Gå til innhold

Fjerning av Rust!

Ranger emnet

Omegaman88

Anbefalte innlegg

Det finnes mye informasjon om dette her på forumet som er lett tilgjengelig ved søk.

Dette er det jeg pleier å gjøre:

Hvis jeg er sikker på at jeg har fått bort all rust, legger jeg syregrunning på metallet. Hvis ikke, eller noen ganger uansett, legger jeg en rustomdannende epoxy (f.eks. Brunox) og deretter vanlig primer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rustomdannende epoksyen er den på spray, og kan den pusses litt og så grunnes på vanlig måte + x-antall orginal lakk og siste finpuss? Blir det sånn noenlunde? Hvor mange lag Brunox legger du?

Jeg har selv sparklet noen bulker, pusset ned til metall, grunnet, lakket og det har blitt helt fint (pusse pusse pusse og se fra alle vinkler at det følger karosseriet perfekt). MEN jeg har jo bare brukt org. spray fra boks, og den skulle visstnok ikke trenge klarlakk over, men den legger mye "dust" igjen i form av små lakkfragmenter. Pusse de vekk med 2000 papir, rubbe og polere?

(Perfekt blir det jo ikke, men mye bedre enn en stygg bulk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger to strøk med Brunox, men jeg sprayer den på pensel fordi den er veldig flytende og seig og dysa er svær. Kjedelig å måtte rydde opp i runs fra expoyen før du i det hele tatt har begynt å sprakle.

Hvis du spotlakkerer vil du alltid få lakkstøv rundt. Da er det våtslip og polering som gjelder, ja. Som du nevner. Begynn gjerne litt grovere enn 2000, f.eks. 1200-1500-2000. Spesielt hvis du sliper for hånd. Hvis ikke kan det være demotiverende å slipe så mye som du egentlig må.

Det er mulig å få det perfekt. Jeg klarte det, bare se her. I denne tråden finner du også tips fra andre om en fremgangsmåte som innebærer fade out-tynner. Det kan også være noe å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider