Gå til innhold

Konstant lys i fremre blinklys

Ranger emnet

Mirus

Anbefalte innlegg

Hvordan får en laget slik at de fremre blinklysene lyser under kjøring? Og selvsagt blinker når jeg skal blinke...

Er det bare å bytte ett relé, eller må noe lages, kjøpes eller noe?

Og en ting til. Er det mulig å bruke noe sterke midler på side-blinklysglassene som tar bort fargen slik at de blir hvite uten at plastikken blir ødelagt?

Thomas

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette må jo gjøres gjennom rele'et.

Helst skaff deg en kontaktor med en NC og en NO bryter på.

NC (natural closed) leder når kontaktoren ikke er slått inn og når du skrur på blinklys-bryteren og spolen på kontaktoren får spenning bryter NC og NO (natural open) bryteren begynner å lede. Der kan du jo ha koblet til timeren eller hva faen det er som får lyset til å blinke. Og videre fra den timeren eller hva det er til blinklyset. Dette må nok gjøres på begge sider, siden høyre blinklys og venstre blinklys skal lyse samtidig. Også kan du jo lage en bryter for du vil sikkert ikke kjøre med blinklysene på konstant. bla bla...du forstår poenget mitt. :)

Var ikke SÅ grundig dette nå da, men prat med noen på en butikk som selger slik du. Så kan de helt sikkert hjelpe deg :)

Hilsen en TRØTT funkes :D :D

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Pontiac Trans am har jeg dette. Det er en to-polet pære.vs med to glødetråder slik som bremselys ofte har. den ene tråden lyser når lysene er åp og den andre er på blinklyset. Dette er originalt på denne bilen. En løsning er da å bytte pæreholder til en som er beregnet for 2 polet pære. Da er det enkelt å koble slik du vil ha det uten å styre med releer osv.

Imponert...men ikke overrasket.

Låven racing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lovlig :) Det kalles US-blinklys. Derfor er det standard på Pontiac'n, fordi den er fra US og der er det tillatt. Om det er standard på Pontiac'n så er det lov å ha det sånn i Norge, men det er ikke lov å ettermontere det på f.eks en Hyundai Coupe :)

Du er sikkert klar over det? Og gir en god fan? :P

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by famir

Jeg gir en god faen ja! :D

Hmmm, var ikke så lettvindt som jeg håpet på det her. Må innrømme jeg ikke skjønte absolutt alt her ved skumlesning...

Hehe! jeg skal prøve å hjelpe deg til letteste måte:

Det du trenger for å gjøre dette er; En pæresokkel, en lyspære, et 87a relè (de vet hva det er på sjappa! ;) ) ,en bryter for innvendig montering, og litt ledning..

Du tar å borer hull i bakkant av lykten (forutsetter at det er plass til det selvfølgelig! ;) ) , og skyver inn pæreholderen med pæra i, og legger på litt silikon irundt, så den setter seg fast.. Så kobler du opp relè`et med fast spenning på ene siden av bryterkontakten i det, og andre siden imot pærene.. (og andre ledningen på pæresokkelen til jord.. std paralell kobling) så tar du å legger opp en ledning ifra betteriet, til bryteren inne i bilen, og tilbake til relè`et, og kobler der på spolen. Andre siden av spolen, skal seff til jord..

Dette vil gjøre at du har lys i blinkersene hele tiden, helt til du vil slå de av selv, ikke at de blinker når du slår på blinklysa.. Blinklysa fungerer jo som før! Stopper politiet deg, så har du jo tilfeldigvis slått de av! ;)

Jeg mener iallefall dette er den enkleste måten..

Men du.. Husk sikring da...;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Hehe! jeg skal prøve å hjelpe deg til letteste måte:

Det du trenger for å gjøre dette er; En pæresokkel, en lyspære, et 87a relè (de vet hva det er på sjappa! ;) ) ,en bryter for innvendig montering, og litt ledning..

Du tar å borer hull i bakkant av lykten (forutsetter at det er plass til det selvfølgelig! ;) ) , og skyver inn pæreholderen med pæra i, og legger på litt silikon irundt, så den setter seg fast.. Så kobler du opp relè`et med fast spenning på ene siden av bryterkontakten i det, og andre siden imot pærene.. (og andre ledningen på pæresokkelen til jord.. std paralell kobling) så tar du å legger opp en ledning ifra betteriet, til bryteren inne i bilen, og tilbake til relè`et, og kobler der på spolen. Andre siden av spolen, skal seff til jord..

Dette vil gjøre at du har lys i blinkersene hele tiden, helt til du vil slå de av selv, ikke at de blinker når du slår på blinklysa.. Blinklysa fungerer jo som før! Stopper politiet deg, så har du jo tilfeldigvis slått de av! ;)

Jeg mener iallefall dette er den enkleste måten..

Men du.. Husk sikring da...;)

Ja dette er en grei og enkel måte. Men da vil pæren lyse hele tiden, og ikke slukkes når blinlyspæren skal blinke. Blir ikke dette litt mye lys på en gang?

Eller... Hvor mange watt er blinklyspæren på? Hvis den er på 21W og "parklyset-montert-i samme-huset" er 5W vil det vel kanskje gå?

Thomas

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så veldig inne i hva som finnes av releer på markedet men hvis du har en xor sak og kobler inn ledningen fra hovedlyset(det som er på når du kjører) på den ene inngangen og ledningen til blinklyset på den andre inngangen så skal du få ønsket effekt. Tror jeg. Når det bare er strøm på en av disse vil du ha lys og hvis det ikke er strøm eller strøm på begge vil det være mørkt. Sikkert noen som kan noe mer om dette her.

Var det noen som forsto noe av dette????

1997 Yamaha YZF 600R ThunderCat

1996 Audi A4 Avant 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, men vil blinklysene blinke sterkere når en slår på blinklyset da? spørs vel også.. f.eks. er mine parklyspærer på 5w, og tror blinklyspærene er på en 10-20w ellerno.. så det burde jo gå bra.. får jo ikke så kraftig lys i blinklyspærene da men, 5w på en 10-20w pære.. men men, får nå litt lys iallefall :)

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MAGUN

Eller bruk "strømtjuv" til å koble deg paralelt på vanlige parklysa..eldgammelt rånetriks det :D

Ja jeg tenkte på det. Må jo være lettvindt. Uten reléer og hele pakka. Men da blir det ingen bryter på de, og det er jo kjekt å ha.

Drev å koblet baklysene mine i går. Borret hull, tok pæreholdere fra parklys til Peugeot og satte de inn i den midtre delen av baklyset mitt. Stjal strøm i fra kjørelyset. Og selvfølgelig satte 5W pærer i tåkelysene! :D

239321_5_full.jpg

Før var det bare lys i den yttre delen av lykta. :D

Originally posted by bidz

jepp, men vil blinklysene blinke sterkere når en slår på blinklyset da? spørs vel også.. f.eks. er mine parklyspærer på 5w, og tror blinklyspærene er på en 10-20w ellerno.. så det burde jo gå bra.. får jo ikke så kraftig lys i blinklyspærene da men, 5w på en 10-20w pære.. men men, får nå litt lys iallefall :)

Blinklyspærene mine er på 21W, og park er selvfølgelig på 5W. Når parklyset lyser inni der samtidig som blinklyspæren på 21W lyser opp vil det jo bli en del kræsj! Når det liksom skal være mørkt i lampehuset under blinking så lyser den 5W pæra...

Ingen som har noe koblings-skjema a? Jeg er tross alt ingen svakstrøms-elektrikker... :D

Thomas

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by famir

Og en ting til. Er det mulig å bruke noe sterke midler på side-blinklysglassene som tar bort fargen slik at de blir hvite uten at plastikken blir ødelagt?

har lett forgjeves etter sideblinkers som er sølvfarget slik som du får til frontblinkersene..

på mondeon min har sideblinkersene samme type pære som parklysa..

bare kjøp noen med LED-pærer i, de er jo hvite, helt til de blinker.. :)

da unngår du speil-egg effekten på sidene :cool:

fikk ikke tak i de som blinker oransje selv, men gult funker vel også.. ;)

'01 E39 530DAT

'95 mondeo sedan

www.fordmondeo.org

www.mondy.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider