Gå til innhold

ZyNTeX 92mod Audi 80 2.3E Quattro Trim, styling og anlegg. Langtidsprosjekt

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Om du ikke har den lampen i instrumentpanelet så gjør som på bildet under.

Diagnosekopling.jpg

 

Slik jeg ser dette så er kontakten til venstre på bildet hvit, og den til høre er svart? Bare så jeg ikke kobler feil.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS-lyset skal som nevnt før lyse om ABS er slått av, ellers ikke. Sensorene står i en hylse i lagerhuset, peker mot tannkransen på drivknuten.

 

ABS lampa lyser uansett. Har prøvd å trykke på bryteren men lyset blir ikke borte. Så da antar jeg det er en sensor som ikke er helt god.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to ledningene er til temperaturbryteren (som de er koplet til), kan ikke koples feil da det kun er en bryter. Denne skal være fastskrudd på en brakett som er festet helt bak på toppen. Holdes fast av muttrene til toppdekselet. Termobryteren starter kjølevifta om temperaturen i motorrommet blir høy.

 

Kunne fint ta av begge ledningene og bytte plass på dem fant jeg ut. Satt det tilbake slik det vises på bildet i ettertid.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta no??:D

 

Motoren starter endelig. Har gitt meg for øyeblikket, da det var lite olje på motoren. Har vært hjemme igjen og hentet mer olje, så dette skal fylles på før jeg gjør noe mer. Helt plutselig så startet den. Den gikk en stund kun på 4 sylindre så jeg stoppet motoren og lot bilen stå litt mens jeg tok meg en røyk og ett glass cola. Prøvde på nytt etter 20 min og da gikk den på alle 5. Veit ikke hva som gjorde det men. Mens den gikk på 4 så gikk den ikke på tomgang og gikk ikke over 2500rpm før den ikke klarte mer. Nå som den går på alle 5 så kommer den ordentlig opp i turtall også. Nå gjenstår det å fininnstille tenning og div småting :D

 

Legger ut folm etter jeg har fått fylt på olje og motoren starter.

 

Stay tuned people :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser dette så er kontakten til venstre på bildet hvit, og den til høre er svart? Bare så jeg ikke kobler feil.

 

Nei, kontakten til venstre er den sorte med pluss 12V og jord i. Den til høyre er den hvite kontakten der du kun har en blå ledning.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro73: Har to andre spørsmål også. Hvor mye moment skal jeg stramme på bunnpluggen på bunnpanna, og hvor mye moment skal bankesensoren skrus til med? K.J fortale at bankesensoren skulle strammes med moment og at dette står i Haynes boka. Har lett etter dette, men finner det ikke i boka som forøvrig er på engelsk. Mener å huske at bankesensor er knock sensor? Nå kan jo ikke jeg stort annet enn bygdeænglish, så da er det ikke alltid like enkelt :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren starter endelig. Har gitt meg for øyeblikket, da det var lite olje på motoren. Har vært hjemme igjen og hentet mer olje, så dette skal fylles på før jeg gjør noe mer. Helt plutselig så startet den. Den gikk en stund kun på 4 sylindre så jeg stoppet motoren og lot bilen stå litt mens jeg tok meg en røyk og ett glass cola. Prøvde på nytt etter 20 min og da gikk den på alle 5. Veit ikke hva som gjorde det men. Mens den gikk på 4 så gikk den ikke på tomgang og gikk ikke over 2500rpm før den ikke klarte mer. Nå som den går på alle 5 så kommer den ordentlig opp i turtall også. Nå gjenstår det å fininnstille tenning og div småting :D

 

Flott :) Husk innkjøring av nye løftere om du har, altså aldri under 2000 omdr den første halvtimen. Kjør motoren varm og still tenningen som jeg beskrev lenger opp. Alle slanger mellom innsug, mengdefordeler, tomgangsregulator og veivhusventilasjon er montert skikkelig? Falskluft her vil gi deg problemer ;)

Verdt å merke seg at du nå har original kam og motoren vil derfor ikke ha mulighet til i det hele tatt å kunne nærme seg sitt potensiale. Med original kam så har motoren "astma" ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kontakten til venstre er den sorte med pluss 12V og jord i. Den til høyre er den hvite kontakten der du kun har en blå ledning.

 

Okei, da er dette greit. Da skal jeg få sett på dette. Prøve å få ut noen meldinger. Hvordan fungerer det om det er flere feilmeldinger? blinker den da 4 ganger med pause, så begynner den rett på neste "feil" eller må jeg da koble inn igjen ledningen for neste feil? Eller må jeg resette ECU mellom hver feil?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt står forklart i http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html#post1955420

Første innlegget ;)

 

 

Så til hvordan man leser ut feilkodene.

 

Bilen bør være kjørt i forkant, da på normal driftstemperatur, turtallet bør ved flere anledninger ha vært over 3000 omdr og du bør ha gitt full gass flere ganger! Motoren må ikke stoppes før avlesingen utføres, kodene vil da forsvinne.

 

Har du varsellyset i instrumentpanelet kan du bruke dette, om ikke lager du en testledning med f.eks. lysdiode. Se bilde under (lånt av SJM). Her er også vist hvordan du kopler til lysdioden og ledningen/lasken man bruker for å sette i gang blinkingen av feilkoder på OBD-I.

Først av alt. For å være på den sikre siden, mål med voltmeter/multimeter hvor du har +12V og minus i den svarte pluggen (for å unngå feilkopling). Normalt er + i den enden av pluggen som er kileformet.

 

Kople til lysdioden som vist på bildet under. For å starte sekvensen kopler du sammen (lasker) minus i den svarte pluggen og diagnoseuttaket i den andre pluggen i minst 4 sekunder. Lasken er kalt jumper wire på bildet. Når du fjerner lasken vil lysdioden/varsellampen lyse i 2.5 sekunder for så å være av i 2.5 sekunder. Etterpå vil feilkoden(e) komme ut, tell antall blink før hver pause. Hver feilkode består av 4 siffer!

 

Får du f.eks. 4 blink, 2.5 sek pause, 4 blink, 2.5 sek pause, 4 blink, 2.5 sek pause, 4 blink, 2.5 sek pause har du kode 4444 som betyr at ingen feilkoder er registrert. Får du andre koder vil feilkoden gjenta seg til du setter i og fjerner lasken igjen, da vil du kunne lese ut neste kode.

 

Fremgangsmåten for avlesing/fjerning av feilkoder er akkurat den samme på biler uten diagnoseplugg(er) men med sikringsholder i bensinpumperelèet. Her bruker du en sikring i stedet for ledningen/lasken i forklaringen over. Avlesingen gjøres via varsellampen i instrumentpanelet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :) Husk innkjøring av nye løftere om du har, altså aldri under 2000 omdr den første halvtimen. Kjør motoren varm og still tenningen som jeg beskrev lenger opp. Alle slanger mellom innsug, mengdefordeler, tomgangsregulator og veivhusventilasjon er montert skikkelig? Falskluft her vil gi deg problemer ;)

Verdt å merke seg at du nå har original kam og motoren vil derfor ikke ha mulighet til i det hele tatt å kunne nærme seg sitt potensiale. Med original kam så har motoren "astma" ;)

 

Alt er montert skikkelig. Har ikke vært ute mer idag, og tror ikke jeg gjør noe mer med bilen idag. Vært en travel dag idag, så får slappe av litt nå føler jeg. Tror ikke det skal være lekkasje noen steder nå. Skal spraye startgass rundt om i morgen og høre om motoren går opp på turtall i hvertfall.

Dette begynner å bli morro. Gleder meg til å prøve bilen slik den er nå, for så å montere kam litt senere. Blir morro å kjenne forskjellen. Mangler bare datasprut nå og spjeldhus. Har ikke råd til noen av delene nå, så da blir det å kjøpe litt etter litt. Evt porte innsuget.

 

Men skal jeg porte innsuget som beskrevet på ett amerikansk forum? Helle blåsesand for sandblåsing i innsuget og starte? :P HA HA HA! Regner med du har hørt den før?

 

Har nye løftere ja. Disse er ikke kjøpt hos Velox v.o.m, men hos ett firma i Luxenbourg. Husker ikke navnet i farten, men de skulle nå være originale sa han.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 Nm på tappepluggen for bunnpanna.

Når det gjelder bankesensoren så er jeg ikke sikker. Er M6 bolt og de pleier ha 10 Nm. Ta 5 Nm til å begynne med så skal jeg sjekke ;)

 

Da skal jeg merke meg dette og få gjort dette i morgen tidlig. Regner med jeg "skriver ut" feilkoder i morgen også o malt går som planlagt :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt står forklart i http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html#post1955420

Første innlegget ;)

 

 

Så til hvordan man leser ut feilkodene.

 

Bilen bør være kjørt i forkant, da på normal driftstemperatur, turtallet bør ved flere anledninger ha vært over 3000 omdr og du bør ha gitt full gass flere ganger! Motoren må ikke stoppes før avlesingen utføres, kodene vil da forsvinne.

 

Har du varsellyset i instrumentpanelet kan du bruke dette, om ikke lager du en testledning med f.eks. lysdiode. Se bilde under (lånt av SJM). Her er også vist hvordan du kopler til lysdioden og ledningen/lasken man bruker for å sette i gang blinkingen av feilkoder på OBD-I.

Først av alt. For å være på den sikre siden, mål med voltmeter/multimeter hvor du har +12V og minus i den svarte pluggen (for å unngå feilkopling). Normalt er + i den enden av pluggen som er kileformet.

 

Kople til lysdioden som vist på bildet under. For å starte sekvensen kopler du sammen (lasker) minus i den svarte pluggen og diagnoseuttaket i den andre pluggen i minst 4 sekunder. Lasken er kalt jumper wire på bildet. Når du fjerner lasken vil lysdioden/varsellampen lyse i 2.5 sekunder for så å være av i 2.5 sekunder. Etterpå vil feilkoden(e) komme ut, tell antall blink før hver pause. Hver feilkode består av 4 siffer!

 

Får du f.eks. 4 blink, 2.5 sek pause, 4 blink, 2.5 sek pause, 4 blink, 2.5 sek pause, 4 blink, 2.5 sek pause har du kode 4444 som betyr at ingen feilkoder er registrert. Får du andre koder vil feilkoden gjenta seg til du setter i og fjerner lasken igjen, da vil du kunne lese ut neste kode.

 

Fremgangsmåten for avlesing/fjerning av feilkoder er akkurat den samme på biler uten diagnoseplugg(er) men med sikringsholder i bensinpumperelèet. Her bruker du en sikring i stedet for ledningen/lasken i forklaringen over. Avlesingen gjøres via varsellampen i instrumentpanelet.

 

Den er grei. Skal se om vi har multimeter her jeg er, hvis ikke så må jeg få kjøpt dette snarest.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ventilløftere skal kjøres inn uansett om det er originale eller ei ;) De originale er stort sett produsert av INA eller Bilstein.

 

På 7A-motoren (R5 20v) så skal bankesensoren(e) tightes med 10 Nm. Går derfor ut ifra at det er likt på din.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår