Gå til innhold

ZyNTeX 92mod Audi 80 2.3E Quattro Trim, styling og anlegg. Langtidsprosjekt

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Var det jeg nesten var sikker på. He he. Skal kikke på dette i morgen og se hvordan edt er koblet. Men om jeg ikke husker feil så tror jeg ledningene sitter ved siden av hverandre og ikke over hverandre. Kan hende jeg ikke har strammet til godt nok, for det er vel sikkert noe moment her også? Det må vel bli denne da som er hentet fra infoene dine ang momenter: Oil pressure sender 25 Nm.

 

Hva er egentlig dette og hvor sitter den? Oil pressure sender adapter 50 Nm

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg ikke har strammet til godt nok, for det er vel sikkert noe moment her også? Det må vel bli denne da som er hentet fra infoene dine ang momenter: Oil pressure sender 25 Nm.

 

Hva er egentlig dette og hvor sitter den? Oil pressure sender adapter 50 Nm

 

Her er det snakk om så små strømmer at det ikke trenger tightes for å få god nok kontakt;)

Oil pressure adapter er overgangen mellom gjengene i motorblokka og oljetrykksgiveren (M10x1 til 1/8-27 NPT eller noe slikt).

25 Nm er mer enn nok på giver/bryter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Da har jeg lært noe nytt idag også. Med tid og stunder skal jeg redigere momentinfoen jeg har fått med bilder av hver enkelt del med teksten over, sånn at jeg ser akkurat hva alt er. Også oversatt til norsk, så lenge ænglish'en min er såpass dårlig at den kan sammenlignes med Petter Solberg. " Ai hædd bad pigs in mai dekk" :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledning til oljetrykksgiver er normalt blå/hvit.

 

Du har to oljetrykkbrytere, en som gir kontakt når motor ikke går og en som ikke gir kontakt når motor går. Mål hvem som er hvem.

 

Den som har kontakt er ofte blå (montert oppe) og på denne skal det være en ledning som er blå/svart.

Den som ikke har kontakt er hvit (montert nede) og på denne skal ledningen være hvit/grå.

 

Da har jeg sett på ledningene til oljetrykksmåleren. Den ene er blå med hvit spripe og den andre er blå med svart stripe. Er det blå med hvis som pleier å være pluss? Hvordan finner jeg forresten ut av hvilke som skal hvor på selve oljtetrykksmåleren? Begge "utgangene" på måleren er helt identiske og det står ikke noe tegn for pluss og minus på den. :S

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blå med hvis som pleier å være pluss?

Hva mener du?

 

Oljetrykksgivere og brytere gir kun ut signal med jord som referanse, det er aldri + inn på noen av disse. Vil tro du har tre ledninger ut til oljetrykkbrytere/giver? Stemmer ikke det?

 

Du har da to uttak på giveren og ett på bryteren over eller under?

En bryter ser ut som på bildet under, gjerne blå av farge? Om den er blå så skal blå/svart ledning på denne.

056919081E.jpg

 

 

Giveren ser gjerne ut som på bildet under. Der skal det to ledninger inn, en til varsellys for oljetrykk og den andre til indikasjon for oljetrykk (instrumentet). Terminalene på denne pleier å være merket med G/W og S.

1186020037.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du?

 

Oljetrykksgivere og brytere gir kun ut signal med jord som referanse, det er aldri + inn på noen av disse. Vil tro du har tre ledninger ut til oljetrykkbrytere/giver? Stemmer ikke det?

 

Giveren ser gjerne ut som på bildet under. Der skal det to ledninger inn, en til varsellys for oljetrykk og den andre til indikasjon for oljetrykk (instrumentet). Terminalene på denne pleier å være merket med G/W og S.

1186020037.jpg

 

Det er denne jeg har på bilen min. Den jeg har er ganske så skitten, så det er ikke lett å se om det står noe på den i det hele tatt.

Skal ta en tur ut etter maten og se på dette. Men som sagt, så er begge ledningene blå. En med hvit stripe og den andre med svart.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, da har jeg fått drevet litt ute i dag og sett på Audi'n også. Når det gjelder dette med kompresjonen så prøvde vi noe annet rart etter ett tips fra Flemming Alm. Hell en kork olje i tennplugghullet, vent 10 min, kjør rundt motoren i ca 10 sekunder, hell en ny kork med olje i en av sylindrene og ta ny kompresjonstest. Jeg og en kompis gjorde dette, tok ny kompresjonstest og koblet oljetrykksmåleren. (Quattro73: Det hadde noe å si hvilke ledninger som var koblet hvor på oljetrykksmåleren, for etter at jeg byttet om på plassene så fungerte den normalt)

 

Konklusjon etter ny komp. test: Alle sylindrene har nesten lik komp. ratio. Det var nok bare det at olje trykket ikke var med oss på sylinder 1 og 5. Etter at ny komp. test var tatt såå monterte vi plugger på nytt og prøvde å fyre bilen. Nå går den på alle 5i hvertfall. Den feiltenner i hvertfall. Hører det smeller litt og at draget på motoren ikke er helt som det skal være. Den føles treg opp i turtall. Kan hende dette blir bedre når jeg får finjustert tenning, men hvordan skal jeg få til det når den ikke går på tomgang? Skal man da være en som holder motoren i gang mens den andre står i motorrommet med tenningslampe og prøver å vri på fordeleren til den tenner på 16 grader?

 

Forresten, har hatt innbrudd i garasjen min. Sommerfelgene til Audi'n er blitt stjålet. Se bilde under.

 

DSC00228.jpg

 

Om noen skulle komme over disse til salgs, så si ifra. De er i størrelse 7x17" med boltsirkel 4x108. Di er helt nye. 3 av dem ligger i pappask, mens den siste er tatt ut for å se på den. Den som er tatt ut av pappasken sin har fått montert "Sharif's" klistremerke i senter på felgen.

Jeg har sterke mistanker om hvem det er som har vært hos meg, så det blir ett lite besøk med kulehammer, balltre og spiker. Skal knuse fingrene til disse personene med kulehammer, sånn at dem tenker seg om 2 ganger før dem gjør noe slikt igjen. Jeg og mange andre er drittlei disse folkene og alt tyveriet og hærverket dem driver med. Har anmeldt saken til politiet, men det er forsåvidt lite dem gjør. Disse gutta slipper altfor lett unna med alt dem har gjort, så da får en ta saken i egne hender.

Endret av ZyNTeX

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Quattro73: Det hadde noe å si hvilke ledninger som var koblet hvor på oljetrykksmåleren, for etter at jeg byttet om på plassene så fungerte den normalt)

 

Selvsagt har det noe å si hvor ledningene er koplet, var derfor jeg skrev fargene på ledningene og hvem som skulle være hvor ;)

 

Når det gjelder tenningen så må du først og fremst finne ut hvorfor motoren ikke går på tomgang og stille tenningen etterpå :)

Synd det med felgene dine.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal feilsøke litt mer i morra, men begynner å bli tom for forslag på hva det kan være.

 

Det med felgene var veldig synd. Har sendt bilde til de fleste jeg kjenner, så alle er på vakt og sier ifra om dem ser noe ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke rukket å se på tomgangsproblemet ennå i dag. Har drevet rundt om og sett etter felgene mine, også har jeg koblet til håndbrekkvaieren på venstre side og knotet litt med stempelet som hadde satt seg. Nå gjenstår det bare å lufte systemet, så skal jeg se på tomgangsproblemet etter det ;)

 

Quattro73: Har du noen forslag om hva det kan være for noe som er feil?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro73: Har du noen forslag om hva det kan være for noe som er feil?

 

Typisk når motoren ikke går på tomgang er at den suger falskluft. På din motor så vil motorgangen endre seg bare man drar opp peilepinnen, noe som gir en antydning hvor lite falskluft som skal til. Løfter man litt på oljepåfyllingslokket så vil motoren stoppe.

Er alle slangene koplet riktig og har du husket den lille slangen mellom innsuget og slangen til tomgangsregulatoren? Ingen åpne/glemte tilkoplinger på undersiden av gummibelgen mellom LMM og gasspjeld? Slangen på blokka for (veivhusventilasjon) har en tendens til å morkne veldig med årene, sjekk denne.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå forsåvidt sjekket alt dette, og det så nå tett ut når jeg dreiv med dette. Men kan dobbeltsjekke alt sammen for å være på den sikre siden ;) Byttet oljepåfyllingslokk her om dagen. Kjøpte R8 lokk fra NBS. Etter det han selgeren sa som jeg pratet med så mente han dette skulle passe. Det passer nå på, og har egen gummipakning som skal tette. Men kan feilsøke litt og evt sette på det gamle lokket, sånn at man evt kan eliminere feil(ene)

 

Skjønner ikke hvorfor denne motoren skal være så sykt følsom. Men det er vel lite jeg får gjort med det. Må nok bare overleve med at det er slik.

 

En annen ting jeg lurer på. ABS lampa mi lyser konstant. Dette ble slik etter ulykka for 2 år siden. Har ikke sett så veldig mye på dette før, så jeg kikket litt på det i dag. Alle følerne ser hele og fine ut og jeg har børstet av støv og drit rundt dem, men likevel så lyser lampa. Har du noen forslag til hvordan man kan feilsøke på ABS, sånn at jeg kan finne ut av om det er føler eller noe annet som kanskje kan ha tatt kvelden Quattro73?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jekket opp bilen en tur i dag. Etter at jeg senket ned jekken så hadde jeg en glippe som tilsvarer 4 av mine fingre høyden på venstre side.

 

DSC_0170.jpg

 

Dette er da høyre siden, sånn det skal være når dempere og fjører har siget litt sammen slik dem skal.

 

DSC_0171.jpg

 

Dette er med 205/55R16 vinterdekk.

 

Må si jeg ser stor forandring fra den tiden det satt originale dempere og fjører på bilen og frem til nå. Er mye stivere og bedre hele bilen også. Har ikke fått kjørt noe med bilen etter jeg byttet dempere og slikt, men sånn den kjennes ut nå, bare jeg står bak bilen og trykker den ned så virker dette lovende synes nå jeg ;)

Endret av ZyNTeX

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår