Gå til innhold

Turbo-Am: '95 940 DieselPurke

Ranger emnet

Turbo-Am

Anbefalte innlegg

Hei å hå godt folk :D

Sia det begynner å komme ein del Volvoer her inne så slenger eg meg på bølga og legger inn bruksvogna te pappa, sia eg bare e 15 så har eg ikkje bil selv enda, men laurel e skaffa og kommer i mitt eie iløpet av sommern:worshipnissan

Men over te Volvon:

Det e ein original Volvo 940 stasjonsvogn Turbo diesel.

Det er ein importbil som kom te norge i '00 fra belgia eller nokke sånt, den har gått som taxi i Fredrikstad og det ser ut som at den har blitt lakkert i fylla. Den er original hvit så det er "noen" hvite flekker her og der.

Når pappa kjøpte den hadde den gått 661 000km og bar preg av det, motor og girkasse hadde gjort jobben, det stod det i annonsa, så planen var klar når me var å henta den.

Motor og girkasse stad klar heime. Når me henta den hadde me au me slape tau, i tilfelle bilen ikkje ville heim..

Men bilen gikk heim:volvsmile

Nokken som vi gjette åssen motor som havna nedi??

svart og fæl, men det var føre vårvasken:

Volvon001.jpg

Volvon002.jpg

Volvon003.jpg

Motoren som blei kasta nedi er ein LD28 fra Laurel og laurel kasse:

Volvon004.jpg

Det blei au montert snilehus(samme som på Audi A3 1,8Turbo) og original Intercooler:

Volvon010.jpg

Ikkje store saken men lader 1,2kg max, 0,3kg i 80 i 5'te..

Sia det e 95 modell e det M90 kasse med revers som på laurel, så girkule og bæljer er fra Volvo:

Volvon012.jpg

Sommer felger blei kjøpt inn, det blei Fondmetal, når det først kom 4stk i hus, kom det 4 te og venter nå på enda 2..

DSC00702.jpg

Skjermer og panser er også kjøpt inn så de blir bytta i sommer, venstre bakdør blir også bytta ;)

Sikkert nokken som har lurt på hvor det har blitt av gamle trøtte diesel Volvon:volvsmile

-1981 Nissan Laurel C31 2,8TDI

PSN: Mr67Mopar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fyyyyyyy faen, porr! Laurel-motor i volvo er nytt og etter min mening vanvittig tøft, du bør oppgradere til større intercooler;) skal du ha skilter på bilen?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ta bilde av hvordan du har koblet deg inn på oljetrykksbryteren på motoren din, hvilken dim kjører du på i slangen/røret ned til bunnpanna? hvor mye har du justert dieselpumpa? har du problemer med høg tomgang?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilt, er det ikkje det på Volvon nå da tru:tannløs:

Trur den intercooleren som sitter der nå sitter der litt te, det er foreløbig bare ein bruksbil/arbeidsbil..

Oljetrykksbrytern er den som sitter på VAG motoren originalt, bare at den er plassert på "turen" te Turbon:thumb

Returen te turbon trur eg e på størrelse med returen te dynamoen, og dieselpompa kan ikkje stilles meire, eller den kan det, men ikkje utenom at tomgangen flyger opp.. Tomgangen ligger på normalt, men det er krefter ute å går:cool: Girkassa må byttes og kraftigere clutch må skaffes:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Lenge sia det har være aktivitet i denna tråden ja:tannløs:

Men det har blitt gjort masse i mellom tia:thumb

Først så blei panser og framskjermer bytta.. Men det viste seg at det var 90- 740 panser, så det va 3cm bredere over snuta..

DSC00040-1.jpg

DSC00039-1.jpg

Så blei panseret bytta tilbake til det orginale og venstre bak dør blei bytta

IMAG0071.jpg

IMAG0069.jpg

IMAG0072.jpg

så blei bilen kjørt inn te onkel, for så å bli demontert og bli grunna og klargjort for lakkboksen..

IMAG0073.jpg

Når bilen var klar, ble lakkboksen tømt og vaska og bilen blei lakkert seint på siste onsdagskveld i juli(trur e)..

IMAG0074.jpg

IMAG0075.jpg

IMAG0076.jpg

IMAG0077.jpg

Så blei fangerne lakkert på torsdagskvelden og bilen blei montert sammen på fredag og laurdag, sia eg og pappa dro med "Hvitebusser" til Polen på søndagsmorgen. Så mamma konne bruke bilen mens me va nedenfor:tannløs:

IMAG0121.jpg

IMAG0120.jpg

IMAG0119.jpg

IMAG0118.jpg

Og for de som lurer, så e den ikkje profflakkert, men er lakkert i lakkboksen som min bestefar har bygd for maaange år sia:thumb Og lakkert av min onkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den blei ikkje så galen, det blei nokka sig her og der, men med tanke på at den har blitt lakkert i ein lakkboks som sikkert har passert 40år og at det e onkel som har lakkert, så syns e den blei bra.. Det e jo tross alt ein bil som blir bruka te å frå jobb av pappa..

Den går greit nok te å være arbeidsbil, det e nokken som har blitt litt lang i maska når me ska kjøre forbi, ein grå dott med røyk og bilen bare siger sammen og drar av gårde:tannløs:

Endret av Turbo-Am

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...

Og Volvo'n går ennå:volvsmile Men begynner å bli litt shabby igjen stakkar..:tannløs:

Nå med svarte Fondmetal felger og dieselstuss:tannløs: Har au passert 707 tusen km:D

DSC00225-1.jpg

DSC00226-1.jpg

DSC00227-1.jpg

DSC00228-1.jpg

Bilder er tatt med mobil, og lettere justert i Photoscape ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...

Då har volvon fått sin siste reis, nå står den som et einaste (nesten) tomt skall igjen på hengern, i påvente at den skal bli kjørt på huggern på mandags mårran.

Nå har den passert 722 tusen km, og styrte like masse bak som fårran på slutten, så kanskje på tide å pangsjonere den?:D Motor, gir og bakaksel blei tatt av, og blir satt på laget i påvente av nytt prosjekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider