Gå til innhold

Første gang med automat bil - hjelp

littrar

Anbefalte innlegg

Hei.

Første gang jeg har kjøpt en automat bil, eller mercedes i det hele tatt. Det er min andre bil etter en Nissan Primera 93.

1. Hvor er håndbrekket?
  2. Hva er N-gir til? Ja det står for nøytral, men når kan det brukes?
  3. Jeg har en sak jeg kan dra mot meg som det står P på, det er på venstre side av rattet, og litt lenger ned.
  4. Har også en liten pedal helt nederst til venstre, hva bruker jeg den til?

All svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Håndbrekket er den pedalen du har nederst til venstre. for å deaktivere håndbrekket må du bruke spaken som det står P på.

2: Du kan sette bilen i N når som helst, også i høy fart. er vel ingen store grunner til at det trengs, rent bortsett fra når man f.eks skal bli taua?

3: Les svar 1

4: les svar 1

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: ikke tråkk inn kløtsjen!

2: hold på bremsen (og stå i ro) når du bytter mellom revers og drive.

:)

den nr 1 der har jeg brent meg på før for å si det sånn. vanskelig å venne av seg når man alltid har kjørt manuell:P

Skrota Bmw 520 88 12v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den nr 1 der har jeg brent meg på før for å si det sånn. vanskelig å venne av seg når man alltid har kjørt manuell:P

ja jeg vil igrunn tro det er mange her inne som har hatt en eller annen opplevelse med dette! når man tenker over det, så tråkker man inn kløtsjen ganske hardt og fort! haha.

tips 3: venn deg til å bruke kun høyre fot på pedalene! ikke bruk venstre fot på bremsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å sette bilen i Park når du har stoppet :)

mange fra manuelt gir som er vant til å bare stoppe, slå av motoren, og går ut av bilen med spaken i D

. . . og så triller bilen av gårde :) :)

--

Bruttern gjorde det, med leiebil vi hadde. den måka ned et gjerde og fikk diverse skader. hehe

Skrota Bmw 520 88 12v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke "N" når jeg skal stå stille litt lenge, for eksempel når noen skal av, eller man venter på et eller annet. Tidligere vippa jeg over i N når jeg skulle vente på grønt lys også, men slutta med det når jeg ble fortalt at det ikke var nødvendig... Det sliter visst ikke på kassa å stå i D, så lenge man ikke ruser motoren.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider