Gå til innhold

"Oil Breather" og oljedamp samt annen morro

Ranger emnet


Nerd1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

På tross av å frykten for å gjøre Reodor F vred, har jeg noen spørsmål anngående oljedamp, flammefelle og "Oil breather" (veit ikke hva det heter på Norsk) boksen.

 

Mye av problemet mitt er at jeg har lest mye på amerikanske sider om Volvo motorer, derfor er min terminologi helt på tryne. Jeg trenger også hjelp til å forstå meg på hele konseptet med oljedamp, trykk i bunnpanner osv.

 

Jeg har hatt veldig mye problmer med dårlig tomgang på min 90' 745 GLT. Sammen med en kamerat som jeg stolte på at viste bedre enn meg, kappet vi slangen som går fra flammefellen og lot den gå ut i friluft, tettet alle vakumslanger som hadde gått fra flammefellen og inn i luftinntaket. Dette gjorde vi for å gjøre jobben med å sørge for at den ikke skulle trekke falskluft, enklere samt for å sleppe å få sur oljedamp inn på "throttlebody blade'n".

 

Jeg forstår at dette ikke er noen god løsning med tanke på helse og miljø, (takk Reodor F) at oljedampen går ut i friluft, så dette må ordnes igjen slik det var.

 

Jeg lurer litt på derimot, hvilke risikoer jeg løper ved å ha et slikt jalla oppsett? Kan jeg ødelegge noe? Jeg har en forestilling om at det ikke betyr så mye siden jeg ikke har turbo, er dette en forestilling med ben i virkeligheten, eller er ruset på oljedamp?

 

På forhånd tusen takk!

 

PS! Har benyttet meg av både Google og søkefunksjonen her på forumet, men har svært liten erfaring med biler og trenger derfor å få det inn med teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig mye problmer med dårlig tomgang på min 90' 745 GLT. Sammen med en kamerat som jeg stolte på at viste bedre enn meg, kappet vi slangen som går fra flammefellen og lot den gå ut i friluft, tettet alle vakumslanger som hadde gått fra flammefellen og inn i luftinntaket. Dette gjorde vi for å gjøre jobben med å sørge for at den ikke skulle trekke falskluft, enklere samt for å sleppe å få sur oljedamp inn på "throttlebody blade'n".

Tomgangsmotoren har det med å bli skitten på disse modellene. Ta den ut og rens den i whitesprit eller lignende. Er den dingsen som sitter i den tykke slangen under innsuget (og som henter luft før veivhusventilasjonen).

 

 

Jeg forstår at dette ikke er noen god løsning med tanke på helse og miljø, (takk Reodor F) at oljedampen går ut i friluft, så dette må ordnes igjen slik det var.

Helt riktig :)

 

Jeg lurer litt på derimot, hvilke risikoer jeg løper ved å ha et slikt jalla oppsett? Kan jeg ødelegge noe? Jeg har en forestilling om at det ikke betyr så mye siden jeg ikke har turbo, er dette en forestilling med ben i virkeligheten, eller er ruset på oljedamp?

Disse motorene er jo egentlig designet for å kjøre med vakuum i veivhuset, mens du nå kjører med overtrykk, om du har pakninger som synger på siste verset kan det være nok til at disse begynner å lekke nå. Eventuelt så vil tidligere oljelekkasjer bli verre.

 

Nå er det veldig mange som kjører med slikt oppsett, også på turbo, enten med filter på veivhusventilasjonen, eller med catch-tank, og dette går jo stortsett greit...

 

Uansett, så er det bare å gå å kjøpe de slangene du klippet over og montere tilbake. Tomgangsproblemene dine har ingen ting med veivhusventilasjonen å gjøre.

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene er jo egentlig designet for å kjøre med vakuum i veivhuset, mens du nå kjører med overtrykk

 

Hvordan blir det overtrykk?

 

Tomgangsmotoren har det med å bli skitten på disse modellene. Ta den ut og rens den i whitesprit eller lignende.

 

Har renset den gamle, faktisk tilogmed byttet den, har også byttet "Radiostøy rele", bensinpumperele, tennkabler, fordelerlokk, motorolje og filter, rotor, renset luftmassemåler og skiftet luftfilter. Men det var ikke det det handlet om.

 

Ps. takk for ryddig og raskt svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det overtrykk?

 

I en motor lekker det bestandig litt forbi stempelrigene. På b230 motorene suges dette overskuddet ut gjennom veivhusventilasjonen. Nå må det overvinne atmosfærisk trykk og mostand i slanger/filter for å komme ut, ergo overtrykk.

 

 

Har renset den gamle, faktisk tilogmed byttet den, har også byttet "Radiostøy rele", bensinpumperele, tennkabler, fordelerlokk, motorolje og filter, rotor, renset luftmassemåler og skiftet luftfilter. Men det var ikke det det handlet om.

 

Sjekk for vakuumlekkasjer også.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår