren høres enda bedre også for dem som står utenfor bilen :)

 

Skikkelig grenrør og spjeldhus lager nok en sinnsyk lyd i denne motoren regner jeg med.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden s-s på innsug til 20v er ikke lik som på 10v. På 10v er avstanden usymmetrisk mens den på 20v er symmetrisk ;)
Det beste er filterboks, dette vil dempe lyden litt, men hindre at motor suger inn noe som ikke skal inn i motoren, samt gi motor kald luft utenfra. Tror du uansett vil få nok lyd ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg tenkte på hull og netting i panseret. Da kommer det noe kaldluft derifra. Det blir da uansett enkle filtere utenpå spjeldene. Men det jeg frykter med dette er om filteret blir gjwnnomvått om det regner. Audien skal tross alt brukes som en helårsbil, så vinter og snø kan også være ett problem.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår